اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس پیگیری می‌کند

بارش برف و قصه تکراری خاموشی‌ در روستاهای مازندران

خبرگزاری فارس: بارش برف در ارتفاعات مازندران قصه تکراری خاموشی‌ را رقم زد.

بارش برف و قصه تکراری خاموشی‌ در روستاهای مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، بارش نزولات آسمانی در مازندران و شدت ریزش برف و کولاک در مناطق کوهستانی منجر به قطع خطوط برق، تلفن و در برخی مناطق با قطع آب و کمبود مواد غذایی نیز همراه بود.

این در حالی است که برخی خبرها نیز از قطع کانال‌های تلویزیونی در منطقه چهاردانگه ساری به گوش می‌رسد که بی‌‌ارتباط با ریزش بارش برف و باران نیست.

نکته‌ای که بسیار مورد توجه است، مردم این منطقه در همان سال‌های نخست برخورداری از نعمت برق با قطعی بیش از اندازه برق مواجه بودند و با ریزش کوچک‌ترین برف و باران با این مشکل روبه رو می‌شوند.

شدت قطعی برق در منطقه کوهستانی امسال و در روزهای اخیر با شدت بیشتری بروز کرد و با بارش برف سنگین هفته گذشته برق بیشتر مناطق روستایی در دو منطقه دودانگه و چهاردانگه قطع بود.

قطعی برق در منطقه چهاردانگه در برخی روستاها به مدت چهار روز متناوب ادامه داشت و این در حالی است که پس از وصل مجدد برق و با شروع جدید موج سرما همان قصه تکرار قطعی برق گریبانگیر مردم است.

با توجه به برقی بودن بیشتر چاه‌های آب شرب در منطقه پس از قطع برق، مردم برای دریافت آب شرب نیز با چالش اساسی مواجه می‌شوند و به تبع آن با توجه به استقرار نانوایی در مناطق روستایی، مشکلات قطعی برق در ناحیه کوهستانی بیشتر نمود پیدا می‌کند.

اگر اعلام قطعی برق را به خاطر ریزش برف شدید نسبت دهیم، به نوعی در حق مردم محروم اجحاف است چون با هر گونه بارش برف و بارانی، برق مناطق کوهستانی قطع می‌شود.

مسئولان توزیع برق برای اینکه واقعیت‌ها قطعی برق را بدانند بهتر است پای صحبت اهالی روستاییان بنشینند و واقعیت را آن طور که هست، بشنوند.

ولی اکبری یکی از اهالی منطقه چهاردانگه مازندران درباره قطعی برق در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان داشت: قطعی برق در منطقه پشتکوه تنها مربوط به بارش سنگین برف طی روزهای اخیر نیست.

وی ادامه داد: با کوچک‌ترین بارش برف با قطعی جدی برق مواجه می‌شویم و با توجه به کوهستانی بودن منطقه و ریزش نزولات آسمانی در این منطقه در تابستان‌ها نیز با نوسانات جدی برق مواجه هستیم.

رضا بزرگی دیگر ساکن یکی از روستاهای چهاردانگه ساری نیز درباره قطعی برق در منطقه  پشتکوه چهاردانگه گفت: اگر اعلام شود که قطعی برق منطقه کوهستان تنها مربوط به بارش برف اخیر باشد کم‌لطفی زیادی در حق مردم منطقه است زیرا قطعی برق برای ما به صورت یک امر عادی است و مسئولان برق منطقه تنها به رفع موردی اقدام می‌کنند و با هر ریزش برف و یا بارانی برق قطع می‌شود.

قطعی برق روستاهای مازندران نه تنها در بخش کوهستانی پشتکوه چهاردانگه گزارش شده بود بلکه با بررسی اخبار مربوط از مناطق مختلف مشخص شد بسیاری از روستاهای مازندران به ویژه روستاهای مناطق محروم با قطعی برق مواجه بودند.

 

*گوشه‌ای از اظهارات مسئولان از زبان رسانه‌ها

مدیرکل مدیریت بحران استان مازندران در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده بود که فرسوده بودن سیم‌های برق علت اصلی قطعی برق در مناطق روستایی است.

بد نیست سری به اخبار چند روز گذشته رسانه‌های استان در مورد قطعی برق بزنیم تا شاید دغدغه روستاییان در مورد قطعی برق جدی‌تر گرفته شود که نخستین خبر اینگوه نوشته بود که 58 روستای بهشهر درگیر قطع برق هستند.

خبر قطعی برق 53 روستا را بخشدار بخش یانه‌سر اعلام کرد و بیان داشت: در یک هفته گذشته و با تلاش ستاد بحران، بخش زیادی از راه‌های اصلی بازگشایی شدند و مشکل برق هم در حال برطرف شدن بود که بار دیگر بارش برف در ارتفاعات آغاز و منجر به قطعی برق و کندی تردد در بخش شد.

یکی دیگر از رسانه‌هایی که خبر قطعی برق را روی خروجی خود قرار داد واحد مرکزی خبر بود که در گزارشی قطعی برق 93 روستا مازندران را اعلام کرد.

واحد مرکزی این خبر را به نقل از منوچهر جعفری مدیرعامل توزیع برق مازندران عنوان کرد و بیان داشت: برق 52 روستا در بخش یانه سر و بیشه بنه شهرستان بهشهر، 18 روستا در بخش کیاسر ساری، 13 روستا در گلوگاه و 10 روستا در زیارتکلا شهرستان نکا قطع است.

جعفری گفت: با تلاش ماموران این شرکت، برق 160 روستا که به علت بارش برف قطع شده بود، وصل شد.

اما روابط عمومی شرکت توزیع برق استان مازندران نیز در مورد اعلام قطعی برق‌ها نظر دیگری داشت " با توجه به شرایط نامساعد جوی و وزش باد شدید، برخی از فیدرهای 20 کیلوولت که از مناطق خارج از شهر و جنگلی عبور می‌کردند قطع شد و با تلاش ماموران این شرکت خاموشی‌های روز پنج شنبه رفع و تمامی مشترکان از نعمت برق بهره مند شدند.

جعفری خاطرنشان کرد: پس از وقوع طوفان، کارکنان امور توزیع توانستند نقص‌های برخی از فیدرهای محدوده آسیب دیده را برطرف کنند، اما به علت مسدود شدن راه‌های ارتباطی قسمتی از فیدرهای گرماب، پشتکوه، زیارتکلا و تمام فیدرهای بیشه بنه با قطعی برق مواجه شدند.

در این میان روستاییان شهرستان تازه‌تاسیس میاندرود در استان مازندران نیز از قصه قطعی برق بی‌نصیب نبودند و برق چندین روستا در منطقه میاندرود نیز بر اثر ریزش باران قطع شد.

به گزارش فارس، در حال حاضر 58 روستای بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر نیز با قطعی برق مواجه‌آند.

در چند روز اخیر هواشناسی مازندران از ناپایدار بودن هوای استان مازندران خبر داد و به یاد مصاحبه با روستاییانی افتادم که قطعی برق در مناطق روستایی امان زندگی از آنها را ربوده بود.

دفتر خبرگزاری فارس در مازندران آمادگی کامل دارد تا اظهارات و اقدامات مسئولان مربوطه را به گوش مخاطبان و شهروندان مازندرانی برساند.

شماره 3201182 با پیش شماره 0151 و آدرس اینترنتی fars_mazand@yahoo.com آماده دریافت نظرات و اقدامات اجرایی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی است.

=====================

گزارش از جابر معافی و جاوید عباسی

=====================

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول