اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

قاچاق 50 تن تسلیحات اسرائیلی به کردستان عراق برای انتقال به سوریه

خبرگزاری فارس: ربرخی منابع اردنی از همکاری قطر و گروه 14 مارس لبنان در قاچاق 50 تن سلاح‌های اسرائیلی به کردستان عراق برای انتقال از آنجا با همکاری ترکیه به سوریه و رساندن به شبه‌نظامیان مخالف اسد خبر دادند.

قاچاق 50 تن تسلیحات اسرائیلی به کردستان عراق برای انتقال به سوریه

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری  عراقی"النخیل"، منابع آگاه اردنی اعلام کرده‌اند دستگاه اطلاعاتی اردن که اوضاع جاری در این کشور را رصد می‌کند، ماه گذشته انتقال بیش از 50 تن اسلحه اسرائیلی به فرودگاه "اربیل" در کردستان عراق را ثبت کرده ‌است. این اقدام در راستای حمایت از شبه نظامیان معارض دولت سوریه صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، ارزش مالی این محموله بیش از 650 میلیون دلار بوده است که دولت قطر از شرکت صنایع نظامی اسرائیلی "رافائل" خریداری کرده است.

این سلاح‌ها شامل خمپاره‌انداز، مین‌های ضدزرهی، سلاح‌های تک تیراندازی، جلیقه‌های ضدگلوله، تجهیزات ارتباطاتی، حجم زیادی از گلوله‌ و سلاح‌های مربوطه هستند.

این منابع اعلام کردند که سفر اخیر "ولید جنبلاط" رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه دروزی لبنان رئیس جبهه "مبارزه ملی" به قطر و سپس کردستان عراق و نیز ترکیه در ارتباط مستقیم با این محموله بوده است. همچنین سفر "سمیر جعجع" به اربیل در دوازدهم ماه گذشته نیز به همین مسئله مربوط بود.

به گفته این منابع، مسئولان ارسال این سلاح ها به شبه‌نظامیان مخالف رژیم "بشار اسد" در روند انتقال این سلاح‌ها به سوریه با مشکل موجه شده‌اند، به همین دلیل کردستان عراق را برای این امر برگزیده‌اند.

بویژه اینکه ارتش لبنان تعدادی از یگان‌های ویژه خود را در منطقه "وادی خالد" در نزدیکی "حمص" مستقر کرده است و حزب‌الله لبنان نیز با چشم‌هایی باز مناطق مرزی را کنترل می‌کند تا درصد امکان قاچاق اسلحه به سوریه را به حداقل ممکن برساند.

گفته می‌شود که به همین دلیل جنبلاط به ترکیه رفت تا به نوعی این محموله سلاح را از کردستان عراق و از طریق ترکیه به شبه نظامیان معارض سوریه در استان "ادلب" برساند. زیرا انتقال این سلاح‌ها از طریق بندر لبنانی "جونیة" به حمص و ریف کاملا لو رفته و موجب رسوایی شده است.

بر اساس این گزارش، درصورتی که ترکیه متقاعد به همکاری در این زمینه نشود، این محموله به بندر جونیه لبنان منتقل خواهد شد و در اختیار سرویس‌های امنیتی تحت فرمان "سمیر جعجع" قرار خواهد گرفت تا از طریق خشکی و از راه "زحلة" و عرسال" به سوریه منتقل شود و آنها ناگزیرند که این ریسک را بپذیرند که محموله مذکور لو برود.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول