اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در دنیا صورت گرفت

کشف جدیدترین روش تشخیص تب برفکی توسط متخصصان مشهدی

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: جدیدترین روش تشخیص تب برفکی برای نخستین‌بار در دنیا توسط متخصصان مشهدی بدست آمد.

کشف جدیدترین روش تشخیص تب برفکی توسط متخصصان مشهدی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ناصر مرگان ازغدی ظهر امروز در نشست خبری در اتاق کنفرانس اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی، اظهار داشت: نخستین قدم در کنترل یک بیماری شناسایی ویروس است که به کمک متخصصان اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی به جدیدترین روش تشخیص تب برفکی دست یافتیم.

وی با بیان اینکه در این روش تشخیص از حد شناسایی فراتر رفته است، افزود: شناسایی نوع این بیماری نیز به همت متخصصان قابل تشخیص است.

ازغدی تصریح کرد: پیش از این در تشخیص این بیماری به سایر کشورها مانند انگلیس و دانمارک نیاز بود اما با این روش نیازها به کشورهای خارجی قطع شد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در تشخیص بیماری برفکی نیاز به خرید گیت‌های تشخیص بود که در تأمین آن بنا به دلایل تحریم و روابط کشورمان با این کشورها با فراز و نشیب‌هایی روبرو بودیم اما اکنون نیاز به وابستگی قطع شده است.

وی خودکفا شدن کشورمان در تشخیص بیماری تب برفکی را از مزایای اقتصادی، این کشف بزرگ عنوان کرد و گفت: پیش از این پروسه زمانی طولانی برای تشخیص این بیماری داشتیم اما خوشبختانه اکنون این پروسه به چهار ساعت کاهش یافته که بسیار قابل توجه است.

ازغدی افزود: این روش تشخیص سریع، دقیق و آسان است و مزایای بسیار زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون تعدادی از کانون‌ها با این روش در مرحله آزمایشی شناسایی شده‌اند، تصریح کرد: این روش امروز به طور عملی انجام می‌شود و ما در تشخیص تب برفکی خودکفا می‌شویم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تب برفکی از شایع‌ترین بیماری‌های دامی کشورمان است، گفت: حمل و نقل دام زنده و همجواری با مرزهای شرقی کشورهای افغانستان و پاکستان و انتقال سریع این بیماری حتی از طریق هوا و قرنطینه نشدن از مهم‌ترین دلایل شیوع این بیماری است.

وی گفت: معاینه دام‌ها هر 4 ماه یکبار و واکسیناسیون دام‌ها به خوبی صورت می‌گیرد که این امر به کاهش شیب تب برفکی کمک کرده است با این وجود به دلیل بحث‌های قرنطینه‌ای که به درستی صورت نمی‌گیرد و تردد دام‌ها که هنوز در کشورمان مسئله است، حل نشده و سبب می‌شود این شیب ملایم باشد و کاهش این بیماری سریع‌تر صورت نگیرد.

ازغدی خاطرنشان کرد: امسال تاکنون واکسیناسیونی که در بیماری‌های واگیردار انجام شده 21 و نیم میلیون در دام‌های سبک بوده و در دام‌های سنگین 730 نوبت واکسیناسیون انجام شده است.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول