اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان:

هنوز مؤلفه‌های شاخص معماری اسلامی-ایرانی تعریف نشده است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: بعد از 15 سال که از تصویب قانون نظام مهندسی ساختمان می‌گذرد، هنوز پاسخ درخوری در مورد شاخصه‌های معماری و شهرسازی اسلامی داده نشده است.

هنوز مؤلفه‌های شاخص معماری اسلامی-ایرانی تعریف نشده است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان، مصطفی بهبهانی در نخستین گردهمایی رؤسای گروه‌های تخصصی معماری سراسر کشور اظهار داشت: معماری اسلامی باید دغدغه گردهمایی تخصصی معماری و شهرسازی قرار گیرد و این موضوع در صدر فعالیت‌های این گروه قرار گرفته شود.

وی با اشاره به اهداف قانون نظام مهندسی افزود: تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در معماری و شهرسازی از اهداف اصلی قانون نظام مهندسی عنوان شده و در بند چهار اهداف این قوانین نیز ترویج اصول معماری، شهرسازی و رشد و آگاهی عمومی نسبت به آن اشاره شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با بیان اینکه قانون انتظار دارد مبحث معماری و شهرسازی اسلامی از دغدغه‌های اصلی قرار داده شود، اظهار داشت: در اصفهان جلسات متعددی پیرامون این موضوع از جمله نشست‌های تخصصی شهر اسلامی برگزار شده، اما هنوز پاسخی که مورد انتظار باشد دریافت نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای سعی بر نفی وجود معماری و شهرسازی اسلامی دارند، اظهار داشت: نفی معماری اسلامی امکان‌پذیر نیست زیرا اگر به طور عمیق فکر کنیم، به وجود این مبحث در عرصه معماری و شهرسازی ایرانی پی می‌بریم که البته درگذر زمان با حضور فرهنگ‌ها و مکاتب بیگانه کم‌رنگ شده است.

بهبهانی با اشاره به ارتباط تفکر اسلامی هر ایرانی با محیط اطراف بیان داشت: در یک شهر یا اجتماع، انسان محور زندگی است، چرا که انسان سبب توسعه می‌شود و به طور قطع اثرات توسعه به صورت عمل و عکس‌العمل رفت و برگشت بین انسان و محیط وجود دارد و از این‌رو نمی‌توانیم به عنصر تعیین کننده انسان بی‌توجه باشیم.

وی افزود: بنابراین جهان‌بینی انسان و تفکر اعتقادی و فلسفی او نقش تعیین کننده در شکل‌گیری محیط دارد که در مورد ما اسلام به عنوان جهان‌بینی اثرگذار نقش دارد.

این مسئول در ادامه به معماری شهر اصفهان اشاره کرد و تاکید کرد: معماری اصفهان ریشه در فلسفه اسلامی به ویژه فلسفه صدرایی دارد و می‌توانیم مؤلفه‌های این فلسفه را در معماری ببینم، همانند اصل وحدت که در مجموعه‌های زمان صفوی دیده می‌شود.

وی افزود: هم‌چنین اصل از فرش تا عرش در معماری اصفهان نمایان است، مانند رنگ خاک و رنگ آبی آسمان که در بیشتر بناهای تاریخی اصفهان به وفور دیده می‌شود.

بهبهانی تصریح کرد: در گذشته شهرسازی شهرها اغلب مسجد محور بوده و اطراف آن توسعه یافته است، اما متأسفانه در شهرهای جدید این مهم ملاک قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه مسکن در تعریف معماری اسلامی باید محل سکونت و آرامش باشد، ادامه داد: بر همین اساس در خانه‌های قدیمی احساس آرامش می‌کنید اما در منزل‌های جدید چنین احساسی وجود ندارد، در واقع مؤلفه‌های که در گذشته ریشه در اعتقادات ما داشته در حال حاضر به آن بی‌توجهی می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با اشاره به وضعیت فعلی سیمای شهری اصفهان اظهار داشت: با وجود همه این مباحث خط اصلی را از دست دادیم و شاهد آن هستیم که بناهای بی‌ضابطه و بدون الگو در شهر اصفهان ساخته شده که به تازگی جلوی آن گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در هر مقطعی الگوهایی وارد معماری شده است و به طور نمونه در دهه 70 به یک‌باره نمای رومی رواج یافت و همه به سمت آن رفتند ولی در حال حاضر دیگر کسی به دنبال این سبک نمی‌رود، تاکید کرد: بعضی از طراحان بناهایی را طراحی می‌کنند که بیشتر برای سودجویی اقتصادی طراحی می‌شود که هماهنگی با محیط را مورد توجه قرار نمی‌دهند.

بهبهانی افزود: بعد از اینکه دستورالعمل شورای‌عالی معماری و شهرسازی در مورد سیما و منظر شهر صادر شد، به همت سازمان نظام مهندسی استان اصفهان و شهرداری اصفهان، فعالیت‌هایی در راستای بومی‌سازی این دستورالعمل صورت گرفت و به تصویب کمیسیون ماده پنج نیز رسید و با ایجاد جایگاه قانونی قوی برای آن امید به رعایت آن نیز بیشتر شده است.

انتهای پیام/خ30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول