اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران خبر داد

کمبود 42 میلیون متر مکعبی آب در روستاهای مازندران

خبرگزاری فارس: معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آبفار مازندران گفت: در شرایط فعلی با کمبود 42 میلیون متر مکعب آب مواجه هستیم که باید از طریق حفر چاه‌ها، بهسازی چشمه‌ها و استفاده از آب‌های سطحی برطرف شود.

کمبود 42 میلیون متر مکعبی آب در روستاهای مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری به نقل از اداره روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران، دلاور بابازاده با اشاره به وجود بخش اعظمی از منابع آبی در دشت‌های استان اظهار داشت: به دلیل کیفیت نامطلوب و افت سطح استاتیک، دینامیک و فرسودگی تاسیسات نیاز به منابع آبی جایگزین است به طوریکه تامین آب پایدار یک هزار و 735 روستای مناطق دشتی استان با جمعیت یک میلیون و 150 هزار نفری در افق طرح سال 1420 نیاز به 193 میلیون متر مکعب آب است.

وی تصریح کرد: با توجه به منابع آبی موجود و پیش‌بینی رشد جمعیت به میزان یک میلیون و 900 هزار نفری نیاز به افزایش حداقل 3 هزار و 300 لیتر آب در ثانیه با حجم 104 میلیون متر مکعب در سال به ظرفیت منابع آبی موجود است.

بابازاده خاطرنشان کرد: در استان مازندران 2 هزار و 422 روستای بالای 20 خانوار با حدود یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت وجود دارد که از مجموع روستاهای استان 2 هزار و 57 روستا با جمعیت یک میلیون و 232 هزار نفری دارای تاسیسات آب شرب هستند و از این تعداد یک هزار و 474 روستا با 315 هزار مشترک زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران هستند. 

وی ادامه داد: در مازندران 700 روستای زیر 20 خانوار با 20 هزار و 126 نفر جمعیت وجود دارد و 368 روستا با 114 هزار نفر بالای 20 خانوار فاقد آب شرب هستند.

بابازاده شاخص بهره‌مندی جمعیت روستایی مازندران از آب شرب سالم را 73.5 درصد عنوان کرد و گفت: آب شرب مورد نیاز روستاهای مازندران از 315 حلقه چاه با ظرفیت آبدهی 3 هزار و 540 لیتر در ثانیه و 131 دهنه چشمه با آبدهی 293 لیتر در ثانیه تامین می‌شود.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران طول خطوط انتقال و توزیع روستاهای آبدار استان را 15 هزار و 400 کیلومتر بیان کرد و گفت: حجم مخازن زمینی و هوایی در روستاهای آبدار استان 134 هزار متر مکعب است که 622 باب مخازن ذخیره زمینی و هوایی با حجم 109 هزار مترمکعب در روستاهای زیر پوشش استان وجود دارد.

بابازاده طول شبکه فرسوده آب شرب در روستاهای زیر پوشش و غیرپوشش مازندران را 5 هزار و 500 کیلومتر برشمرد و افزود: از مجموع شبکه فرسوده آب شرب روستاهای استان، 3 هزار کیلومتر در روستاهای زیر پوشش قرار دارد.

وی اعتبار مورد نیاز برای بازسازی تاسیسات فرسوده آب در روستاهای زیر پوشش مازندران را یک هزار و 800 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: برای بازسازی تاسیسات آب شرب روستاهای آبدار غیرپوشش استان نیز 450 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

انتهای پیام/س30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول