اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی خبر داد

تکمیل نظام‌نامه تربیتی جامعةالمصطفی در آینده نزدیک

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی گفت: نظام‌نامه تربیتی جامعةالمصطفی در پنج سال پیش تصویب شده و هم‌اکنون مراحل بازخوانی و تکمیل آن در حال اجراست.

تکمیل نظام‌نامه تربیتی جامعةالمصطفی در آینده نزدیک

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام محمدرضا صالح در چهارمین اجلاس تربیتی اساتید جامعةالمصطفی که پیش از ظهر امروز در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار اظهار کرد: امروز تمام ابزارهای مادی و معنوی برای تاثیرگذاری بر جهان و به وسیله بیداری اسلامی در دسترس مسلمانان قرار دارد.

وی افزود: تمام اساتید حاضر در جامعةالمصطفی زیر نظر بزرگان حوزه علمیه به تحصیل پرداخته و گنجینه‌های علمی و اخلاقی بزرگی برای این نهاد به شمار می‌روند.

معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص رشد اخلاقی در جامعه گفت: پس از این مرحله،‌ نوبت به نقش‌آفرینی در عرصه‌های سیاسی می‌رسد که این امر نیز در قالب انقلاب اخلاقی میسر است و رهبری نیز این نکته را خاطرنشان کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از 20 هزار نفر از جوانان مسلمانان در ایران و خارج از کشور زیر پوشش برنامه‌های جامعةالمصطفی قرار دارند، اظهار کرد: یک نویسنده و عالم اخلاق پس از حیات جسمانی نیز دارای حیاتی جاویدان در جامعه است به طوری که شاگردان بجا مانده از بزرگان اخلاق، با انتقال سیره آن بزرگواران به دیگران موجب تداوم حیات جاویدان آنها می‌شوند.

صالح ادامه داد: بر اساس مطالعات و نظرسنجی‌های انجام شده،‌ نیازمند احیای فضیلت‌های اخلاقی در میان حوزه‌های علمیه هستیم و جامعةالمصطفی نیز در این زمینه اقدامات مناسبی را انجام داده است زیرا این مرکز،‌ حوزه‌ علمیه‌ای مدرن و زاییده انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی است.

معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی ایجاد انگیزه الهی و اخلاص در میان طلاب را نخستین فضیلت اخلاقی مهم دانست و تصریح کرد: باید حرکت به منظور اهداف غیر مادی را در طلاب از بین برد و ایجاد انگیزه‌های الهی در آنها به خصوص در بدو ورود آنها به جامعةالمصطفی موجب موفقیت آنها در طول زندگیشان خواهد شد.

وی گفت: بخش دومی که دارای اهمیت فراوان در این زمینه است،‌ مسئله مناعت طبع و بزرگ‌منشی بوده و آزاداندیشی و پرهیز از مصلحت‌اندیشی، سیره تمام علمای شیعه در طول تاریخ بوده است زیرا چشم داشتن به منابع قدرت و ثروت از آفات حوزه‌های علمیه بوده و در حرکت آنها اخلال ایجاد می‌کند.

صالح با بیان اینکه عزت نفس و طبع بلند جایگاه بزرگی در حوزه‌های علمیه داشته است افزود: اجتناب از دنیا‌زدگی نیز یکی دیگر از فضیلت‌های اخلاقی طلاب جامعةالمصطفی باید قرار گیرد و در این زمینه توجه به شیوه زندگی علما و بزرگان تاثیر زیادی خواهد داشت.

معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی خاطرنشان کرد: نزدیک شدن به زندگی‌های مرفه موجب کاهش تاثیرگذاری طلاب و روحانیون در میان اقشار مختلف مردم می‌شود.

وی به ضرورت دوری از نزاع و رقابت‌جویی در میان طلاب اشاره کرد و گفت: یکی از سنت‌های بزرگ حوزه‌های علمیه، دوری از مناصب دنیایی و مادی است اما مشاهده می‌شود که در برخی مناطق،‌ برخی به دنبال پست‌ و مقام و ریاست عامه بر مسلمانان هستند.

صالح خواستار توجه طلاب به روحیه علمی و اخلاقی شد و ابراز کرد: عالمان گذشته در هر رشته تحصیلی که فعالیت می‌کردند، توجه به فضایل اخلاقی شاگردان خود را مدنظر داشته و بخشی از زمان تدریس خود را به این امر اختصاص می‌دادند.

معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی به تاثیرگذاری بیان روایات اخلاقی برای طلاب اشاره کرد و افزود: ارتباط عاطفی خارج از محیط درس و عیادت و مراقبت معنوی اساتید از شاگردان در مناسبت‌های گوناگون، موجب جذب بیشتر آنها می‌شود.

وی علم و دانش را از جمله ارکان مهم حوزه‌های علمیه دانست و تصریح کرد: در این میان توجه به تربیت اخلاقی طلاب نیز اهمیت فراوانی داشته و این مسئله باید مورد اهتمام جدی مسئولین حوزوی قرار گیرد.

صالح در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته طی چند سال اخیر در جامعةالمصطفی اشاره کرد و گفت: نظام‌نامه تربیتی این مرکز،‌ پنج سال پیش مورد تصویب قرار گرفته و ابلاغ شده است ضمن اینکه بازخوانی و تکمیل آن نیز طی سال گذشته انجام شده و گروهی از متخصصین در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.

معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی با بیان اینکه مستندسازی نظام‌نامه تربیتی نیز در حال انجام است اظهار کرد: عملیاتی‌سازی ساحت‌های مختلف این نظام‌نامه به منظور تحقق اهداف عالی آن یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که کارشناسان و مدیران جامعةالمصطفی نسبت به اجرای آن همت گمارده‌اند.

وی افزود: زندگی‌نامه امام راحل(ره) و شهید صدر در قالب نشریات تخصصی در اختیار طلاب جامعةالمصطفی قرار گرفته است ضمن اینکه به منظور تدوین زندگی‌نامه مقام معظم رهبری نیز برنامه‌هایی در دست اجراست.

صالح از اجرای طرح مربیان اخلاق در داخل و خارج کشور توسط جامعةالمصطفی خبر داد و گفت: سال آینده قرار است شیوه‌ها و روش‌های تربیت اخلاقی طلاب به طور کامل تدوین شده و به عنوان اسناد جامعةالمصطفی نگهداری شوند.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول