اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نویسنده کتاب پژوهشی در دفاع مقدس:

برخی سؤالات جوانان در حوزه دفاع مقدس بدون پاسخ مانده است

خبرگزاری فارس: نویسنده کتاب "پژوهشی در دفاع مقدس" گفت: با وجود کتاب‌ها و پژوهش‌های مختلف در حوزه دفاع مقدس، بسیاری از سؤالات و ابهامات جوانان در این حوزه بی‌پاسخ مانده که برای پاسخگویی به آنها باید تلاش کرد.

برخی سؤالات جوانان در حوزه دفاع مقدس بدون پاسخ مانده است

محمدرضا بابایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ابرکوه در مورد علت اهمیت جنگ ایران و عراق که باعث نوشتن کتاب‌ها و پژوهش‌های متعددی در این زمینه شده است، اظهار داشت: جنگ عراق و ایران یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین رخدادهای نیمه دوم قرن بیستم محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این جنگ در بحرانی‌ترین کانون جهان یعنی خاورمیانه به وقوع پیوست و به مدت هشت سال به درازا کشید.

بابایی افزود: گذشته از سابقه اختلافات بین ایران و عثمانی، مهم‌ترین زمینه‌های بروز اختلاف و مخاصمه بین عراق و ایران را می‌توان در حس جاه‌طلبی و سیاست توسعه‌طلبانه حاکمان عراق، به ویژه ادعای مالکیت اروندرود و شهرهای استان خوزستان، چشمداشت اعراب بر مالکیت جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج فارس، احساس خطر صدام از صدور انقلاب اسلامی ایران و دخالت‌های سابقه‌دار بیگانگان از انگلیس و روس گرفته تا تحریک خصمانه آمریکا در حمله ارتش عراق به ایران در شهریور 1359 مورد بررسی قرار داد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: نبردهای سخت و دشوار نیروهای ایرانی با قوای متجاوز که در بیرون راندن دشمن، عمدتاً با پیروزی ایران همراه بود، به تقویت حضور نظامی ابرقدرت‌ها به ویژه آمریکا در خلیج فارس منجر شد و همین حضور قدرت‌های بزرگ در منطقه و حمایت و پشتیبانی کشورهای عربی خاورمیانه از عراق، این جنگ را به مهم‌ترین رخداد در جهان تبدیل کرد.

وی در مورد لزوم تألیف کتاب پژوهشی در دفاع مقدس با وجود کتاب‌های بسیاری که در این زمینه نگارش شده است، اظهار داشت: بدون تردید نسل جوان ایران اسلامی نیازمند شناخت وسیع و عمیق در ابعاد گوناگون دفاع مقدس ملت ایران است.

بابایی خاطرنشان کرد: پرسش درباره جنگ، حق طبیعی همه کسانی است که دل در گرو این آب و خاک دارند و سربلندی آن را آرزو می‌کنند، اهمیت جنگ ایران و عراق و دفاع جانانه جوانان ضرورت بررسی زوایای گوناگون این رخداد عظیم را دوچندان می‌کند، لیکن به رغم بررسی‌هایی که تاکنون در این زمینه انجام شده، باز هم سؤالات و ابهاماتی در اذهان عموم مردم به ویژه جوانان و دانشجویان وجود دارد که باید به آنها پاسخ گفت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اجرای برنامه درسی آشنایی با دفاع مقدس به همت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس که با حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد، فرصت مناسبی است که به سؤالات جوانان پاسخ گفته شود و باید تا حد امکان منابعی برای تحقیق و پژوهش در اختیار آنها قرار داده شود.

وی افزود: در این کتاب تلاش شده است که عموم مردم و به ویژه جوانان به طور خلاصه با دفاع مقدس و اقدامات دفاعی جمهوری اسلامی ایران در برابر آخرین تجاوز نظامی حاکمان عراق در سال 1359 آشنا شوند تا مخاطبانی که در آن مقطع زمانی حضور نداشته‌اند اطلاع اجمالی از این رویداد مهم پیدا کنند، هم‌چنین افرادی که خود از حماسه‌سازان دفاع مقدس بوده‌اند با خواندن این کتاب به تجدید خاطرات خود بپردازند.

بابایی هم‌چنین بیان ابعاد پنهان واقعه بزرگ جنگ تحمیلی و رشادت‌ها و ایثارگری‌های انجام شده در این دوران را از دیگر اهداف تألیف کتاب "پژوهشی در دفاع مقدس" برشمرد.

به گزارش فارس، کتاب "پژوهشی در دفاع مقدس" به همت محمدرضا و غلامحسین بابایی به رشته تحریر درآمده است و در فصل‌های مختلف آن، علل تعارض بین واحدهای سیاسی با نگاهی به جغرافیای دو کشور ایران و عراق، سوابق تاریخی مناقشات ارضی و مرزی بین دو کشور، وضعیت ایران و عراق قبل از شروع جنگ، چگونگی آغاز تجاوز، عکس‌العمل ایران در مقابل حمله ارتش تا دندان مسلح عراق، برنامه‌های دفاعی جمهوری اسلامی، عکس‌العمل سازمان ملل در قبال منازعه و در نهایت بررسی دستاوردهای دفاع مقدس و یادی از ایثارگران صحنه‌های دفاع مقدس، مورد بررسی قرار گرفته است.

نویسندگان این کتاب هم‌چنین سعی کرده‌اند برای گویاتر بیان شدن مطالب از برخی از تصاویر، نقشه‌ها و جداول نیز استفاده کنند.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول