اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به ‌دلیل حذف واردات شیر خشک

500 هزار تن شیر از چرخه بازار داخلی حذف شد

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران با بیان اینکه باید به میزان مورد نیاز شیر خشک وارد و بازار نهاده‌های دامی را نیز تامین و تنظیم کنیم،گفت: حدود 500 هزار تن شیر به‌دلیل تبدیل آن به شیر خشک به‌خاطر حذف واردات شیر خشک، از چرخه بازار داخلی حذف شد.

500 هزار تن شیر از چرخه بازار داخلی حذف شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری به نقل از خانه صنعت و معدن مازندران، اسماعیل خاتمی‌مقدم بیان داشت: صنعت دامدارای در حال نابودی است و باید هرچه سریع‌تر فکری کرد.

وی تصریح کرد: جمع هزینه نقدی (560 تومان) برای یک کیلو شیر دامداری بزرگ صنعتی به‌علاوه هزینه غیرنقدی (حدود 600 تا 620 تومان) آن، حدود 700 تومان است که مدیران کشوری نیز در این باره مطلع هستند و اسناد و مدارک این قیمت تمام شده به آنها ابلاغ شد.

این مسئول اضافه کرد: تصمیم‌های به‌موقع بازنگری نمی‌شود تا جلوی زیان‌ها گرفته شود.

این مسئول صنفی با بیان اینکه باید به میزان مورد نیاز شیر خشک وارد و بازار نهاده‌های دامی را نیز تامین و تنظیم کنیم، خاطرنشان کرد: حدود 500 هزار تن شیر به‌دلیل تبدیل آن به شیر خشک به‌خاطر حذف واردات شیر خشک، از چرخه بازار داخلی حذف شد.

خاتمی‌مقدم سپس آمار صادرات غذایی کشور را به تفکیک ذکر کرد و ابراز داشت: 1.68 میلیارد دلار میزان صادرات غذایی ایران در سال 89 اعلام شد و در این میان سهم لبنیات 360 میلیون دلار بود که در سال 90 هم از لحاظ ارزشی (دلاری) و هم وزنی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وی اضافه کرد: صادرات انواع شیر و لبنیات در 9 ماهه اول امسال به‌ترتیب پنیر 38 درصد، ماست 32 درصد، شیر خشک 10 درصد و شیر و خامه 17 درصد صادرات است که بستنی حدود 100 میلیون دلار از صادرات را به خود اختصاص داد.

این مسئول گفت: بزرگ‌ترین بازار صادراتی ما کشور عراق است اگر چه به حدود 40 کشور دنیا صادرات مواد غذایی داریم و کشورهای کویت، افغانستان، امارات و عراق مقاصد صادراتی مواد غذایی از جمله لبنیات ما هستند که باید نسبت به متغیرها و عوامل مرتبط با صادرات به کشور عراق حساس باشیم.

رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران بیان داشت: به‌دنبال اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش قابل توجه هزینه‌ها برندهای بزرگ لبنی برای حفظ منافع و جایگاه خود سیاست‌های خاصی را پیگیری کردند و در بازار پرتلاطم و بی‌ثبات بدیهی بود که برندهای کوچک به‌سمت و سوی حذف شدن بروند و به‌دلیل عدم رقابت‌پذیری از دور خارج شوند و یا بعضاً در پوشش برندهای بزرگ ادامه حیات دهند که لازم بود در این شرایط دولت به‌کمک کارخانجات کوچک می‌آمد و به مبحث قیمت توجه بیشتری نشان می‌داد اگرچه در چنین وضعیتی برندهای بزرگ هم به رقابت سختی مشغول هستند.

وی اعلام کرد: حدود 10 واحد بزرگ لبنی می‌توانند کل صنعت لبنیات کشور را تحت تاثیر خود قرار دهند.

خاتمی‌مقدم اذعان داشت: در این دوره زمانی شاهد رشد صادرات هستیم در حالی که تولید شیر و لبنیات رشد نداشت و می‌توان نتیجه‌گیری کرد که از میزان مصرف داخلی کاسته شده بنابراین زنگ خطر جدی برای سلامت آحاد جامعه به صدا درآمده است.

انتهای پیام/ن۳۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول