اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

جامعه علمی با اصول حرفه‌ای پژوهش آشنا نیست

خبرگزاری فارس: دبیر کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تحلیل ریشه‌ای انتشار چندگانه مقالات پژوهشی نشان داد که جامعه علمی کشور هنوز با اصول حرفه‌ای پژوهش آشنا نیست.

جامعه علمی با اصول حرفه‌ای پژوهش آشنا نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پیمان ادیبی بعدازظهر امروز با ارائه مقاله‌ علمی در ارتباط با تحلیل ریشه‌ای انتشار چندگانه مقالات پژوهشی در کنگره اخلاق پزشکی در نظام سلامت گفت: انتشار چندگانه به معنای انتشار مجدد یک مقاله است که بخش‌های زیادی و مهمی از آن یا نسخه منتشر شده قبلی هم‌پوشانی دارد که این عمل اقدامی غیر اخلاقی است.

وی افزود: مطالعه تحلیل ریشه‌ای انتشار چندگانه مقالات پژوهشی با هدف بررسی الگوهای انتشار مجدد و تعیین دلیل و زمینه ریشه‌ای پدید آمدن این وضعیت در مقالات محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ارائه راهکار برای جلوگیری از آن به اجرا درآمد.

دبیر کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: تمام موارد کشف شده انتشار چندگانه که به کمیته اخلاق در پژوهش‌های علوم پزشکی دانشگاه اصفهان طی سال‌های 1384 تا 87 ارجاع شده بود، برای بررسی انتخاب شد.

وی ادامه داد: پس از احراز واقعی بودن انتشار چندگانه بررسی‌های لازم یا مصاحبه و مرور مکاتبات و مستندات انجام شد و سپس ترسیم مسیر ریشه‌ای انجام گرفت که پس از بررسی موارد و با دسته‌بندی علل ریشه‌ای راهکارهایی برای جلوگیری از انتشار چندگانه ارائه شد.

ادیبی افزود: از 9 مقاله مشمول انتشار چندگانه، هشت مقاله به صورت چاپ رونوشت و یک مقاله نیز به صورت حداقل واحد قابل انتشار یا همان برش کالباس چاپ مجدد شده بود.

دبیر کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: این مقالات در 16 مجله چاپ شده بود که از این تعداد تنها پنج مجله دارای ضریب تأثیرگذاری بوده و 10 مورد از آن‌ها خارجی و مابقی داخلی بودند و هفت مقاله به زبان فارسی و دو مقاله به زبان انگلیسی منتشر شده بود.

وی تاکید کرد: نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد که جامعه علمی کشور هنوز با اصول حرفه‌ای پژوهش آشنا نیست و بسیاری از موارد انتشار چندگانه به دلایل غیر عمدی و از روی ناآگاهی رخ‌داده است.

ادیبی گفت: توصیه می‌شود ضمن برخورد رسمی با موارد انتشار چندگانه همراه با تخطی از موازین حق مؤلف و اطلاع‌رسانی در مورد احکام کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه، آموزش همگانی اعضای هیئت علمی درباره غیر اخلاقی بودن این موضوع و نحوه تعامل با روند بررسی مقالات و چگونگی مکاتبه با تحریریه مجلات برای پیگیری مقاله انجام شود.

وی افزود: این مطالعه با همکاری رئیس کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی و عضو مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی انجام شد.

انتهای پیام/س20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول