اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس بیماری‌های واگیر مطرح کرد

استراتژی بهداشتی کشور برای حذف مالاریا تا سال 1404

خبرگزاری فارس: کارشناس بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تنگستان گفت: بیش از 90 درصد موارد بروز بیماری مالاریا از نوع ویواکس است که در حال حاضر استراتژی کشوری بر حذف این بیماری تا سال 1404 متمرکز است.

استراتژی بهداشتی کشور برای حذف مالاریا تا سال 1404

 به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان تنگستان محمد یندرانی در کارگاه آموزشی حذف مالاریا در اهرم، شرکت‌کنندگان را با تاریخچه، اپیدمیولوژی، آمار و چرخه زندگی انگل و ناقل، همچنین نظام گزارش‌دهی و نیز برنامه مدیریت حذف مالاریا آشنا کرد.

یندرانی گفت: مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از مسایل مهم بهداشتی تعدادی از کشورها به‌ویژه کشورهای گرمسیری دنیاست و این بیماری با نام‌های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نیز نامیده می‌شود که بیشتر در مناطق باتلاقی و مناطقی که آب راکد دارد دیده شده و به همین دلیل به آن پالودیسم گفته می‌شود.

وی اضافه کرد: انگل این بیماری توسط پشه‌ای بنام آنوفل به انسان منتقل می‌شود که شامل چندین گونه است که بروز بیماری به صورت عفونت حاد و در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند.

یندرانی در ادامه گفت: در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی این بیماری را بعد از سل و ایدز جزو بیماری‌های مهم ذکر کرده و این بیماری در بسیاری از کشورهای دنیا شایع بوده و یکی از هر پنج کودک آفریقایی که فوت می‌کند بر اثر این بیماری می‌باشد و این در حالی است که مالاریا در کشورهایی که این بیماری در آن ریشه‌کن شده است نیز گزارش می‌شود.

وی اهمیت این بیماری را به خاطر شیوع زیاد و مرگ‌ومیر قابل توجه‌ آن دانست و گفت: در کشور ما این بیماری در نواحی جنوبی و جنوب‌شرقی مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان، شایع بوده که بیش از 90 درصد موارد بروز بیماری از نوع ویواکس است که در حال حاضر استراتژی کشوری بر حذف این بیماری تا سال 1404 متمرکز است.

این کارگاه آموزشی به مدت دو روز و با شرکت کاردانان و کارشناسان شبکه و مراکز بهداشتی درمانی برگزار شد.

انتهای پیام/صا30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول