اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس موسسه فرهنگی، تحقیقاتی اسراء:

باید در علم اصول به جایگاه عقل پرداخت

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه پژوهشی و فرهنگی اسراء با اشاره به جایگاه علم اصول در فقه شیعه، گفت: باید جایگاه عقل را در هندسه دینی پذیرفت.

باید در علم اصول به جایگاه عقل پرداخت
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله مرتضی جوادی‌آملی ظهر امروز در همایش مطالعات اسلامی در علوم انسانی در تبیین نظریه منزلت عقل در هندسه معرفت دینی آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی، اظهار داشت: باید جایگاه عقل را در هندسه دینی بپذیریم.

وی افزود: گروهی این موضوع را طرح کرده‌اند که عقل معصوم نیست و این نقل است که معصوم است در حالی که نقل معصوم نیست و وحی است که معصوم است.

وی با اشاره به تفاسیر گوناگون از یک آیه و یا روایت توسط فقها، بیان داشت: باید آن مغالطه را از حوزه حذف کنیم و اگر چنان‌چه این نظر حاکم باشد هیچ‌گاه نمی‌توانیم جایگاه عقل در هندسه دینی را بپذیریم.

فرزند آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی با تأکید بر اینکه عقل خالی از اشتباه نیست، خاطرنشان کرد: عقل هم خطا می‌کند البته عقل نابی که براساس منطق و اصول درستی حرکت کند، معصوم است.

وی جایگاه علم اصول در نظریه آیت‌الله جوادی‌آملی را مهم دانست و تصریح کرد: ایشان معتقد به این هستند که رسمی‌ترین علوم حوزوی علم شریف اصول است علمی که معیار حجت و غیرحجت را از هم تمیز می‌دهد و منابعی که برای اسلام در این علم تعریف می‌شود عقل، کتاب، سنت و اجماع است.

وی افزود: اجماع به هر تقریری که ارائه شود هیچ‌گاه نمی‌تواند در کنار منابع اصلی قرار گیرد به این معنی که عقل یک منبع ذاتی است سنت به ذات حجت و تقریر معصوم است، همان‌طور که کتاب حجت است.

این پژوهشگر دینی اظهار داشت: در زمینه عقل و حجیت او و نیز ارتباطش با کتاب و سنت آن گونه که مورد نیاز است بحث نشده است و اگر علم اصول می‌خواهد در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و فراتر از حوزه محدود فقه رود و در همه علوم داوری کند باید به حوزه عقل به صورت مشخص بپردازد.

وی  تقسیم‌بندی دین در نزد آیت‌الله جوادی‌آملی را دارای سه بخش هستی‌شناسی دین، معرفت دینی و معرفت درجه دوم دانست و بیان داشت: هستی‌شناسی دین به در این مرحله جز پروردگار احدی راه ندارد در مرحله بعد معرفت دینی است که معرفت به حق و وحی است و اینجا جای خلاف نیست و هیچ امری جز پذیرش محض نیست و  معرفت عینی و شهودی است.

آیت‌الله جوادی‌آملی در تبیین مرحله معرفت درجه دوم افزود: در اینجا عقل و نقل حضور پیدا می‌کنند زیرا که این دو هیچ نقشی در ایجاد ندارند چون پیامبر دریافت کننده وحی است.

وی تصریح کرد: نقل کشف می‌کند که خدا و پیامبر چه فرموده‌اند و به همین میزان عقل هم حیثیت کشف را دارد و می‌توان گفت هیچ شأنی جز کشف برای عقل نیست و اگر عقل و نقل در کنار هم قرار گرفتند، حیثیت کشف از وحی را دارا هستند.

انتهای پیام/ش10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول