اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با هدف ارائه طرح‌های نوین نماهای خارجی و داخلی ساختمان

نمایشگاه «مکعب سپید» در قم برپا شد

خبرگزاری فارس: برای نخستین بار در قم نمایشگاهی از طرح‌های نوین معماری شامل نماهای خارجی و داخلی ساختمان برپا شده است.

نمایشگاه «مکعب سپید» در قم برپا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم برای نخستین بار در سطح استان، گروه مکعب سپید اقدام به برپایی نمایشگاهی از طرح‌های نوین معماری، شامل نماهای اداری، تجاری و مسکونی در قالب طرح‌های خارجی و داخلی کرده است.

در این نمایشگاه حدود 40 تابلو شامل عکس از نماهای اجرا شده خارجی و نیز طرح‌های رایانه‌ای از نماهای داخلی ساختمان در معرض بازدید عموم قرار دارد.

طراحی‌های مدرن با رعایت مبانی معماری ایرانی اسلامی که شامل حفظ حریم خانوادگی و شخصی بوده و سایر جنبه‌ها از جمله راحتی و آسایش اعضای خانواده نیز در آن لحاظ شده، از جمله طرح‌های عرضه شده در این نمایشگاه است.

بازدیدکنندگان از این نمایشگاه علاوه بر آشنایی با طرح‌های نوین معماری ساختمان می‌توانند نمونه‌هایی را نیز در رابطه با معماری سنتی ایرانی و اسلامی مشاهده کنند.

از جمله این موارد مجموعه بین راهی «عرشیا» در آزادراه تهران،قم است که دارای طراحی کاملا سنتی به شیوه معماری دوره صفویه بوده و در ساخت آن نیز از مصالح قدیمی استفاده شده است.

طراحی این مجموعه به گونه‌ای است که بیشترین بهره را از انرژی خورشیدی می‌برد و در واقع، مسافران و گردشگران می‌توانند با ورود به آن، نگاهی واقعی به گذشته‌های دور این سرزمین داشته باشند.

مجموعه بین راهی عرشیا شامل بخش‌های مختلفی چون کاروانسرا، بازارچه سنتی، رستوران سنتی، حیاط مرکزی، صفه‌ها و تالارهایی به سبک معماری قدیمی بوده و به عقیده معماران و طراحان آن، می‌تواند به عنوان مجموعه‌ای گردشگری در استان قم مورد توجه بسیاری از مسافران داخلی و خارجی قرار گیرد.

مسجد در نظر گرفته شده برای این مجموعه نیز با رویکرد معماری سنتی طراحی شده و اجرای آن نیز با استفاده از مصالح و شیوه‌های سنتی صورت خواهد گرفت ضمن اینکه این کار می‌تواند سرآغازی برای ساخت مجموعه‌ای از مکان‌های مقدس نظیر مساجد و حسینیه‌ها به سبک معماری گذشته ایران در سراسر کشور باشد.

طراحی نماهای شهری از جمله نمای خارجی ساختمان ناشران در قم، پل تقاطع بلوار جمهوری، طرح جامعه ایران مرینوس و پروژه اداری مفید قم از دیگر طرح‌های ارائه شده در این نمایشگاه است.

امید بشارتی مجری برگزاری این نمایشگاه با اشاره به استقبال خوب مردم و مسئولین از برپایی این نمایشگاه در قم اظهار کرد: پروژه‌های انجام شده طی 10 سال گذشته در این نمایشگاه در معرض بازدید عموم قرار دارد و امیدواریم موجب آشنایی هر چه بیشتر شهروندان قمی با طرح‌های مدرن و سنتی ساختمان‌های اداری و مسکونی شود.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را اعتلای فرهنگ معماری و آشنایی بیشتر مردم با این رشته دانست و افزود: معرفی توانمندی‌های مهندسان و معماران استان قم نیز یکی دیگر از اهداف برپایی این نمایشگاه است زیرا به نظر می‌رسد هنوز شناخت کاملی از توان مهندسان این شهر حتی برای مسئولین و مردم قم وجود ندارد.

مجری نمایشگاه مکعب سفید با اشاره به علاقمندی دیگر شرکت‌ها و معماران قم برای برگزاری نمایشگاه‌های بعدی به صورت گروهی خاطر نشان کرد: برپایی چنین نمایشگاه‌هایی موجب می‌شود صاحبان سرمایه و نیز مردم عادی، آشنایی و علاقه بیشتری با معماری مدرن و سنتی پیدا کرده و برای استفاده از توانمندی مهندسان قمی ابراز تمایل کنند.

وی گفت: مسئولین و سرمایه گذاران بخش مسکن باید به این نکته توجه کنند که استعداد مهندسان و معماران قم بیش از میزان تصور بوده و آنها قابلیت اجرای طرح‌هایی که هم‌اکنون توسط پیمانکاران دیگر شهرها و حتی شرکت‌های خارجی اجرا می‌شود را دارند.

بشارتی با بیان اینکه شأن قم به عنوان شهری مذهبی و شیعی، معماری بالاتری از حد کنونی را می‌طلبد اظهار کرد: قم نیازمند فضاها و امکانی به منظور برپایی مراسمات باشکوهی چون بازسازی واقعه غدیر و نیز عزاداری‌های محرم و صفر است زیرا با هجمه‌ای که علیه مقدسات و اندیشه‌های شیعی در سراسر جهان وجود دارد، باید اقدامات اساسی به منظور گسترش فرهنگ ناب تشیع صورت گیرد.

 

*استقبال مسئولین از نمایشگاه طرح‌های معماری نوین و سنتی

نمایشگاه مکعب سپید علاوه بر جذب مردم عادی و مهندسان و معماران، پذیرای برخی از مسئولین اجرایی استان نیز بوده است.

سیدرضا دهناد، معاون برنامه‌ریزی استاندار قم طی بازدید از این نمایشگاه و آشنایی با زمینه‌های فعالیت در این رشته، خواستار تداوم برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در قم شد و این امر را اقدامی مفید در راستای اعتلای فرهنگ معماری ایرانی اسلامی دانست.

به گفته مجریان برپایی این نمایشگاه، برخی دیگر از معاونین و مدیران شهری نیز طی بازدیدهای خود، تمایل خود را برای همکاری با شرکت‌ها و مجریان طرح‌های نوین معماری در قم به منظور برگزاری نمایشگاه‌های بعدی ابراز کرده‌اند.

نمایشگاه مکعب سپید در دو نوبت صبح و عصر در مجتمع عصر جدید قم، پذیرای عموم علاقمندان به معماری و اجرای طرح‌های نوین ساختمان است.

انتهای پیام/و۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول