اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

تنها راه حل بیکاری تحقق طرح 800 هزار هکتاری رهبری

خبرگزاری فارس: سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو شورای مرکزی اصول‌گرایان مجلس گفت: تنها راه حل مشکل بیکاری جوانان خوزستانی تحقق طرح 800 هزار هکتاری مقام معظم رهبری است.

تنها راه حل بیکاری تحقق طرح 800 هزار هکتاری رهبری

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، دفتر خبرگزاری فارس جنوب خوزستان برای افزایش درک و آگاهی‌‌های عمومی مردم این خطه نشست‌های اختصاصی و جامعی را در کم و کیف برنامه‌های در دستور کار نامزدهای انتخاباتی حوزه در حال فعالیت خود در شهرهای جنوب خوزستان تشکیل داده ‌است.

با شدت گفتنی است در این نوبت به گفت‌و‌گویی با سیدعلی موسوی‌جرف، نماینده فعلی مردم آبادان در مجلس، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم پرداخته که پس از خواندن بخش کوچکی از زندگینامه او به اجمال در خصوص مسائل مطرح شده مطالبی را خواهیم خواند.

فارس:‌لطفا خود تان را معرفی کنید:‌

سیدعلی موسوی جرف فرزند مرحوم حاج سیدحسین از سادات فیه(سید شبر) در سال 1348 در منطقه فیه آبادان به دنیا آمدم.

پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و راهنمایی، موفق به کسب دیپلم در رشته‌ ریاضی فیزیک شدم، تحصیلات خود را در رشته‌ گیاه‌پزشکی دانشکده‌ کشاورزی شهید چمران اهواز با رتبه‌ اول به اتمام رساندم و سپس موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته بیماری‌شناسی گیاهی دانشگاه تربیت مدرس تهران با رتبه‌ اول شدند و در طول خدمت خود، سمت‌های مختلفی را در دانشگاه از جمله مدیر گروه گیاه‌پزشکی، مدیرکل تحصیلات تکمیلی دانشگاه و ... به عهده داشته است.

 

*مرزنشین جنوبی، همان‌طور که همه می‌دانند، ممر درآمدی آنها جز جابجا کردن کالا و ماهیگیری نیست و اخیرا با توجه به اعمال محدویت‌ها در واردات کالاهای ته‌لنجی مشکلات‌شان بیشتر شده است نظرتان در این خصوص چیست؟

لنج‌داری که شغل عده‌ زیادی از مردم است، از روی ناچاری و به علت فراهم نبودن امکانات لازم سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی است وگرنه درآمد این شغل، برای پوشش هزینه‌های یک خانواده کافی نیست. اینکه ملوانی با لنج خود، دو کیسه برنج ،یک کیلو چای برای مصرف خانواده‌ یا فروش آن به داخل کشور بیاورد، آسیبی به واردات پرحجم کشور نمی‌زند.

 

*فارس: مشکل کجاست؟

بسیاری از نهادهای نظارتی مانند مرزبانی، سازمان بهداشت، گمرک و... محدودیت‌های شدیدی را بر ملوانان جنوبی اعمال می‌کنند و این موضوع، موجب نگرانی قشر وسیعی از مردم جنوب کشور شده است. ادامه محدودیت‌ها باعث دامنگیر شدن فقر در میان قشر ملوان منطقه خواهد شد.

 

*فارس: توصیه شما چیست؟

مسئولان به لنج‌داران اجازه بدهند همچون گذشته، به اندازه مصرف شخصی، کالاهای خارجی را بدون عوارض به کشور وارد کنند.ژ

 

*فارس: مسئله اول در استان خوزستان از دید شما چیست؟

هنوز معضل اصلی اقشار استان بیکاری و فقر شدید اقتصادی است.

 

* فارس: چه راهکاری برای‌ بیکاری در استان پیشنهاد می‌کنید؟

اگر وزارت نیرو و جهاد کشاورزی در طول 14 سال گذشته طرح 800 هزار هکتاری مقام معظم رهبری را اجرا می‌کرد، معضل بیکاری در استان حل می‌شود، اما توطئه‌هایی در کار است که مانع اجرایی شدن آن می‌شود و مدیریت این وزارت‌خانه‌ها در گودال این توطئه‌ها فرو رفته است.

 

 *طرح رهبری در چه زمینه‌ای بود؟

در سفر سال 1375 مقام معظم رهبری طرح توسعه‌ی کشاورزی در استان خوزستان را مطرح کردند که با عنوان «طرح 800 هزار هکتاری مقام معظم رهبری» معروف شد. اما متاسفانه در حال حاضر با گذشت 14 سال هنوز این طرح اجرایی نشده است. مشکل عمده و اجرایی نشدن این طرح، کمبود آب است.

 

*فارس: تامین آب بر عهده چه دستگاهی است؟

تامین آب در حال حاضر دست وزارت نیرو و اجرای این طرح، دست وزارت جهادکشاورزی است. در حالی که وزارت جهادکشاورزی آب را با نگاه «کشاورزی» و وزارت نیرو، آب را به عنوان «تامین‌کننده برق» نگاه می‌کنند و این دو دیدگاه مختلف باعث شده که بعد از گذشت 14 سال از پیشنهاد این طرح توسط مقام معظم رهبری، هنوز اجرایی نشود و این اختلاف‌نظرها نگذاشته که این طرح به اجرا درآید. خوزستان می‌تواند در سال، سه فصل کاشت داشته باشد و با اجرا کردن این طرح، نه تنها همه بیکاران استان خوزستان مشغول به کار می‌شوند، بلکه فرصت‌های شغلی برای بیکاران استان‌های همجوار هم فراهم خواهد شد.

 

*فارس: پروژه‌های زیادی هم بر زمین مانده است.

پروژه‌ی فاضلاب آبادان، پالایشگاه شماره 2 آبادان، بیمارستان 15 تختخوابی 17 شهریور آبادان، تخریب و نوسازی استادیوم 5 مهر آبادان، لایروبی و پاکسازی اروند رود از مصوباتی است که بلاتکلیف مانده.

 

*فارس: و با این وجود شما به خصوص در بخش‌های درمان و بهداشت، پیگیری‌های زیادی داشته‌اید و از آنها نام ببرید.

پیگیری تاسیس دانشکده علوم پزشکی آبادان، تاسیس بخش‌های ضروری مختلف در بیمارستان‌های آبادان از قبیل بخش دیالیز کلیه، سی‌سی‌یو، آی‌سی‌یو، بخش عفونی و غیره، پیگیری تکمیل بیمارستان 32 تخت‌خوابی اروندکنار و تامین اعتبار آن و کلنگ‌زنی بیمارستان تامین اجتماعی جدید.

 

*فارس: شما در اظهارنظرهای قبلی‌تان گفته بودید؛ برخی سازمان‌های دولتی علی‌رغم دستور دولت در کوچک‌سازی خود با اعمال سلایق شخصی در حیف و میل بیت‌المال می‌کوشند.

بیمه مرکزی ایران علی‌رغم پرسنل محدود خود با هزینه‌ی بیش از هزار میلیارد ریال برج نیمه‌تمامی را بدون هیچ توجیهی و بدون مجوز سازمان‌های مدیریت، خریداری نموده و تبانی واضحی در این معامله وجود دارد چرا بیمه مرکزی ایران با ارائه گزارش غیرشفاف و به بهانه حمایت از بیمه خوداتکایی، تسهیلات کم بهره 300 میلیون دلاری از دولت می‌گیرد، بهتر نبود قسمتی از این اعتبارات برای جبران خسارت‌های جنگ تحمیلی در آبادان و خرمشهر هزینه شود؟ خوزستان و آبادان چند دهه دیگر باید منتظر جبران خسارت‌های جنگ تحمیلی باشند؟

 

*فارس: شتغال بومی. فکر کنم شما به این موضوع؛ نظر داشتید که واگذاری مرزبانی را به مرزنشینان مطرح کردید؟

این تنها نظر من نیست؛ به عقیده‌ بسیاری از کارشناسان، مرزنشینان بایستی به عنوان مرزبانان تلقی شوند. مرزنشینان می‌توانند امنیت مرزها را با اتخاذ تدابیری تامین کنند. لذا اگر به مرزنشینان به عنوان تامین‌کننده امنیت مرزها اعتماد نکنیم، باعث هزینه‌کرد بسیاری از امکانات کشوری و لشگری خواهد شد. اگر مرزنشینان از امکانات معیشتی که از قبل از جنگ در اختیار آنها بود، محروم شوند، و معیشت آنها با اشکالاتی مواجه شود، مجبور به مهاجرت می‌شوند و این مسئله اصلا خوب نیست. تامین امنیت مرزها بایستی با برنامه‌ریزی که از سوی مسئولان صورت می‌گیرد، در درجه اول به خود مرزنشینان واگذار شود و باید به آنها اعتماد کرد.

 

* فارس: درباره بروز حادثه در افتتاح فاز سوم پالایشگاه آبادان هم، گویا شما هشدار داده بودید.

دو هفته قبل از افتتاح، در هنگام تست اولیه واحد بنزین سازی پالایشگاه آبادان یک آتش‌سوزی رخ داد که کارشناسان امر اعتقاد داشتند این آتش‌سوزی در مراسم افتتاحیه نیز اتفاق خواهد افتاد و باید برای جلوگیری از آن راهکاری اندیشید. به همین دلیل و به علت نگرانی از سلامت افراد شرکت‌کننده در مراسم افتتاحیه به مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش اعلام کردیم این مراسم به زمان دیگری موکول شود تا در آن زمان هیچ‌گونه خطری مبنی بر آتش‌سوزی وجود نداشته باشد. پروژه فاز سوم پالایشگاه آبادان یکی از بهترین پروژه‌های دولت در سال‌های اخیر در صنعت نفت بوده است ولی متاسفانه این انفجار که به نظر من ناشی از اهمال کاری مدیران مربوطه است ارزش و اعتبار آن را زیر سئوال برده است که این کار غیرقابل بخشش است.

 

* فارس: شما هنوز خواستار پیگیری دولت در این باره هستید؟

بله. این حادثه باعث صدمه دیدن برخی کارکنان پالایشگاه آبادان شده است که این مسئله به هیچ وجه جبران‌پذیر نیست به همین دلیل انتظار می‌رود دولت با تشکیل یک کمیته این موضوع را به صورت موشکافانه بررسی و با کسانی که در این خصوص غفلت کرده‌اند به شدت برخورد کند. باید با مدیران پالایشگاه آبادان و افرادی که در ایجاد چنین حادثه‌ای آن هم در حضور شخص اول اجرایی کشور مشارکت داشتند به شدیدترین وجه برخورد شود تا دیگر شاهد تکرار این سهل‌انگاری‌ها آن هم در صنایع حساسی مثل صنعت نفت نباشیم.

*فارس: شما سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هستید و در گذشته به نرخ سود تسهیلات بانک‌ها انتقاد شدید داشتید. در این خصوص، توضیح بفرمایید.

بانک‌ها با دریافت سود بالا از تولیدکنندگان، ضربه مهلکی به تولید کشور وارد می‌کنند. با نرخ بالای سود تسهیلات بانک‌ها، هیچ حمایتی از تولیدکنندگان داخلی نمی‌شود و متاسفانه این امر جلوی بروز خلاقیت‌های تولیدکنندگان داخلی را به واسطه نبود دسترسی به تسهیلات مناسب و در نهایت شکوفا نشدن صنایع داخلی می‌شود.

*فارس: تغییرات اخیر در نرخ‌ سود سپرده‌گذاری صورت گرفته و با توجه به تغییر ندادن نرخ سود تسهیلات، می‌توان گفت سود تسهیلات، عملا کاهش یافته است. نظر شما چیست؟

به هرحال باید به شکلی از تولیدکنندگان حمایت کنیم که آنها توان رقابت با رقبای خارجی خود را در بازارهای جهانی به دست آورند. بانک‌ها با کاهش نرخ سود تسهیلات خود کمک بزرگی به تولیدکنندگان برای رقابت در بازارهای جهانی می‌کنند. اگر بانک‌ها نرخ سود خود را کاهش ندهند به زودی باید فاتحه تولید داخلی را بخوانیم.

 

*فارس: علت اینکه به عنوان موافق استیضاح نامجو وزیر نیرو در مجلس صحبت کردید چه بود؟

یکی از مهم‌ترین علل استیضاح وزیر نیرو عدم اجرای مصوبات هیأت دولت در زمینه آب و فاضلاب در استان‌ها بود. متاسفانه پس از ده‌ها نشست، تذکر و سئوال که نمایندگان از ایشان داشتند نتوانستند جواب قانع‌کننده‌ای به مجلس و مردم بدهند. چرا مصوبات سفرهای استانی رییس‌جمهور در حوزه وزارت نیرو در استان‌ها اجرایی نشده است؟ و چرا وزیر نیرو اقدام به بهره‌برداری از پروژه‌های تکمیل‌نشده و ناقص در استان‌ها کرده است؟ این نارضایتی عمومی را در استان‌ها افزایش داده است. به عنوان مثال انتقال آب شرب به آبادان از جمله این پروژه‌های تکمیل نشده و ناقص است که با بهره‌برداری از آن موجب شده مردم آبادان حتی یک قطره از این آب شرب را به دلیل عدم کیفیت آن استفاده نکنند.

 

*فارس: دختر بچه چهارساله‌ای که بر اثر افتادن در منهول فاضلاب در فروردین ماه امسال، مرگ دلخراشی داشت باعث اعتراض مستمر شما شد. نتیجه‌ این پیگیری‌ها و اعتراض‌ها چه بود؟

وزارت‌های نیرو و نفت توافق کردند که ارائه خدمات به مناطق واقع در محدوده شرکت نفت آبادان و نیز منازل واگذار شده در کوی کارگر و قدس به آبفا خوزستان محول شود. پالایشگاه آبادان نیز به نمایندگی از وزارت نفت همچنین متعهد شده که مبالغی جهت بازسازی و همگون‌سازی سیستم فاضلاب منازل شرکتی به آبفا خوزستان پرداخت کند.

 

*فارس: همان موقع از پروژه‌های بر زمین مانده هم نام بردید.

مقام معظم رهبری در سال 68 کلنگ پروژه آبیاری و زهکشی خوزستان را زدند اما این پروژه هنوز افتتاح نشده است آیا این به معنی تلف کردن بیت‌المال نیست؟

 

*فارس: موانعی که از مرزی بودن منطقه اروندان و به خصوص کناره‌ اروند رود ناشی می‌شد، با پیگیری‌های شما، برطرف شد و ما به زودی شاهد رنگ زندگی طبیعی در آن خواهیم بود. در این خصوص بفرمایید.

تعریف امنیت در منطقه حساسیت‌های موجود را بالا برده است. به دلیل مرزی و نظامی بودن این منطقه در زمان دفاع مقدس شاهد بودیم که با گذشت مدت زمان زیادی از جنگ هنوز خاکریزی که در کنار اروندرود وجود داشت برداشته نشده و مردم از استفاده کشاورزی از آب اروند رود و یا صیادی و لنج‌سازی بر سطح این رود محروم بودند. بعد از پیگیری این موضوع در دو سال اخیر در سال 1389 این ابلاغیه از طرف وزارت‌کشور صادر شد که خرمشهر و مناطق مرزی آبادان به لحاظ امنیتی از منطقه "نظامی" به منطقه "انتظامی" تغییر کرده‌اند.

 

*فارس: این دستاورد بسیار خوبی است.

بله. خاکریز اروند رود نیز به زودی برداشته خواهد شد به همین دلیل مردم به راحتی خواهند توانست از آب این رود استفاده کرده و برای ایجاد فرصت‌های شغلی از آن بهره بگیرند. همین جا باید به یکی از مشکلات مهم آبادان که مشکلات فرودگاه بود، اشاره کنم. این فرودگاه به عنوان دروازه‌ای برای ورود سرمایه‌گذاران و تشویق آنها، بعد از جنگ به دلیل عدم امضای تفاهمنامه‌ای با کشور عراق دچار مشکلات متعددی بود. مشکل آن بود که به دلیل منعقد نشدن قرارداد‌های لازم در مسیر فرود، هواپیماها باید از سمت مخالف وارد فضای فرودگاه می شدند که این موضوع باعث می‌شد در بسیاری از موارد و با کمترین تغییرات جوی پروازهای فرودگاه لغو شود.

 

*نتیجه پیگیری چه بود؟

این مشکلات با پیگیری‌های صورت گرفته و ارجاع موضوع به وزارت راه و وزارت خارجه و انعقاد تفاهمنامه‌ای در این خصوص با کشور عراق حل شد. این تفاهمنامه امضا شده و منتظر ابلاغ آن به سازمان هواپیمایی کشور هستیم.

 

*حالا که بحث فرودگاه شد، درباره هواپیماهای توپولف و تصمیم سازمان هواپیمایی هم توضیح بدهید.

سازمان هواپیمایی تصمیم به حذف هواپیماهای توپولف کرده است. ما هم از خروج هواپیمای توپولف از سبد پروازی کشور استقبال می‌کنیم، ولی حذف توپولف که هواپیمای اصلی حمل مسافران در فرودگاه آبادان محسوب می‌شود نباید باعث کم شدن تعداد صندلی‌های هوایی آبادان شود. اگر با خروج این هواپیماها جایگزینی برای آنها صورت نگیرد مسافرت مردم آبادان دچار مشکل خواهد شد.

 

*آبادان معروف است به فوتبال. درباره تیم صنعت نفت نظرتان را بفرمایید.

فوتبال تنها تفریح مردم خوب آبادان است و آنها همیشه دوست داشتند تیم‌شان در سطح اول فوتبال کشور حضور داشته باشد. جای تیم صنعت نفت در لیگ برتر به واقع خالی بوده و این حق آبادان است که یک تیم در لیگ برتر داشته باشد. هواداران آبادانی بهترین و بی‌نظیرترین تماشاگرهای فوتبال در کشورند که با تمام وجود تیم خود را مورد حمایت قرار می‌دهند.

 

*فارس: درست است که این تیم چند بازی را واگذار کرده اما امتیازهای خوبی را هم در کارنامه‌اش دارد.

ما پیروزی‌های تیم صنعت نفت را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این تیم در لیگ برتر کشور هم با همین قدرت حضور یابند تا مردم آبادان همیشه خوشحال باشند.

 

*فارس: شما خواستار الحاق دانشگاه نفت به وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری بودید. چرا؟

در حالی که توسعه دانشگاه نفت آبادان یک امر ضروری است اما برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت برای این توسعه، صورت نگرفته است. سند توسعه ارائه شده از سوی دانشگاه نفت چیزی جز بررسی منابع مالی نبوده و مقایسه آماری سند توسعه با وضعیت موجود در دانشگاه نفت در آبادان همخوانی ندارد.

 

*فارس: اعطای مجوز ورود کالای همراه مسافر و افزایش محدوده‌ی تردد خودروهای وارداتی از طریق منطقه‌ی آزاد اروند نیز از تاکیدات و خواسته‌های شما بود.

این، وعده‌ی رییس جمهور در سفر اول در خصوص تسری منطقه‌ی آزاد اروند به کل شهرهای آبادان و خرمشهر بود که متاسفانه محقق نشد. و همچنین طرحی که بر اساس آن همه مناطق آزاد تجاری و صنعتی یک شکل مدیریت شوند. به طور مثال هم اکنون ورود کالای چمدانی در منطقه آزاد اروند ممنوع است ولی در جزیره کیش و قشم ممنوع نیست که با تصویب این طرح دولت تمام مناطق را با یک رویه اداره خواهد شد.

==============

گفت‌وگو:‌بابک گشتی‌زاده

==============

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول