اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

برخی واژه‌ها در نظام آموزشی به خوبی معنا نمی‌شود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: نظام آموزشی ما چند کمبود اساسی دارد که یکی از آنها اینکه هیچ واژه‌ای به خوبی معنا نشده است و ما آشنایی درستی با آن معنای واژه‌ها نداریم.

برخی واژه‌ها در نظام آموزشی به خوبی معنا نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدجعفر غفرانی در همایشی با حضور بانوان بسیجی همدان، با اشاره به شش صفت برجسته زنان اظهار کرد: خداوند در آیه 5 سوره تحریم به شش صفت زنان اشاره کرده است که زنان مومنه باید همواره این ویژگی‌ها را همواره با خود داشته باشند.

وی تصریح کرد:‌ در این آیه خداوند صفت مسلمات را به زن نسبت داده‌اند که در آن خداوند تسلیم شدن در برابر امر الهی را مقدم بر امر الهی دانسته‌اند در صورتی که برخی رضایت از همسر را ملاک اعمال خود می‌دانند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و پژوهشگر علوم قرآنی با بیان اینکه اگر انسان عقل نداشت بهشت بر او واجب نمی‌شد، بیان داشت: برای تسلیم امر الهی باید تسلیم عقل شد چرا که تنها مخلوقی است که بیماری نمی‌گیرد، چرا که هر انسانی عقل دارد اما کسی که متهم به بی‌عقلی است تعقل ندارد که آن نیز قابل درمان است.

وی استانداردهای بین‌المللی را بر مبنای عقل دانست و افزود: اصل مشترک انسان‌ها عقل است اما اگر در مواردی که انسان‌ها با یکدیگر متفاوت هستند، این علم افراد است که فرق می‌کند.

غفرانی تأکید کرد: حکم عقل تغییر نمی‌کند و ثابت است چرا که عقل مجرد بوده و مجردها ثابت هستند و اگر انسانی عقل نداشت هیچگاه به اشتباهات خود پی نمی‌برد.

وی یادآور شد: عقل در دسترس‌ترین رسول در درون انسان‌هاست به طوری که خداوند در قرآن کریم شرورترین جنبنده را کسی می‌داند که خود را به کری زده و به عقل خود رجوع نمی‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و پژوهشگر علوم قرآنی با درست دانستن جمله امام علی (ع) که زنان ناقص العقلند، افزود: این امام بزرگوار که زنان را چنین خطاب کرده به این معنا نیست که زنان کمبود عقل دارند بلکه بدین معناست که عقل زنان کامل است اما تمام نشده است و هنوز عقل آنها افزایش می‌یابد چرا که دختر این امام بزرگوار خود عقیله بنی هاشم است و این جمله بد معنا شده است.

وی تصریح کرد: نظام آموزشی ما چند کمبود اساسی دارد که یکی از آنها اینکه هیچ واژه‌ای به خوبی معنا نشده است و ما آشنایی درستی با آن معنای واژه‌ها نداریم.

غفرانی اکمال مرد و زن را در کنار هم قرارگرفتن یکدیگر دانست و افزود: زنان برای اینکه اثبات کنند در معراج هستند باید مرد را همراه خود سازند و این موجب تکامل یکدیگر می‌شود.

وی دومین ویژگی زنان را مومنات دانست و گفت: مومنات فرار انسان به مأمن ایمان را در بر می‌گیرد به طوری که زنان همواره باید در راستای ایمان و عمل صالح گام بردارند و به مأمن و پناهگاه الهی دست یازند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و پژوهشگر علوم قرآنی سومین ویژگی‌ زنان را قانتات دانست و ادامه داد: قانتات خشوع و خضوع بودن و اطاعت از امر الهی است به طوری که باید تنها از خداوند حرف‌شنوی داشت.

وی بیان داشت: حضرت مریم زنی بود که تنها خدا را مد نظر قرار داد، تنها زنی است که در قرآن به عنوان قانتین معرفی شده است و تنها زنی که توانست  فقط از خداوند اطاعت کند.

غفرانی چهارمین ویژگی زنان را تائبات دانست و گفت: توبه شدت مراقبت از خود است که خداوند افراد توبه کننده را دوست دارد و خود خداوند بهترین تواب است.

وی عابدات را پنجمین ویژگی زنان عنوان کرد و گفت: عبد، بندگی است که فرد خود را از انجام کارهایی منع کند چرا که انسان در محضر خدا تخلف نمی‌کند، بندگی در بند بودن امر الهی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ششمین ویژگی را سائحات دانست و گفت: زنان با داشتن این ویژگی می‌توانند سیاح و سبک بال مانند هاجر همسر حضرت ابراهیم باشند، زنی که زیبایی را در سادگی می‌دید و از اطاعت خود از خدا مراقبت می‌کرد و این نوع مراقبت در زندگی بسیار زیباست.

این مقام مسئول در ادامه افزود: امروز در حالی که پسران رغبتی به سربازی رفتن ندارند، دختران با یک اشاره برای رفتن به سربازی اعلام آمادگی خواهند کرد، اما خداوند نخواسته که زنان بجنگند بلکه باید جنگنده باشند و زن عاشورایی چنینی چیزی را می‌فهمد.

وی در پایان با بیان اینکه مال حرام به فکر و زندگی انسان آتش می‌زند، گفت: یک سال و نیم است که هر روز یک سوم نمایندگان در مجلس حضور ندارند یا در رأی گیری مصوبات رأی ممتنع می‌دهند و تمام مصوبات با رأی 197 نفری تصویب شده است که این مانع از حلال شدن حقوق نماینده‌ها می‌شود.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول