اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور انجام شد

اجرای سامانه بهینه‌سازی برق در راه‌آهن شرق

خبرگزاری فارس: مدیرکل راه‌آهن شرق گفت: برای نخستین بار در کشور، سامانه هوشمند کنترل و بهینه‌سازی برق در راه‌آهن شرق طراحی و اجرا شد و هم‌زمان با دهه فجر رسماً به بهره‌برداری رسید.

اجرای سامانه بهینه‌سازی برق در راه‌آهن شرق

محمد پورفخری بهابادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در طبس اظهار داشت: برای نخستین بار در کشور، سامانه هوشمند کنترل و بهینه‌سازی برق فشارقوی 20 کیلوولت در راه‌آهن شرق طراحی شد.

وی ادامه داد: طراحی و اجرای سامانه هوشمند کنترل و بهینه‌سازی برق راه‌آهن شرق بالغ بر 5 میلیارد و 30 میلیون ریال هزینه داشت که هم‌اکنون این سیستم در طول 400 کیلومتر و 12 ایستگاه از محور راه‌آهن شرق نصب و اجرا شده است.

مدیرکل راه‌آهن شرق یادآور شد: سامانه هوشمند کنترل و بهینه‌سازی برق راه آهن شرق به مناسبت ایام‌الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و با حضور جمعی از مسئولان رسماً به بهره‌برداری رسید.

وی به بیان توضیحات بیشتری درباره این سامانه پرداخت و خاطرنشان کرد: با توجه به طولانی بودن محور راه‌آهن شرق در هنگام قطع برق در اثر حوادثی مانند طوفان، امکان دسترسی سریع و وصل فوری برق وجود نداشت و دستگاه‌های ذخیره انرژی (یو.پی.اس) هم حداکثر می‌تواند برای مدت سه ساعت برق مورد نیاز ایستگاه‌ها را تأمین کند و پس از آن عملاً بسیاری از دستگاه‌ها خاموش شده و کنترل حرکت قطارها به اجبار باید به صورت دستی انجام می‌شد که به همین دلیل جلوگیری از قطع برق برای راه‌آهن اهمیت زیادی دارد.

پورفخری بهابادی اضافه کرد: با طراحی و اجرای سامانه هوشمند کنترل و بهینه‌سازی برق در راه‌آهن شرق، برق 12 ایستگاه راه‌آهن شرق از طریق فیبرنوری و نصب 12 دستگاه اتوریکلوزر، از محل ایستگاه طبس به صورت هوشمند کنترل می‌شود و در صورتی که قطع برق در اثر مشکلات جزئی مانند اتصال موقت باشد برق برای دو مرتبه به وسیله سامانه وصل می‌شود و چنان‌چه مشکل جدی باشد برق مورد نیاز به صورت هوشمند از طریق خط کمکی برق تأمین و جبران شده و مشکل برای پیگیری به ایستگاه طبس اطلاع داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طراحی و اجرای این سامانه حدود دو سال به طول انجامید، بیان کرد: تاکنون اجرای چنین سامانه‌ای به شکل کاملاً هوشمند و با بستر فیبرنوری در کشور بی‌سابقه بوده است.

مدیرکل راه‌آهن شرق در بخش دیگری از سخنان خود از افتتاح سه پروژه دیگر راه‌آهن شرق در دهه فجر سال جاری خبر داد و گفت: دیوارکشی حریم اداره‌کل راه‌آهن شرق به طول یک هزار و 300 متر و با هزینه 2 میلیارد و 110 میلیون ریال، لوله‌کشی گاز اداره‌کل راه‌آهن شرق به طول 3 هزار متر و با هزینه یک میلیارد و 570 میلیون ریال، و ایجاد شش هکتار فضای سبز و اجرای سیستم آبیاری تحت فشار با هزینه یک میلیارد و 600 میلیون ریال از دیگر پروژه‌های افتتاح شده راه‌آهن شرق در دهه مبارک فجر است.

وی اظهار داشت: پروژه‌های افتتاح شده راه‌آهن شرق در دهه فجر سال جاری در مجموع بالغ بر 10 میلیارد و 310 میلیون ریال هزینه دربر داشته است.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول