اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی:

منابع زیرزمینی 58 درصد منابع آب آذربایجان شرقی را تشکیل می‌دهد

خبرگزاری فارس: مدیر عامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: در این استان با وجود اینکه ظرفیت بالقوه شناخته شده منابع آب زیر زمینی فقط ۳۷ درصد کل منابع آب را تشکیل می‌دهد ولی میزان بهره‌برداری از آب زیر زمینی ۵۸ درصد کل منابع آب را شامل می‌شود.

منابع زیرزمینی 58 درصد منابع آب آذربایجان شرقی را تشکیل می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، ارسلان هاشمی  اظهار کرد: همزمان با سراسر کشور، در پی مبادله تفاهم‌نامه مشترک طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب با همکاری آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی و با هدف آموزش و حساس‌سازی دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و خانواده‌های آنان و ایجاد حساسیت، آگاهی بخشی و احساس مسئولیت نسبت به ضرورت مدیریت منابع آب در استان آذربایجان شرقی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت ارتقای آگاهی‌های عمومی و به ویژه دانش‌آموزان درباره آب افزود: این طرح با هدف آموزش و حساس‌سازی دانش آموزان مقطع راهنمایی و خانواده‌های آنان و ایجاد حساسیت، آگاهی بخشی و احساس مسئولیت نسبت به کاهش منابع آب در استان اجرا می‌شود.

هاشمی در بخش دیگری از اظهاراتش با تأکید بر اهمیت صیانت از آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از اضافه برداشت از این منابع، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و اطلاع رسانی به مردم را در این خصوص مؤثر ارزیابی کرد و افزود: دایر کردن کلاس‌های ترویجی و اطلاع رسانی به اقشار مختلف مردم به ویژه کشاورزان امری ضروری است که در این خصوص می‌توان از ظرفیت‌های موجود در مدارس استفاده کرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: متأسفانه از حدود 40 سال قبل ، به دنبال افزایش شدید مصرف آب در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش کشاورزی، منابع آبی در معرض خطر جدی قرار گرفته‌اند تا آنجا که سطح آب در منابع آب زیرزمینی، سالانه دچار افت و سقوط شده است، در چنین شرایطی کاهش مصرف آب تنها راه نجات این منابع از اتمام و تخریب همیشگی است و این امر نیازمند آگاهی و احساس مسئولیت در تمام اقشار مردم است.

هاشمی افزود: میانگین بارش سالانه در استان آذربایجان شرقی 296.2 میلی‌متر، در ایران 250 میلی‌متر است که یک سوم متوسط بارش جهانی است. این آمار و ارقام گویای این حقیقت است که ما در استان کم آبی زندگی می‌کنیم.

وی گفت: استفاده بی‌رویه و برداشت اضافی از منابع آب‌های زیرزمینی منجر به بحرانی فراگیر در استان و موجب مرگ تدریجی این ذخایر حیاتی شده است.

هاشمی یادآور شد: در استان آذربایجان‌شرقی نیز با وجود اینکه ظرفیت بالقوه شناخته شده منابع آب زیرزمینی فقط ۳۷ درصد کل منابع آب را تشکیل می‌دهد ولی میزان بهره‌برداری از آب زیرزمینی ۵۸ درصد کل منابع آب را شامل می‌شود و همین امر منجر به وضعیت نامطلوب منابع آب زیرزمینی شده که از کل ۲۱ محدوده مطالعاتی استان، شش محدوده آن ممنوعه، دو محدوده آن قسمتی آزاد و قسمتی ممنوعه، ۱۳ محدوده آن آزاد است.

وی پیامدهای جدی برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی را ، کاهش روز افزون مخازن این منابع و فرو نشست زمین که سبب وارد آمدن خسارت به تأسیسات، سازه‌های زیربنایی و ایجاد شکاف می‌شود، شور و غیرقابل استفاده شدن منابع آبی در اثر حرکت آب‌های شور به سمت آبهای شیرین، افزایش هزینه‌‌های تولید مواد غذایی ، صنعتی و مهاجرت از روستاها، بیکاری و ناهنجاری‌های اجتماعی عنوان کرد.

وی افزود: با توجه به شرایط بحرانی موجود ، لازم است راهکارهایی به منظور نجات آب به اجرا در آید، در این میان فرهنگ‌سازی و ارتقای آگاهی‌های عمومی، زیربنای سایر فعالیت‌هاست و طرح فرهنگی دانش‌آموزی نجات آب کشاورزی به منظور تحقق چنین زمینه‌ای به اجرا در می‌آید.

هاشمی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: این طرح در شش بخش آموزشی، مشارکتی، ارتباطی، رسانه‌ای، تشویقی و ارزیابی اجرا می‌شود، در بخش آموزشی مفاهیم، مسائل و ابعاد مختلف طرح با استفاده از اقلام و کارگاه‌های آموزشی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش مشارکتی به منظور تثبیت آموخته‌های بخش آموزشی و همچنین بازخورد گرفتن از دانش آموزان و مشارکت دادن آنان در طرح فعالیت‌هایی مانند مسابقات متنوع و نیز طرح ناجی آب کشاورزی در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش ارتباطی تلاش می‌شود با وجود مخاطبان وسیع و گسترده در طرح، استفاده از ابزارهایی از جمله سایت و مرکز پیامک مدنظر قرار گیرد، همچنین بخشنامه‌هایی از سوی اداره کل آموزش و پرورش با هدف اطلاع رسانی هر چه مناسب‌تر به دانش‌آموزان در طول اجرای طرح برای آنان ارسال می‌شود.

مدیر عامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، برای ارتباط با افکار عمومی و معرفی گسترده‌تر طرح و پوشش بخش‌های مختلف آن، شبکه‌ای از رسانه‌ها اعم از نشریات و برنامه‌های صدا و سیما مدنظر مجریان این طرح قرار گرفته است.

انتهای پیام/ش20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول