وی افزود: گروهی این موضوع را طرح کردهاند که عقل معصوم نیست و این نقل است که معصوم است در حالی که نقل معصوم نیست و وحی است که معصوم است.
وی با اشاره به تفاسیر گوناگون از یک آیه و یا روایت توسط فقها، بیان داشت: باید آن مغالطه را از حوزه حذف کنیم و اگر چنانچه این نظر حاکم باشد هیچگاه نمیتوانیم جایگاه عقل در هندسه دینی را بپذیریم.
فرزند آیتالله العظمی جوادیآملی با تأکید بر اینکه عقل خالی از اشتباه نیست، خاطرنشان کرد: عقل هم خطا میکند البته عقل نابی که براساس منطق و اصول درستی حرکت کند، معصوم است.
وی جایگاه علم اصول در نظریه آیتالله جوادیآملی را مهم دانست و تصریح کرد: ایشان معتقد به این هستند که رسمیترین علوم حوزوی علم شریف اصول است علمی که معیار حجت و غیرحجت را از هم تمیز میدهد و منابعی که برای اسلام در این علم تعریف میشود عقل، کتاب، سنت و اجماع است.
وی افزود: اجماع به هر تقریری که ارائه شود هیچگاه نمیتواند در کنار منابع اصلی قرار گیرد به این معنی که عقل یک منبع ذاتی است سنت به ذات حجت و تقریر معصوم است، همانطور که کتاب حجت است.
این پژوهشگر دینی اظهار داشت: در زمینه عقل و حجیت او و نیز ارتباطش با کتاب و سنت آن گونه که مورد نیاز است بحث نشده است و اگر علم اصول میخواهد در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و فراتر از حوزه محدود فقه رود و در همه علوم داوری کند باید به حوزه عقل به صورت مشخص بپردازد.
وی تقسیمبندی دین در نزد آیتالله جوادیآملی را دارای سه بخش هستیشناسی دین، معرفت دینی و معرفت درجه دوم دانست و بیان داشت: هستیشناسی دین به در این مرحله جز پروردگار احدی راه ندارد در مرحله بعد معرفت دینی است که معرفت به حق و وحی است و اینجا جای خلاف نیست و هیچ امری جز پذیرش محض نیست و معرفت عینی و شهودی است.
آیتالله جوادیآملی در تبیین مرحله معرفت درجه دوم افزود: در اینجا عقل و نقل حضور پیدا میکنند زیرا که این دو هیچ نقشی در ایجاد ندارند چون پیامبر دریافت کننده وحی است.
وی تصریح کرد: نقل کشف میکند که خدا و پیامبر چه فرمودهاند و به همین میزان عقل هم حیثیت کشف را دارد و میتوان گفت هیچ شأنی جز کشف برای عقل نیست و اگر عقل و نقل در کنار هم قرار گرفتند، حیثیت کشف از وحی را دارا هستند.
انتهای پیام/ش10/ط4000