اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

ایرانیان در سرماخوردگی یا سردرد سهل‌انگاری و خوددرمانی می‌کنند

خبرگزاری فارس: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تحقیقات حاکی از آن است که ایرانی‌ها تنها در هنگام بروز بیماری‌های عفونی، شکستگی‌ها و سرطان‌ها به سرعت به پزشک مراجعه و در مواردی مثل سرماخوردگی و سردرد، سهل‌انگار یا خوددرمانی می‌کنند.

ایرانیان در سرماخوردگی یا سردرد سهل‌انگاری و خوددرمانی می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، غلامحسین صادقیان بعدازظهر امروز در دومین همایش تبیین جایگاه مربیان بهداشتی مدارس در مصرف منطقی دارو اظهار داشت: خوددرمانی و عدم مراجعه به پزشک حتی در مواقع خطرناک یکی از عادات و رسوم غلطی است که بیشتر مردم جامعه به آن مبتلا هستند.

وی بیان داشت: مراجعه به پزشک و بررسی وضعیت سلامت قبل از بروز بیماری در سبد هزینه‌های خانواده ایرانی جایگاهی ندارد و نتایج تحقیقات مختلف کارشناسان امتناع از رفتن نزد پزشک و روی آوردن به سیستم خوددرمانی را به چند عامل مرتبط می‌دانند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: فقر و گرفتاری اقتصادی، کمبود وقت، نحوه و کیفیت خدمت‌رسانی به بیمار از دلایل خوددرمانی بیماران است.

وی ادامه داد: ابتلا به انواع سرطان‌ها، ناباروری، نقایص جسمی در نوزاد به هنگام تولد، از کارافتادگی کبد و کلیه‌ها بخش کوچکی از لطماتی است که فرد در نتیجه مصرف خودسرانه این داروها در معرض تهدید آنها قرار می‌گیرد.

صادقیان اضافه کرد: امروزه بسیاری از پزشکان و داروسازان‌، داروها را به شمشیر دو لبه‌ای تشبیه می‌کنند که ضمن اینکه از یک لبه آنها برای مقابله با بیماری‌ها استفاده می‌شود لبه دیگر آنها نیز ممکن است مشکلات یا عوارضی را ایجاد کند.

وی بیان داشت: در مرحله اول، تجویز درست داروها توسط پزشکان و در مرحله بعد نیز مصرف صحیح آنها توسط بیماران یا راهنمایی پزشکان و داروسازان حائز اهمیت است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: طبق اذعان کارشناسان، ایران به لحاظ مصرف دارو جزو 20 کشور نخست دنیاست و نرخ مصرف خودسرانه دارو در ایران نسبت به متوسط جهانی سه برابر است و 10 تا 15 درصد از داروهای کشور به طور خود سرانه مصرف می‌شوند.

وی تاکید کرد: همچنین سرانه مصرف داروهای تزریقی در ایران حدود 11.4 بوده در حالی که این رقم چهار برابر سرانه مصرف این قبیل داروها در جوامع در حال توسعه است.

صادقیان با اشاره به اینکه فرهنگ مصرف خوددرمانی به قدری در کشور رواج یافته که کمتر کسی برای بیماری‌های سطحی به پزشک مراجعه می‌کند، افزود: این در حالی است که در صورت رجوع به پزشک یا داروهای بیشتری از داروخانه‌ها تهیه می‌شود و یا پیش از آنکه دوره درمان کامل شود، مصرف آن قطع می‌شود و همین موضوع سبب شده که همیشه در خانه بیش از حد نیاز دارو وجود داشته باشد.

انتهای پیام/‌ش20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول