اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

لاریجانی در همایش هنر و تبلیغ-2:

تحلیل‌های سیاسی با بهره‌گیری از منابع قرآنی باشد

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مخاطبان منابر سخن مبلغان را کلام خدا می‌دانند بنابراین استفاده از این ظرفیت توسط مبلغین کارکرد زیادی دارد و بیان مسائل دیگر مانند تحلیل‌های سیاسی نیز باید با استفاده از منابع قرآنی و احادیث و روایات باشد.

تحلیل‌های سیاسی با بهره‌گیری از منابع قرآنی باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علی لاریجانی در همایش هنر و تبلیغ که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، به تشکیل مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما در قم اشاره کرد و اظهار داشت: استفاده از ظرفیت فیلم و سینما در تبلیغ ضروری است، اما برخی نیز اعتقاد دارند که این مسائل ظرفیت حل مسائل دینی را ندارند هرچند ممکن است امری با خاستگاه متفاوتی به وجود آید که کارکردهای مختلفی داشته باشد، بنابراین هرچند زمانی هنر سینما در غرب تنها برای انبساط خاطر و تهییج احساسات انسانی به وجود آمده است اما می‌توان برداشت‌های مختلفی از آن داشته و از ظرفیت‌های آن در انتقال مفاهیم دینی استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در نصوص اسلامی آمده است که انسان مواجه مستقیم با مرگ داشته باشد بنابراین مرگ‌آگاهی موجب برخورد متفاوت انسان با موضوعات زندگی شده و موجب حظ‌ بیشتری از زندگی می‌شود بنابراین انتقال این مفهوم در سینما و تلویزیون سبب برداشتن لایه‌ای از روی حقیقت شده و آنها را بیدار می‌سازد.

وی با انتقاد از ساخت برخی فیلم‌ها که به مسائل غیر واقعی در زمینه عالم ماوراء و معاد می‌پردازند، ابراز کرد: ظرفیت فکری کاملی در این زمینه وجود نداشته است بنابراین موجب ساخت چنین برنامه‌هایی شده و این برنامه‌ها همان نگاه نخست یعنی سرگرم ساختن مردم به وسیله هنر را داراست.

لاریجانی، تربیت صحیح را محور اساسی تبلیغ دانست و افزود: این امر موجب بیداری انسان شده و او را به سعادت می‌رساند بنابراین ارائه روش‌های زندگی نظیر شیوه رفتار فرد با دیگران ابعادی از تربیت بوده و ماموریت اصلی تبلیغ محسوب می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حفظ سنت منبر در جامعه گفت: منابر تاثیر زیادی بر مردم داشته و متفاوت با دیگر ابزارهای تبلیغی است زیرا حضور افراد در مجالس و پای منبر موجب دقت نظر بیشتر آنها شده و قداست مساجد نیز فهم افراد را افزایش می‌دهد ضمن اینکه حضور یک روحانی بر بالای منبر، اطمینان خاطر بیشتری در مخاطبان ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: مخاطبان منابر سخن مبلغان را کلام خدا می‌دانند بنابراین استفاده از این ظرفیت توسط مبلغین کارکرد زیادی دارد و بیان مسائل دیگر مانند تحلیل‌های سیاسی نیز باید با استفاده از منابع قرآنی و احادیث و روایات باشد.

لاریجانی با اشاره به ضرورت سادگی بیان توسط مبلغان افزود: منبر نباید به نمایشی از زیبایی‌ها تبدیل شود زیرا وظیفه اصلی هنر و تبلیغ،‌ انکشاف حقایق است و شلوغی در صحبت‌ها و استفاده زیاد از ابزارهای کلامی موجب آسیب به این امر خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر بیان مطالب واقعی در منابر گفت: استفاده صحیح و اصولی از آیات و روایات و ابزارهای هنری،‌ مخاطبان را به فکر واداشته و تاثیر خوبی بر روی افراد می‌گذارد بنابراین شلوغی در سخنرانی هیچ‌گاه مخاطبان را معطوف به حقیقت نمی‌کند.

وی، اصول اعتقادات را پایه تربیت دانست و بیان کرد: منابر باید متناسب با مخاطبان برگزار شده و مفاهیم موردنیاز را در اختیار آنها قرار دهد.

لاریجانی افزود: تقرب به سیاست در تبلیغ با توجه به جایگاه انقلاب اسلامی ضرورت دارد و در این زمینه باید با فهم صحیح مقدرات مسلمانان، بخش مهمی از تبلیغ را با استفاده از ظرفیت‌های موجود به پیش برد.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول