اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

4 اسفند ماه جاری

پیکر آیت‌الله جعفری در زرند تشییع می‌شود

خبرگزاری فارس: پیکر آیت‌الله سیداحمد جعفری فردا صبح در شهرستان زرند تشییع می‌شود.

پیکر آیت‌الله جعفری در زرند تشییع می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زرند، پیکر آیت‌الله سیداحمد جعفری از علمای سرشناس کرمان و امام جمعه سابق زرند فردا پنجشنبه چهارم اسفندماه جاری در زرند تشییع می‌شود، همچنین به مدت دو روز در شهرستان زرند و کوهبنان عزای عمومی اعلام شده است.

آیت‌الله سید‌احمد جعفری فرزند مرحوم آقا سید‌علی در سال 1313 در روستای جور از شهرستان کوهبنان به دنیا آمد، استعداد ایشان از همان کودکی مورد توجه خانواده و اهالی منطقه بود و به همین علت از همان زمان کودکی مشغول قرائت قرآن و خواندن و نوشتن شد در حالی که آن زمان امکان تحصیل به ویژه برای روستائیان بسیار مشکل بود. 

بروز استعداد و علاقه ایشان و دیگر برادرش سید‌ی حیی امام جمعه فعلی کرمان، خانواده ایشان را بر آن داشت که این دو فرزند را راهی حوزه علمیه کنند، اما در حالی که 10 سال از عمر “سید احمد ” می‌گذشت‌، ایشان مبتلا به نوعی بیماری چشم شد و آن قدر پیشرفت کرد که موجب نابینایی ایشان شد و هر دو چشم خود را از دست دادند.

آیت‌الله سیداحمد جعفری در خاطرات خود نوشته است: شبی در خواب حضرت جبرئیل را با هیئت خاصی مشاهده کردم و در حالی که ایشان را با اسم صدا می‌زدم‌ از ایشان خواستم که بینایی‌ام را به من باز گردانند، اما این خواسته من پذیرفته نشد و در عوض توفیق کسب علوم و معارف را خواستار شدم که این امر مقبول افتاد.

از دست دادن هر دو چشم و فرو رفتن در ظلمت و تاریکی‌، دردی جانکاه و تلخ بود، اما با توجه به اینکه نور علم و معرفت در قلب کوچک ایشان تابیده بود و به ایشان درک و فهمی فراتر از سن و سالشان داده بود، نه تنها این امر برای خود ایشان بلکه برای خانوده‌ نیز موجب تسلی‌ خاطر و آرامش بود و پس از آن رویای صادقانه ایشان عزم خود را جزم کرده و به کمک مربی مکتب‌خانه آبادی موفق شدند، میزان قابل توجهی از قرآن را حفظ کنند.

‌در سال 1326 یعنی در سن 13 سالگی، استاد بزرگوار راهی حوزه علمیه کرمان شدند و پس از فراگیری صرف و نحو نزد ملا‌احمد مقدس‌زاده و دروس منطق و شرح‌لمعه‌، شرایع و تبصرة‌المتعلمین را نزد آیت‌الله شیخ‌الرئیس‌کرمانی آموختند، حوزه علمیه آن زمان با مدیریت آیت‌الله صالحی‌کرمانی اداره می‌شد و طلاب بسیاری را تربیت کرد که بعدها در شمار علمای برجسته قرار گرفت، اما استاد جعفری در بین همگان درخششی خیره کننده داشت.

‌در نظر اساتید حوزه ایشان نوجوانی نابینا، اما سراسر با استعداد و علاقمند به تحصیل علوم اسلامی بود و اخلاق و رفتارشان همه را مجذوب خود می‌کرد از این روی آیت‌الله صالحی‌کرمانی شخصا بر روند تحصیل ایشان نظارت می‌‌کرد و آیت‌الله صالحی‌ به ایشان دروس معالم‌، قوانین‌، رسائل‌، مکاسب ‌و کفایة‌الاصول و همچنین به مدت چهار سال درس خارج فقه را تعلیم دادند.

استاد در سال‌های 1334 تا 1340 تحصیلات خود را در حوزه‌های علمیه اصفهان و قم دنبال کرده و از محضر اساتید برجسته خارج فقه  اصول‌، رجال و درایه، حکمت و فلسفه و تفسیر قرآن بهره فراوان بردند، در سال 1340 به کرمان باز‌گشتند و با استفاده از درس خارج  آیت‌الله صالحی ‌به تدریس علوم و معارف دینی در حوزه علمیه کرمان هم مشغول شدند.

‌آیت‌الله جعفری با هر بار مراجعه به روستای جور کوهبنان با سخنرانی‌های خود همگان را مجذوب خود می‌کرد به طوری که به زودی آوازه ایشان سر‌تاسر استان کرمان را فرا گرفت و مجالس و محافل مذهبی به ویژه در ایام محرم، صفر و رمضان در دعوت کردن ایشان سبقت می‌گرفتند.

در سال 1354 اهالی شهرستان زرند از ایشان خواستند به این محل نقل مکان کنند و امامت جماعت مسجد جامع و اداره محافل مذهبی را برعهده بگیرند و با اصرار مردم این سعادت نصیب اهالی این شهرستان شد و ایشان این مسئولیت را متقبل شدند و با جدیت وارد میدان درس، تبلیغ و ارشاد مردم شدند.

آشنایی استاد با حضرت امام خمینی (ره) خود استاد در این زمینه می‌فرماید: در سال 1338 که به قم مشرف شده بودم‌، روزی به اتفاق اخوی آقا سید‌ یحیی از فیضیه به خانه می‌رفتیم‌، ناگهان شخصی روحانی از کنار ما گذشت‌، اخوی دوان‌دوان به طرف ایشان رفت تا اظهار ارادت کند، وقتی که برگشت پرسیدم، دنبال چه کسی بودی گفت، ایشان آقا سید‌ روح‌الله خمینی بودند و اخوی ادامه داد که من به ایشان خیلی علاقمند هستم و از علم، شجاعت و فضایل ایشان برایم تعریف کردند و من هم گر چه از دیدار چهره ایشان محروم بودم، اما روز‌به‌روز مجذوب شخصیت ایشان می‌شدم.

آشنایی استاد با آوازه عرفانی‌، اخلاقی‌، علمی و سیاسی امام خمینی (ره) موجب توجه زیاد ایشان به نهضت اسلامی شد و ایشان در سخنرانی‌های جذاب و حماسی خود در بیداری مردم نقش به سزایی داشتند‌، منبرهای ایشان از سال 1342 تا پیروزی انقلاب حال و هوای انقلابی و روشنگرانه‌ای داشت.

استاد در این زمینه می‌فرماید: مطالب انقلابی و سخنرانی‌ها‌ طی 20 سال قبل از انقلاب که رهبری علیه رژیم شاه ایراد شده بود، آن چنان حادّ و آشکار بود که اگر بدون مبالغه چند بار مرا محکوم به اعدام می‌کردند به جا بود، اما همواره به نحو معجزه‌آسایی از شر رژیم در امان می‌ماندم.

‌ایشان فقط به سخنرانی اکتفا نکرده، بلکه به پخش اعلامیه و آثار مکتوب امام پرداختند و یک بار در سال 1347 به اتفاق چند تن از دوستان خود دستگیر و زندانی شدند، البته استاد به زودی آزاد شد، اما دوستان ایشان به سه سال زندان محکوم شدند، آیت الله جعفری بعد از پیروزی انقلاب همچنان نقش مهمی در ارشاد و هدایت جریانات مذهبی و سیاسی داشتند. 

ایشان به مدت سه سال‌ یعنی از سال 1359 تا 1362 به عنوان امام جمعه شهرستان زرند ایفای مسئولیت کردند، همچنین حوزه علمیه زرند را به نام حوزه جعفریه راه‌اندازی و اداره کردند و هم اکنون نیز بسیاری از علاقمندان علوم اسلامی در این حوزه مشغول به تحصیل هستند.

از عمده فعالیت‌های ایشان در سال‌های اخیر‌ تدریس در حوزه علمیه زرند‌، جلسات منظم هفتگی تفسیر قرآن‌، تفسیر نهج‌البلاغه، تدریس اخلاق اسلامی و سخنرانی در مجالس مذهبی است.

آیت‌الله سیداحمد جعفری صبح امروز بر اثر بیماری و کهولت سن در بیمارستانی در شهر قم دارفانی را وداع کرد.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول