اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از مشکلات نبود مجتمع هنری در شهر گردشگری

خانه‌به‌دوشی هنرمندان چالوسی / چالوس از نبود مجتمع فرهنگی در رنج است

خبرگزاری فارس: نبود مجتمع فرهنگی و هنری در شهرستان چالوس هنرمندان این شهرستان را با مشکلات متعددی روبه‌رو کرده است.

خانه‌به‌دوشی هنرمندان چالوسی / چالوس از نبود مجتمع فرهنگی در رنج است

به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، شهرستان چالوس یکی از شهرستان‌های فعال و پرجنب و جوش به لحاظ امور فرهنگی و هنری است و شاهد این ادعا برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری، نمایشگاه‌ها، جشنواره‌های ادبی، حضور هنرمندان این شهرستان در جشنواره‌های مختلف استانی و ملی است.

سال‌هاست اخبار فرهنگی و هنری استان مازندران به کسب رتبه‌های برتر هنرمندان شهرستان چالوس در بخش‌های مختلف اختصاص دارد و اهالی هنر و فرهنگ این شهرستان توانسته جایگاه بالایی را به خود اختصاص دهد.

مدیریت فرهنگی و هنری شهرستان چالوس در کنار هنرمندانی که آوازه‌شان به خارج از استان نیز رسیده است عرصه‌های پرکاری را در چند سال اخیر پشت سرگذاشته‌اند و توانسته‌اند به خوبی از عهده این برنامه‌های فرهنگی و هنری برآیند.

تولید‌های متنوع آثار نمایشی، همچون تئاتر و فیلم کوتاه و برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های مختلف آموزشی و پژوهشی، به‌کارگیری از اساتید و مربیان اهل فن برای این دوره‌ها و از همه مهم‌تر استقرار شعبه نمایندگی سینمای جوانان در چالوس بخشی از فعالیت‌های این شهرستان در این حوزه است.

اما آنچه در این بین به عنوان معضلی بزرگ و بدیهی سال‌هاست که هنرمندان چالوسی را رنج می‌دهد نبود مجتمع فرهنگی و هنری در این شهرستان است.

نبود سالن تمرین و اجرای نمایش، گالری هنری و فضای تخصصی برای ارائه آثار هنری و فرهنگی کار را برای هنرمندان و هنردوستان این منطقه با مشکل مواجه کرده است به ‌طوریکه نوعی سردرگمی فرهنگی را هم در بین اهالی این بخش و هم در خیل مخاطبان و علاقمندان آن مشاهده می‌کنیم.

این مسئله سال‌هاست تبدیل به دغدغه‌ای تکراری برای اهالی فرهنگ و هنر شده و گاه و بیگاه در هر فرصتی که توان بازگو کردن آن به دست می‌آمد درددل‌های خود را چه برای یکدیگر و چه برای مسئولان بازگو کردند، اما این بار ما در خبرگزاری فارس بر آن شدیم تا این دغدغه را رسانه‌ای کنیم شاید مسئولان امر نسبت به آن واکنشی نشان دهند و برای تسریع در روند احداث این مجتمع گامی بردارند.

* کارگردان: نبود مکانی برای تبادل نظر معضلی برای بخش تئاتر

وحید ارومچه دانش‌آموخته کارگردانی و بازیگری تئاتر که دلی پر از گلایه و صحبت‌هایی پر از دغدغه در این باره داشت، نبود فضا برای هنرمندان را اصلی‌ترین مشکل عنوان کرد.

ارومچه در گفت‌وگو با فارس نبود مکانی برای تبادل نظر و دور همنشینی را معضلی آسیب‌رسان به بخش تئاتر عنوان کرد و گفت: در چالوس فضایی برای تبادل افکار وجود ندارد تا از آن بهره‌برداری برای خوانش و تصمیم‌گیری‌های حتی کوچک شود.

وی که نمایش «آه از دست این ویکتور هوگو» را برای شرکت در جشنواره دوسالانه ترنج در تنکابن آماده کرده است از روزهای سختی که برای آماده‌سازی آن بر او و دیگر هنرمندان گذشته است، گفت.

این کارگردان تئاتر با فضاسازی محلی غیرتخصصی که در اختیار آنها بود مشکلات و آسیب‌های ناشی از آن را به تصویر کشید و بیان کرد: سالن‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سالن اجتماعات هلال احمر فضایی غیرتخصصی هستند که نمی‌توانند فضای لازم و ضروری را در اختیار هنرمندان قرار دهند.

وی افزود: این سالن‌ها از کمترین امکانات اولیه مانند سرویس بهداشتی، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی نیز بی‌بهره‌اند، پس چگونه انتظار می‌رود هنرمند در این فضا فکر و ذهن خود را متمرکز کند و به ارائه اثری بپردازد که درخور باشد.

ارومچه در ادامه به آسیب‌شناسی مسائل فرهنگی و هنری در شهرستان پرداخت و بیان کرد: هیچ بودجه‌ای برای کارهای حداقلی وجود ندارد و برگزاری کلاس‌های آموزشی، کارگاه‌ها و همایش‌ها با دستانی خالی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به عدم تخصیص اعتبارات فرهنگی دستگاه‌های اجرایی به این بخش گفت: شورای شهر که بخشی از درآمدهای شهر را باید برای امور فرهنگی و هنری هزینه کند با نگاهی غریبه به هنرمندان می‌نگرد و این قشر فرهنگی را نصیبی از درآمدهای شهری نیست.

این هنرمند چالوسی با بیان اینکه برای فرهنگ این شهرستان برنامه‌ریزی نشده است، گفت: برای به‌کارگیری افکار متخصص دارای ایده نیازمند اعتبار و امکانات هستیم.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان چالوس با خون جگر و با عشق زایدالوصف نهایت تلاش خود را برای روشن نگاه داشتن چراغ نمایش در شهرستان انجام داده و می‌دهند، اذعان کرد: مسئولان به این وضعیت عادت کرده‌اند و می‌بینند که با تمام شرایط سخت هنوز هم ما پای کار هستیم، کاری برای حل مشکلات انجام نمی‌دهند.

ارومچه تصریح کرد: مطمئناً با ادامه این روند بی‌انگیزگی‌ها و ریزش‌هایی را در این قشر شاهد خواهیم بود.

دل پرگلایه‌ای از خانه به‌دوشی هنرمندان چالوسی

رستگار از بازیگران تئاتر که تجربه تئاتر میدانی و خیابانی را در کارنامه خود دارد با لبخندی تلخ گفت: نبود سالن ما را به خیابان کشانده بود.

وی اظهار داشت: چالوس با دارابودن استعدادها و فعالیت‌های مستمر فرهنگی و هنری از نبود مکان مناسب رنج می‌برد.

این هنرمند جوان چالوسی که دل پرگلایه‌ای از خانه به‌دوشی هنرمندان چالوسی داشت از مناسبتی نگاه کردن هنرهای نمایشی گله کرد و گفت: اگر تئاتر خوب نیست و طول سال به آن توجهی نمی‌شود چرا در مناسبت‌های ملی و مذهبی برای اجرای آن اصرار دارند؟ آیا به این فکر نمی‌شود که این گروه‌های نمایش در طول سال چگونه آمادگی خود را حفظ می‌کنند و آیا نیاز به مکان و سالن برای تمرین دارند؟

وی با اشاره به اینکه هنر به دلیل اشغال نکردن هیچ فضایی گاهی از یاد مسئولان می‌رود، خاطرنشان کرد: حفاظت از هنرمندان و کارهای هنری آنها تنها وظیفه ارشاد نیست و ارشاد به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی هزینه‌های آن باشد.

رستگار بر حفظ شانیت جایگاه هنرمندان در جامعه تاکید کرد و افزود: فقر فرهنگی آسیب‌هایی به این بخش وارد کرده است.

وی وجود سالن ویژه برای این بخش را به عنوان نماد فرهنگی شهرستان عنوان کرد که به عنوان خانه‌ای برای هویت دادن به هنرمندان باید وجود داشته باشد.

نبود نگارخانه سبب دلسردی می‌شود

مرتضی منصور سمایی هنرمند گفت: نبود نگارخانه سبب شده هیچ هنرمندی توان ارائه هنر خود در این بخش را نداشته باشد.

وی افزود: اگر کاری انجام می‌شود به دلیل نبود نگارخانه و فضای ارائه، آن را در شهرهای اطراف به معرض دید مردم قرار می‌دهیم و یا به‌ طور کل از ارائه آن ناتوانیم.

منصورسمایی اظهار داشت: نبود نگارخانه سبب دلسردی افرادی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند، شده است.

وی گفت: تاکنون حدود 400 دانش‌آموز با استعداد در این بخش شناسایی شده که به دلیل نبود مکان لازم برای سامان دادن به آن، این استعدادها هدر می‌رود.

این نقاش جوان با اشاره به اینکه کارهای پژوهشی بر روی نقاشی کودکان در قالب یک کار چهار ساله انجام شده است بسیار از این موضوع ناراحت بود که این نسل با استعداد به دلیل عدم امکانات لازم روزهایی را که می‌تواند به بهترین شکل بگذراند و افتخارات متعددی را برای خود و شهرستان و حتی استان کسب کند، اینگونه به بطالت می‌رود.

وی بیان کرد: گاهی پیش آمده در مساجد سطح شهر کلاس نقاشی برگزار می‌کنیم ولی تا کی این امکان محدود وجود خواهد داشت؟

* هنرجوی موسیقی آنچه را که یاد گرفته باید بروز دهد

امید پژوهش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: هر کاری در زمینه هنری صد درصد در کارهای دیگر روزمره تاثیرگذار است و اگر جامعه‌ای رشد فرهنگی داشته مطمئنا موسیقی نیز به عنوان بخش تاثیرگذار در این رشد وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد بستر برای جلب و جذب استعدادهای جوانان در بخش موسیقی از مهم‌ترین اموری است که باید مورد توجه باشد.

وی با اشاره به انتقاد برخی از افراد از ساز زدن جوانان لب ساحل افزود: اگر محیطی برای ارائه اثر جوانان وجود داشته باشد و عرصه‌ای برای ارائه جدی اثر هنری به ویژه در این بخش وجود داشته باشد جوانان لب ساحل به ارائه اثر نمی‌پردازند.

پژوهش تصریح کرد: هنرجوی موسیقی آنچه را که یاد گرفته باید بروز دهد اما عرصه برای بروز این هنر بسترسازی نشده است و نبود مکانی برای این کار به قدرت احساس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نگاه مسئولان به موسیقی ابزاری است، بیان کرد: مسئولان تنها برای برگزاری مراسم‌ ملی و مذهبی جای کوچکی برای موسیقی باز می‌گذارند اما در موسیقی به جای بزرگ‌تری نیاز داریم.

این مدرس موسیقی افزود: موسیقی توان تطابق با همه روزهای سال را دارد و ما قادریم در 12 ماه سال برنامه داشته باشیم اما این نگاه ابزاری سبب شده جایگاه موسیقی جایگاهی درخور آن نباشد.

پژوهش اذعان کرد: کسانی که تحت تاثیر موسیقی صحیح و در جایگاه سالم هستند از لحاظ رشد فکری، گویش و ارتباط اجتماعی کاملا متفاوتند بنابراین باید نگاه درستی به این جایگاه داشت.

وی با اشاره به استعداد بسیار قوی بین جوانان این شهرستان گفت: موسیقی ما موسیقی جدی است و نیاز به فکر و جایگاه جدی دارد.

پژوهش ادامه داد: عدم اجرای حرفه‌ای در زمینه موسیقی از معضلات این بخش است که یا مجوز صادر نمی‌شود و یا اگر مجوزی صادر شد این مجوز چند بعدی است یعنی در قالب یک برنامه مشترک با کارهای ژانگولر و تقلید صداست که در شأن موسیقی نیست و مخاطب خاص خود را پیدا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه پایه کار بسیار خوب است، افزود: جهت‌دهی صحیحی صورت نگرفته و اگر مجوز کنسرت در شهرستان صادر شود باید افراد غیربومی و به نوعی از ما بهتران باشند.

این آهنگساز و خواننده چالوسی با اشاره به چرخه اقتصادی این کار بیان کرد: اگر مجوزی برای اجرای کنسرت صادر شود از اجاره سالن، ابزار صدابرداری و بلیط فروشی چرخه‌ای ایجاد می‌شود که در بعد مالی نیز می‌تواند قابل توجه باشد اما نگاهی غیر حرفه‌ای در این بین وجود دارد.

وی از دیگر معضلات نبود خانه موسیقی در قالب مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان را ایجاد آموزشکده‌های خصوصی در بخش موسیقی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر افرادی در حال تدریس موسیقی‌اند که صلاحیت تدریس ندارند و این مسئله چه در بعد علمی و چه در بعد اخلاقی مشکلاتی را به وجود می‌آورد که به افراد حرفه‌ای آسیب می‌رساند.

پژوهش یادآور شد: اگر مجتمع فرهنگی و هنری وجود داشته باشد و انجمن موسیقی ساماندهی شود، کار تدریس موسیقی حق کسانی خواهد بود که از فیلترهای علمی و اخلاقی این رشته گذشته باشند و با به‌روز بودن علمی، وجاهت آموزش موسیقی را دارا باشند.

وی تاکید کرد: توانایی برگزاری کنسرت‌های پژوهشی و آموزشی، ارائه متدهای خاص، ایجاد نمایشگاه از آلات موسیقیایی و برگزاری سمینارهای مختلف در این شهرستان وجود دارد که تاکنون به دلیل نبود فضای مناسب برای آن تنها در حد یک ایده باقی مانده و عملیاتی نشده است.

پژوهش با نام بردن افشین مقدم، علیرضا حسینی، مجید اخشابی و دیگر هنرمندان بخش موسیقی در رشته‌های مختلف به عنوان هنرمندانی که از چالوس به جایگاه فعلی خود رسیده‌اند، گفت: هنر دغدغه زندگی ما شده است و ما با توجه به شرایط بهتری که می‌توانیم در تهران داشته باشیم اینجا مانده‌ایم تا دین خود را به شهرمان بپردازیم اما با این امکانات محدود و نگاه ابزاری به موسیقی تا کجا قدرت پیش رفتن داریم و انگیزه برای ماندن وجود خواهد داشت؟

* بیشتر هنرها به موسیقی نیاز دارد

محسن امینی آهنگساز گفت: چالوس با دارا بودن استعدادها و موقعیت استراتژیکی که دارد همیشه مورد توجه بوده است.

امینی افزود: گروه‌های هنری تهران در طول سال به ویژه در زمان پیک مسافر روی چالوس زوم می‌کنند و خیلی راحت و بدون دغدغه از سوی مسئولان استان و شهرستان نسبت به صدور مجوز برای آنان اقدام می‌شود.

وی تصریح کرد: اما اگر این مجوز را افراد بومی بخواهند نه تنها صادر نمی‌شود بلکه به سمتی پیش می‌رود که یاس و دلزدگی برای هنرمندان بومی به وجود می‌آید.

این مدرس موسیقی اضافه کرد: همه هنرمندان مطرح که در ابتدا نامی و مشهور نبودند، حمایت شدند که توانستند به این جایگاه برسند، در چالوس این استعدادها وجود دارد که به دلیل عدم حمایت و نبود عرصه‌ای برای بروز آن به هدر می‌رود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر هنرها همچون تئاتر، نمایش، فیلم‌سازی و ... به موسیقی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: وجود مکانی مناسب برای دورهم نشینی اهالی این هنرها می‌تواند در پویایی رشته‌های هنری اثرگذار باشد.

وی برگزاری نمایشگاه‌های موسیقی و انواع سازها، آشنا کردن مردم نسبت به هنر موسیقی در  بخش‌های سنتی و مدرن، ایجاد کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی و در کل ساماندهی کردن فعالیت‌های جسته و گریخته فعلی را منوط به داشتن مجتمع فرهنگی و هنری عنوان و خاطرنشان کرد: اگر سقفی برای دور هم نشینی هنرمندان وجود داشته باشد، هم‌اندیشی و همکاری ایجاد خواهد شد و تولید آثار فاخر را در پی خواهد داشت.

به گزارش فارس، سال‌هاست که هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر شهرستان چالوس چشم انتظار احداث مجتمع فرهنگی و هنری در چالوس هستند و هر ساله به دلایل مختلف شهرستانی و استانی این مهم انجام نمی‌گیرد.

هنرمندان بسیاری برای تهیه این گزارش اعلام آمادگی کرده بودند و حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند اما ما به همین تعداد اندک بسنده کردیم تا نشان دهیم که وجود مجتمع فرهنگی و هنری واجب‌تر از نان شب برای اهالی فرهنگ و هنر شهرستان شده است.

این مسئله در طول این سال‌ها با اجرای برنامه‌های مختلف، پویایی اهالی فرهنگ و هنر چالوس با وجود کمبودها و نارسایی‌ها و تولیدات فاخر و برگزاری جشنواره‌های متعدد به خوبی به نمایش درآمده که بدون شک با وجود این مجتمع بسیار چشمگیرتر خواهد بود زیرا هنرمندان چالوسی امتحان خود را به خوبی پس داده‌اند و امروز نیازمند حمایت جدی و عملی از سوی مسئولان شهری، شهرستانی و استانی هستند.

================

گزارش از لاله انگورج تقوی

================

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول