اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار اردبیل انتقاد کرد

ضعف نظام مهندسی ساختمان در ارائه الگوهای معماری سنتی

خبرگزاری فارس: شهردار اردبیل گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان در ارائه الگوهای مناسبی از معماری زیبای سنتی به مردم بسیار ضعیف عمل کرده است.

ضعف نظام مهندسی ساختمان در ارائه الگوهای معماری سنتی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، صدیف بدری پیش از ظهر امروز در  کار گروه شهرسازی اتاق فکر شهرداری اردبیل اظهار داشت:  سازمان نظام مهندسی ساختمان نتوانسته چنان که باید الگوهای مناسبی از معماری زیبای سنتی را به مردم معرفی کند تا تمایل عموم برای استفاده از معماری‌های زیبای سنتی و اسلامی در ساخت و سازها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد ابتدا مهندسان معمار و سپس ساخت ‌و سازهای ما از حالت روزمرگی خارج شده و انگیزه  برای عرضه و تقاضای ابتکارات مهندسی و معماری افزایش یابد، افزود: اگر تأثیر استفاده از معماری زیبای بومی و ابتکاری، در افزایش ارزش افزوده بناها به مردم تبیین شود، در آن صورت ابتکارات مهندسان معماری و شهرسازی نیز ارزش مضاعف پیدا خواهد کرد.

این مسئول داشتن نگاه علمی در ساخت‌و سازهای انجام گرفته و تناسب آن با شرایط اقلیمی و محیطی اردبیل را ضروری عنوان کرد.

بدری ابراز داشت: شاهدیم که در بسیاری از ساخت‌ و سازها نگاه علمی فدای چشم و هم‌چشمی‌های غیر اصولی می‌شود.

شهردار اردبیل با اذعان به اینکه شهر اردبیل در بحث سیما و منظر شهری مشکل دارد افزود: در نظر داریم یک الگوی استاندارد مبلمان شهری را طراحی کرده و آن را به صورت آزمایشی در مسیر میدان ورزش تا عالی‌قاپو اجرا کنیم.

شهردار اردبیل در ادامه سخنان خود اظهار داشت: شهرداری باید به سمتی حرکت کند که عایدات ناشی از اجرای قوانین مرتبط با پارکینگ در ساخت‌و سازها به سمت احداث پارکینگ‌های عمومی در هر منطقه سوق پیدا کند.

شهردار اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: به منظور تعریض خیابان امام خمینی (ره) در مسیر ایستگاه سرعین به سمت بسیج،  لازم است که پادگان تیپ مستقل 40 پیاده ارتش به خارج از محدود اردبیل منتقل شود.

بدری با بیان اینکه پادگان‌های نظامی باید به بیرون از شهر منتقل شوند، اضافه کرد: پیش از این قوانین شهرهای مرزی را از این قاعده مستثنی کرده بود اما در حال حاضر باید انتقال به بیرون شهر انجام گیرد.

وی با بیان اینکه تلاش برای خرید پادگان شهید چمران ارتش در ایستگاه سرعین انجام می‌شود، گفت: پادگان ارتش در ایستگاه سرعین 75 میلیارد ریال قیمت‌گذاری شده و از این مبلغ بیش از 10 میلیارد ریال ارتش به شهرداری بدهکار است.

شهردار اردبیل بدهی ارتش به شهرداری را بابت ساخت و ساز 9 هزار متر مربعی در داخل پادگان و در کنار خیابان دانست و تصریح کرد: طبق قانون باید شهرداری قیمت‌گذاری را انجام دهد اما ارتش قیمت‌گذاری شهرداری را قبول نمی‌کند.

این مسئول با بیان اینکه نباید حقوق شهروندان ضایع شود، ابراز داشت: طبق ضوابط قانونی شهرداری باید نسبت به حقوق شهر و شهروندان حساس باشد، و به همین خاطر مذاکراتی برای خریداری پادگان ارتش و انتقال آن به خارج از شهر با ارتش انجام شده است.

علیرضا دباغ عبدالهی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اردبیل نیز در این جلسه خواستار استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری برای انتقال پادگان ارتش مستقر در اردبیل به خارج از شهر شد.

معاون شهرسازی شهرداری اردبیل نیز وجود برخی خلاء‌های قانونی را مهم‌ترین عامل در حاشیه ماندن معماری بومی و اسلامی دانست و گفت: لازم است سازمان نظام مهندسی در این زمینه جدی‌تر از گذشته وارد عمل شود.

شهرام جوادزاده همچنین بر لزوم تصویب ضوابط و مقررات جامع و بلند مدت در مجلس شورای اسلامی برای ایجاد انگیزه کافی در مالکان بافت‌های فرسوده، استفاده از معماری بومی در ساخت و سازهای جدید تاکید کرد و خواستار اجرای ماده 29 نظام مهندسی مبنی بر جلوگیری از ورود افراد غیر متخصص به بحث ساخت ‌و سازها شد.

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول