اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای اندازه‌گیری ملامین موجود در شیر خشک نوزادان

شیمیدانان دانشگاه تبریز نانو‌حسگری ساده و کم‌هزینه تهیه کردند

خبرگزاری فارس: شیمیدانان دانشگاه تبریز با کمک نانو آلیاژ طلا و نقره، توانستند نانوحسگری ساده و کم‌هزینه برای اندازه‌گیری ملامین موجود در شیر خشک نوزادان تهیه کنند.

شیمیدانان دانشگاه تبریز نانو‌حسگری ساده و کم‌هزینه تهیه کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، شیمیدانان دانشگاه تبریز با کمک نانو آلیاژ طلا و نقره، توانستند نانوحسگری ساده و کم‌هزینه برای اندازه‌گیری ملامین موجود در شیر خشک نوزادان تهیه کنند.

این تحقیق توسط جمشید منظوری‌لشکر استاد بازنشسته دانشکده شیمی و محمد امجدی دانشیار گروه شیمی تجزیه این دانشکده در قالب بخشی از رساله دکترای جواد حسن‌زاده دانشجوی دکترای شیمی تجزیه دانشگاه تبریز انجام پذیرفته است.

بر پایه این گزارش از آنجا که سیستم‌های کمی‌لومینسانس پرمنگنات در حالت معمول از شدت کافی برای آنالیز برخوردار نیستند در این تحقیق سعی شده است شدت این سیستم با به‌کار بردن یک کاتالیزور مناسب تقویت شود.

بررسی‌ها در این پژوهش نشان داد که نانوذرات به‌ویژه نانوآلیاژهای طلا و نقره اثر افزاینده‌ فوق‌العاده‌ای روی شدت کمی‌لومینسانس دارند.

این گزارش حاکی است روش اندازه‌گیری پروتئین‌ها در مواد مغذی بر اساس درصد نیتروژن آنها صورت می‌گیرد و برخی تولیدکنندگان، ملامین را به ‌علت داشتن درصد بالای نیتروژن در ساختارش به‌طور غیرمجاز به خوراک حیوانات خانگی و شیر نوزادان اضافه می‌کنند تا درصد پروتئین آنها را زیاد نشان دهد. در همین ارتباط تاکنون چندین مورد بیماری و حتی مرگ در اثر این ماده گزارش شده‌ است که در این تحقیق روشی ساده و حساس برای اندازه‌گیری ملامین برای این محصولات ارائه شده است، که این کار با بهره‌گرفتن از تجمع ملامین با نانوذرات سنتز شده عملی شد.

نتایج این تحقیق نشان داد که نانوذرات آلیاژی طلا و نقره، خاصیت کاتالیزوری بالایی نسبت به نانوذرات ساخته شده از طلا یا نقره‌ به تنهایی، دارند و به کمک آنها می‌توان ملامین را در غلظت‌های کم و با دقت بالا در شیر خشک نوزادان اندازه‌گیری کرد.

سنتز نانوذرات به کمک تصاویر میکروسکوپ الکترونی عبوری در آزمایشگاه TEMمرکز تحقیقاتی پرطاووس تایید شد و ترکیب و درصد طلا و نقره در نانوآلیاژها هم در آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی دانشگاه صنعتی سهند تبریز، تعیین و مورد تایید قرار گرفت.

همین گزارش حاکی است  جمشید منظوری‌لشکر استاد بازنشسته گروه شیمی تجزیه دانشکده شیمی دانشگاه تبریز بوده و انتشار 70 مقاله در مجلات ISI، ارائه بیش از 100 مقاله در همایش‌های ملی و بین‌المللی و راهنمایی بیش از 40 پایان‌نامه دکتری و کارشناسی ارشد از فعالیت‌های پژوهشی وی به شمار می‌رود.

محمد امجدی نیز دانشیار گروه شیمی تجزیه دانشکده شیمی دانشگاه تبریز بوده و انتشار بیش از 30 مقاله در مجلات ISI، ارائه بیش از 40 مقاله در همایش‌های ملی و بین‌المللی و راهنمایی چندین پایان‌نامه کارشناسی ارشد از فعالیت‌های پژوهشی وی است.

انتهای پیام/ح30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول