اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت پژوهشگران مشهدی ممکن شد

تشخیص ویروس تب برفکی در کمتر از 5 ساعت

خبرگزاری فارس: رئیس آزمایشگاه اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ردیابی ویروس برفکی و تعیین نوع آن در کمتر از پنج ساعت می‌تواند انجام شود.

تشخیص ویروس تب برفکی در کمتر از 5 ساعت

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدحسین ناظم شیرازی مخترع روش جدید تشخیص ویروس برفکی ظهر امروز در رونمایی از جدیدترین روش تشخیص تب برفکی که در اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی انجام شد، اظهار کرد: در این روش بطور همزمان 3 نوع ویروس Asia1، O و A را می‌توانیم با بهره‌گیری از تکنیک realtime  تشخیص دهیم.

وی با اشاره به اینکه این روش برای نخستین بار در جهان در مشهد انجام می‌شود، عنوان کرد: پیش شرط راه‌اندازی این تست فرمول ژنتیکی و توالی ویروس‌های در گردش خاورمیانه و آسیا را شناسایی کنیم.

ناظم شیرازی تشخیص 3 نوع ویروس یا سرو تایپ بطور همزمان را از امتیازات خاص این تکنیک جدید خواند.

وی با اشاره به مدت زمان کشف این روش گفت: از سال 2006 میلادی نسبت به تعیین توالی ویروس‌های تب برفکی اقدام و متجاوز از 100 ویروس برفکی A ، O و آسیا 1 را شناسایی کردیم.

مخترع جدیدترین روش تشخیص تب برفکی افزود: پس از شناسایی مکان‌های مشترک بین این ویروس‌ها سنتی را طراحی کردیم تا بتواند این سرو تایپ‌های در گردش را شناسایی کند و پس از آن به آزمودن این تست اقدام کنیم.

رئیس آزمایش اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: علاوه بر این در قالب پروژه‌های FAO نسبت به شناسایی ویروس‌های در گردش اقدام کردیم که این تکنیک در ارتباط با ویروس‌ها شناسایی کشورهای منطقه دوم امتحان خوبی داده است.

وی به مزایای این روش اشاره کرد و گفت: این تست مدت زمان کوتاهی طول می‌کشد که در مدت چهار تا پنج ساعت قادر به ردیابی ویروس تب برفکی و تعیین نوع سرو تایپ آن هستیم بنابراین این روش بسیار سریع انجام می‌شود.

ناظم شیرازی دقیق‌بودن این روش را از دیگر مزایای آن دانست و گفت: این تست قادر به شناسایی تعداد 5 کپی از ژنوم مورد نظر است که از قدرت بالایی در ردیابی ویروس برخوردار است.

رئیس آزمایشگاه اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: هیچ گونه تداخلی بین این ویروس با سایر ویروس‌ها مشاهده نمی‌شود و همچنین با بهره‌گیری از این تست امکان فرار ویروس به حداقل می‌رسد.

وی سهولت تست و امکان‌پذیر بودن انجام آن در هر آزمایشگاه و بی‌نیازی به امکانات سخت افزاری خاص را از دیگر مزایای این روش عنوان کرد.

مخترع جدیدترین روش تشخیص تب برفکی افزود: در این روش هیچ نوع آلودگی زیست محیطی ناشی از انجام آزمایشات وجود ندارد که سلامت انسان‌ها را چه در داخل و چه خارج از آزمایشگاه به مخاطره بیاندازد.

ناظم شیرازی، ارزان قیمت‌بودن این روش و امکان اتوماسیون کردن تست را از دیگر مزایای این تکنیک خواند و تصریح کرد: با استفاده از رباط‌های خاص و با دادن برنامه به آنها می‌توان بدون دخالت انسان این روش را به انجام رساند که در برنامه است که در آینده نسبت به اتوماسیون تست اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه این آزمایش‌ها را از سال 2006 در آزمایشگاه انگلستان شروع کردیم ، متذکر شد: هزینه هر تست بین 20 تا 40 هزار تومان بوده که تست‌های بی‌شماری انجام شده و هزینه آن را تاکنون به‌طور کلی برآورد نکرده‌ایم.

رئیس آزمایشگاه اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: این روش با روش‌های کلاسیک مورد مقایسه قرار می‌گیرد و روش مشابه این تکنیک در اروپا قبلا انجام شده Real time اما این روش منحصر به فرد است. 

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول