اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

مجتمع صنایع دستی در شهرستان مراغه احداث می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: مجتمع صنایع دستی شهرستان مراغه احداث می‌شود.

مجتمع صنایع دستی در شهرستان مراغه احداث می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی در مراسم افتتاح نمایشگاه منطقه‌ای صنایع دستی مراغه افزود: با توجه به پیشینه صنایع دستی، علاقه ویژه مردم و جایگاهی که این هنر در زندگی ساکنان این شهرستان دارد، این مجتمع در مراغه احداث می‌شود.

وی تشریح کرد: مراغه یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای آذربایجان‌شرقی محسوب می‌شود که با توجه به تنوع و کیفیت محصولات صنایع دستی آن، قطب فعال و صادراتی کشور در این زمینه به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: مراغه با تولید سالانه چندهزار مترمربع فرش ابریشمی و پشمی و صدور بخش اعظم آن به کشوهای دیگر از جایگاه ممتازی در تولید این هنر ظریف و زیبا در کشور برخوردار است.

رئیس شورای فنی صنایع دستی استان خاطرنشان کرد: با توجه به پویا و فعال بودن هنرهای دیگری مانند سفالگری، بافت جاجیم و گلیم، منبت و معرق در این شهرستان تاریخی، احداث مجتمع صنایع دستی در مراغه یکی از اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی به شمار می‌رود.

محمدی با اشاره به پیشینه تاریخی و آثار ثبتی موجود در مراغه اظهار داشت: مراغه به لحاظ بافت غنی تاریخی و فرهنگی، با وجود بیش از ۳۰۰ اثر ثبت شده ملی، جزو ۱۰ شهر برتر کشور محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: رصدخانه مراغه، گنبدهای کبود، سرخ و غفاریه، برج مدور و آرامگاه اوحدی از شاخص‌ترین آثار این شهرستان به شمار می‌روند که با توجه به ویژگی‌های منحصر همه ساله گردشگران بسیاری را از سراسر شور و جهان به خود جلب می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به حضور شیخ شهاب‌الدین سهروردی و امام فخر رازی به‌عنوان شخصیت‌های نامدار علمی این شهرستان یادآور شد: مراغه مدت‌ها مرکز تجمع علما و دانشمندان بوده و حضور دانشمندان بزرگ در این شهرستان نشان از آن دارد که این شهر در دوره‌های تاریخی مختلف به ویژه قرن ششم هجری موقعیت علمی ویژه‌ای داشته‌ است.

محمدی همچنین مراغه را دارای جاذبه‌های طبیعی گردشگری فراوان دانست و گفت: در اطراف شهر مراغه و در مناطق روستایی آن آب‌های گرم و سرد معدنی مانند چشمه‌های شورسو، چشمه گشایش و ایستی‌بلاغ وجود دارند که این شهرستان را به یک مقصد گردشگری سلامت در کشور تبدیل کرده‌اند.

وی اظهار امیدواری کرد با راه‌اندازی این مجتمع صنایع دستی به زودی شاهد پویایی بیشتر و رشد کمیت و کیفیت تولیدات صنایع دستی در شهرستان مراغه باشیم.

نمایشگاه صنایع دستی شهرستان مراغه با حضور استان‌های غرب کشور روز دوشنبه 24 بهمن افتتاح شده و تا اول اسفند ماه به مدت یک هفته آماده بازدید علاقه‌مندان به صنایع دستی و هنرهای بومی استان‌های غرب کشور خواهد بود.

انتهای پیام/ح30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول