اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای فقهی بانک مرکزی:

بانکداری اسلامی در آغاز راه است

خبرگزاری فارس: عضو شورای فقهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: بانکداری اسلامی در آغاز راه است از این رو ضروری است با دقت تمام مشکلات را بررسی و دنبال راه‌حل‌ها بود.

بانکداری اسلامی در آغاز راه است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدنقی نظرپور ظهر امروز در همایش علمی تخصصی اسلام و نیازهای دنیای معاصر که در تالار نور مشهد برگزار شد، اظهار داشت: قطعا راهی برای برگشت به نظام‌های ربوی وجود ندارد.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: نباید به بدون ربا بودن نظام بانکی در جوامع اسلامی اکتفا نمود، بلکه باید به بانک به عنوان تامین کننده اهداف مکتب اقتصادی اسلام نگریست.

وی مهم‌ترین تفاوت اقتصاد اسلامی با سایر اقتصادها را ممنوعیت ربا عنوان کرد و ادامه داد: در حالی که ربا و بهره در تار و پود اقتصاد متعارف است و به اشکال اوراق قرضه، سپرده‏ها، وام‏ها و اعتبارات بانکی، کارت‏های اعتباری در همه ابعاد اقتصاد و معاملات بانکی جریان دارد.

نظرپور افزود: صرف دور ماندن از ربا در نظام بانکی کافی نیست بلکه باید اهداف نظام اقتصادی اسلام را که مهم‌ترین آن‌ها نیز تحقق عدالت است در نظام بانکی نهادینه شود.

نظرپور خاطرنشان کرد: گر چه مدت زمان بسیاری از طرح نظری و اجرای بانکداری بدون ربا نمی‌گذرد ولی این نوع بانکداری توانسته در این مدت کم با ارائه روش‌های تأمین مالی اسلامی به جای تأمین مالی با بهره، افزون بر توجه بانکداران، نظر و نگاه صاحبان سرمایه و کارگزاران مسلمان در سراسر دنیا را به خود جلب کند.

وی گسترش روز‌ افزون بانکداری اسلامی را از ریشه اعتقادات مسلمانان دانست و گفت: توانایی روش‌های آن در تأمین نیازهای مردم و برتری نسبی آن روش‌ها در مقایسه با روش تأمین مالی با بهره نیز در توسعه آن‌ها بی‌تاثیر نبوده است به‌ گونه‌ای که امروزه شاهد شکل‌گیری بانک‌های اسلامی در کشورهای گوناگون حتی کشورهای غیراسلامی هستیم.

نظرپور افزود: این امر نشان دهنده مزیت‌های بانکداری اسلامی در مقایسه با بانکداری متعارف است که توانسته اعتماد افراد غیر مسلمان را برای سپرده‌گذاری و یا سرمایه‌گذاری به سمت خود جلب کند.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: هم‌اکنون بانک‌های غربی اقدام به ارائه کارت‌های اعتباری اسلامی، رهن‌های اسلامی و اوراق قرضه منطبق با شریعت اسلام می‌کنند.

وی افزود: هر چه درآمد کشورهای خاورمیانه افزایش یابد، خدمات اسلامی بانک‌ها و موسسات مالی غربی نیز گسترش می‌یابد.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: معتبرترین بانک‌های جهان به صنعت بانکداری اسلامی ورود پیدا کرده‌اند.

وی افزود: موسسات مالی مهم جهان نیز خدمات مالی گسترده‌ای نظیر شاخص‌ها و سهام‌های اسلامی به مسلمانان ارائه می‌دهند که منطبق با اصول اسلامی است.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: از این رو در سال‌های اخیر به تعداد بانک‌های اسلامی در سرتاسر جهان افزوده شده و بانکداران غربی هم با توجه به فعالیت‌های بانکداری اسلامی در زمینه‌ها‌ی گوناگون بانکداری از آن استقبال کرده‌اند.

نظرپور ادامه داد: بانکداری اسلامی می‌تواند با جایگزین کردن شیوه‌ها و قراردادهای مشروع به جای قرض با بهره (ربا) اغلب معاملات مورد انتظار از بانک و مؤسسه‌های اعتباری غیر بانکی را سامان داده و نیاز متقاضیان را برآورده سازد.

وی نا آگاهی از کیفیت دریافت تسهیلات مناسب از بانک، حرمت درآمدها و سودهای حاصل از آن، بی‌مبالاتی مردم نسبت به رباخواری و نبود همکاری افراد متدین با بانک‌ها را عامل پیدایش عملکرد ربوی و کشیده شدن بانک به سوی ربا دانست.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول