اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اجتماعی استانداری خراسان رضوی خبر داد

اختصاص 30 درصد هزینه بودجه شاخص فرهنگی به خراسان رضوی

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد استانداری خراسان رضوی از اختصاص بودجه 30 درصدی برای شاخص فرهنگی به استان خراسان رضوی خبر داد.

اختصاص 30 درصد هزینه بودجه شاخص فرهنگی به خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، وحید موسویان عصر امروز در نشست خبری که در استانداری برگزار شد، اظهار داشت: 25 میلیارد و 910 میلیون تومان که 30 درصد بودجه ارتقای شاخص‌های فرهنگی است به استان اختصاص یافت که از این مقدار 21 میلیارد و 540 میلیون تومان آن هزینه شده است.

مدیرکل دفتر اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد استانداری خراسان رضوی افزود: تربیت نیروی انسانی، توجه به جوانان جبهه فرهنگی انقلاب، استعدادیابی، پرهیز از برنامه‌های کم‌محتوا و شعاری از جمله اهداف و برنامه‌هایی است که باید همه مدیران دستگاه‌های مخاطب بودجه را در  راه هزینه کنند.

موسویان پرهیز از اسراف و هزینه‌های غیر هدفمند، مهندسی پیام و لزوم توجه به نیازهای نسل جوان در جنگ نرم و بصیرت افزایی و تعمیق ارزش‌های انقلاب و اجرای برنامه‌هایی در این راستا را از اهداف کیفی مورد انتظار از سوی دستگاه‌ها عنوان کرد.

وی اظهار داشت: از میزان بودجه تخصیص یافته طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی به ترتیب 20 درصد به حوزه علمیه خراسان، 18 درصد به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، 10 درصد به کانون‌های فرهنگی هنری بسیج، 10 درصد به اداره‌کل ورزش و جوانان و 10 درصد به اداره‌ کل تبلیغات اسلامی اختصاص یافته است.

مدیرکل دفتر اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد استانداری خراسان رضوی اختصاص 10 درصد از بودجه را به مساجد و حسینیه‌ها، پنج درصد به مصلی‌ها، پنج درصد به آموزش و پرورش برای ورزش مدارس، چهار درصد به حوزه هنری، دو درصد به اداره‌ کل کتابخانه‌های عمومی و یک درصد به مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی را از دیگر موارد مطرح در اختصاص بودجه عنوان کرد.

موسویان در ادامه افزود: 2.5 درصد این بودجه به مرکز خدمات حوزه علمیه، یک درصد به مرکز جامعةالمصطفی العالمیه، نیم درصد به موسسه آموزشی امام خمینی (ره) و یک درصد به دفتر تبلیغات اسلامی استان تخصیص یافته که این پنج درصد به صورت متمرکز و در اختیار این مراکز است.

مدیرکل دفتر اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد استانداری خراسان رضوی سهم اداره‌کل فرهنگ و  ارشاد اسلامی را برای سرفصل‌هایی از قبیل توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی، اجرای فعالیت‌های فرهنگی، حمایت از مصوبات شورای فرهنگی، پرداختن به مفاخر فرهنگی، نماز و امر به معروف و نهی از منکر، عفاف و حجاب، ایثار و شهادت، مطبوعات و نشریات، بصیرت افزایی، امور سینمایی و هنری، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و سمن‌ها را ۳میلیارد و 877 میلیون تومان عنوان کرد.

موسویان خاطرنشان کرد: سهم اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان نیز برای سرفصل‌هایی از قبیل تربیت نیروی متخصص در امور دینی، پیگیری تربیت نیرو و اعزام به مناطق تلفیقی و روستایی، فعالیت‌های فرهنگی مساجد، نهج‌البلاغه، جنگ نرم و شبکه تبلیغی مساجد ۲ میلیارد و 154 میلیون تومان است.

وی سهم اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، بسیج، اداره کل ورزش و جوانان، مساجد و حسینیه‌ها را برای هر کدام ۲ میلیارد و 154 میلیون تومان با سرفصل‌های مشخص عنوان کرد.

مدیرکل دفتر اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد استانداری خراسان رضوی افزود: سهم آموزش و پرورش برای ارتقای شاخص سلامت عمومی، تقویت هویت ملی، ارتقای سطح سلامت جسمانی، استعدادیابی نیروهای ورزشی جدید در سطح مدارس و موضوعاتی از قبیل توسعه ورزش مدارس یک میلیارد و 77 میلیون تومان است.

وی تاکید کرد: سهم کتابخانه‌های عمومی استان از این بودجه به منظور دیجیتالی کردن برخی از کتابخانه‌ها، تجهیز برخی کتابخانه‌های روستایی و حمایت از خرید کتاب‌های مفید در حوزه نیاز 430 میلیون تومان است.

موسویان خاطرنشان کرد: سهم مرکز رسیدگی به امور مساجد را 215 میلیون تومان و سهم حوزه هنری را 861 میلیون تومان برای اجرای سرفصل‌های مشخص است.

وی سهم مصلی‌ها را یک میلیارد و 77 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: با توجه به وجود 40 مصلی در سطح استان مدیریت این بودجه در اختیار فرمانداران و ائمه جمعه‌ها شهرستان‌ها قرار می‌گیرد که بین 24 تا 32 میلیون برحسب نیاز هر شهرستان به آن مصلی تعلق گرفته است.

مدیرکل دفتر اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: سهم حوزه علمیه از این بودجه را ۴ میلیارد و 308 میلیون تومان است.

وی افزود: در این بودجه دو برش وجود دارد که برش اول رسانه‌ای است که 635 میلیون تومان به منظور انعقاد تفاهمنامه به منظور انعکاس فعالیت‌های صورت گرفته توسط دستگاه‌های مخاطب بودجه و صدا و سیمای مرکز خراسان به امضا می‌رسد.

موسویان تصریح کرد: برش بعدی مربوط به اختصاص 10 درصد این بودجه به طرح تحول اجتماعی است که یک میلیارد و 361 میلیون تومان از بودجه به برنامه‌های مصوب استانی است. 

وی به مدیریت نرم‌افزاری و اثر بخشی بیشتر در اجرایی کردن این بودجه علاوه بر لحاظ کردن اسناد بالادستی و ابلاغات ملی، پیشنهادات دستگاه‌ها، تشکل‌های مردمی نیز اشاره کرد.

مدیرکل دفتر اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد استانداری خراسان رضوی گفت: 13 موضوع اولویت‌دار فرهنگی استان شامل تحکیم و تعالی خانواده، جنگ نرم و تهاجم فرهنگی، عرصه فعالیت‌های قرآنی و عترت، مسجد محوری و بصیرت افزایی از جمله سرفصل هایی مهمی است که بودجه به آن پرداخته است.

وی تعمیق ارزش‌های انقلاب همبستگی ملی و وحدت اسلامی، تربیت‌بدنی و نشاط اجتماعی، ترویج فرهنگ کتابخوانی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس، توسعه فعالیت‌های مذهبی، هیئت‌های مذهبی برای تعظیم شعائر حسینی، ترویج فرهنگ روزی حلال، توسعه فعالیت‌های زنان و بانوان، عفاف و حجاب، جنگ نرم و خانواده از اهمیت راهبردی و بالاتری برخوردارند و سایر سرفصل‌ها در عرض یکدیگرند و بودجه به این موضوعات نیز پرداخته است.

موسویان اظهار داشت: علاوه بر موضوعات اولویت‌دار استان و چهار شاخص اصلی برای مدیریت نرم‌افزاری در این بودجه به ابلاغیه 37 بندی مقام‌معظم رهبری در حوزه فرهنگ نیز توجه شده است.

مدیرکل دفتر اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد استانداری خراسان رضوی افزود: از مزیت‌های مدیریت بر توزیع در این بودجه تعیین سهم هر شهرستان و رسیدگی به مناطق محروم و نیز سیستم نظارت دقیق بر اجرای پروژه‌های فرهنگی است.

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول