اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بافق در مسیر توسعه

احیای اسلام مهم‌ترین دستاورد انقلاب/ دگرگونی بافق طی 30 سال

خبرگزاری فارس: فرماندار بافق احیای حیات اسلام در کشور ایران حتی در دل روستاهای دور افتاده را از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی خواند.

احیای اسلام مهم‌ترین دستاورد انقلاب/ دگرگونی بافق طی 30 سال

به گزارش خبرگزاری فارس از بافق، انقلاب اسلامی ایران در شهرها و روستاهای محروم دستاوردهای ملموس‌تری دارد اما برخی از این دستاوردها از سوی عده‌ای نادیده گرفته شده است.

برای جلب اعتماد مردم به نظام اسلامی لازم است این دستاوردها مطرح و تشریح شود تا مردم میزان فعالیت‌های مسئولان در نظام اسلامی و میزان عمران و آبادی ایجاد شده در شهرها و روستاهای خود را در مقایسه‌ای با گذشته مورد بررسی قرار دهند.

این گفت‌وگوی تفضیلی نیز در همین راستا با حسین ندافیان فرماندار بافق انجام شده که نتیجه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

 

* مهم‌ترین سیاستی که انقلاب اسلامی در طول 30 سال گذشته دنبال کرده از دیدگاه شما چیست؟

عمران و آبادانی و محرومیت‌زدایی از چهره شهرها و روستاها پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های شاخص جمهوری اسلامی بوده و با بررسی میزان پیشرفت‌ها و مقایسه آن با سه دهه گذشته در می‌یابیم که انقلاب اسلامی در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است.

در زمان رژیم ستم‌شاهی شهرستان بافق از داشتن بسیاری از امکانات اولیه از جمله آب شرب بهداشتی، راه‌های مواصلاتی مناسب، مراکز درمانی، وسایل ارتباطی و بسیاری امکانات که امروز به امکاناتی پیش پا افتاده تبدیل شده، محروم بودند.

قبل از انقلاب جاده شهرستان بافق به مرکز استان خاکی بود و به همین دلیل مردم برای رفتن به یزد با مشکلات عدیده‌ای مواجه و مجبور بودند مسیر 120 کیلومتری خاکی بافق تا یزد را با چهارپایان و بعدها با وسایل نقلیه بسیار محدود نظیر مینی‌بوس طی کنند.

به خاطر طولانی بودن مسیر بسیاری از مایحتاج زندگی مردم که از یزد خریداری و به سمت بافق حمل می‌شد در راه فاسد یا خراب می‌شد و در بسیاری موارد این مسیر بدون هیچ منفعتی به پایان می‌رسید.

بافق حتی در آن زمان از داشتن یک مرکز درمانی مناسب محروم بود و بسیاری از بیماران در این مسیر فوت می‌کردند یا اینکه دچار حادثه رانندگی شده و به اتفاق همراهان خود جانشان را از دست می‌دادند.

وضعیت راه‌های بافق در مجموع بسیار بد بود به نحوی که حتی دانش‌آموزانی که باید از روستاها به بافق می‌آمدند، به خاطر مسیر طولانی و ناامنی راه از تحصیل صرف‌نظر می‌کردند.

پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57 و پس از آن استقرار نظام جمهوری اسلامی با رای 98 درصدی مردم باعث شکل گیری یکی از عظیم‌ترین انقلاب‌های قرن بیستم شد که در سایه این نظام دستاوردهای عظیمی به ارمغان آورده شد.

 

* مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در شهرستان بافق را تشریح کنید؟

شهرستان بافق به برکت انقلاب اسلامی از نعمت مراکز درمانی مناسب، آب شرب بهداشتی و جاده آسفالته و بسیاری دیگر از امکانات رفاهی بهره‌مند شده است.

در دوران قبل از انقلاب در شهرستان بافق یک درمانگاه با حدود 30 پرسنل وجود داشت و هیچ‌گونه امکانات مناسبی در این درمانگاه نبود.

وجود پزشکان غیرایرانی در بافق در زمان قبل از انقلاب بر مشکلات بهداشتی و درمانی مردم افزوده بود.

مردم برای درمان بیماران خود باید فاصله 120 کیلومتری تا مرکز استان را بدون امکانات مناسب ایاب و ذهاب طی می‌کردند که در این مسیر اتفاقات ناگواری می‌افتاد و بسیاری از بیماران به دلیل شدت بیماری در طول راه جان خود را ازدست می‌دادند.

در آن زمان وضعیت درمانی و بهداشتی در بافق بسیار وخیم بود اما اکنون به برکت انقلاب این شهرستان یک بیمارستان 96 تختخوابی و هشت مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی با بیش از 300پرسنل دارد که خدمات بهداشتی و درمانی به مردم منطقه ارائه می‌دهند.

راه‌اندازی بخش‌های مراقبت‌های ویژه، زنان و زایمان، جراحی، اطفال، دیالیز و ... از بزرگترین دستاوردهای پیروزی انقلاب در زمینه بهداشت و درمان در شهرستان بافق است.

همچنین دو پایگاه امداد جاده‌ای نیز با آمبولانس و تجهیزات کامل و سه باب داروخانه شبانه‌روزی در شهرستان بافق به فعالیت مشغول هستند.

 

* بافق به واسطه دوری از مرکز استان همواره در زمینه راه با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده است. در طول این مدت چه اقداماتی در زمینه بهبود وضعیت راه‌های این شهرستان انجام شده است؟

600 کیلومتر جاده آسفالته، شهرستان بافق را از بن‌بست خارج کرده است زیرا در گذشته وجود یک جاده خاکی تنها راه اتصال به مرکز استان بود و با این محدودیت بافق عملا در بن‌بست قرار گرفته بود و توسعه در این شهر مفهومی نداشت.

رکود اقتصادی و آموزشی در دوران قبل از انقلاب به دلیل نبود جاده دسترسی مناسب به اوج خود رسیده بود و این موضوع باعث بروز مشکلات در زندگی روزمره مردم شده بود.

به دلیل وجود این مشکل مهم‌ترین کارخانه ذوب آهن که قرار بود در مجاورت معدن سنگ آهن چغارت احداث شود به مکانی دیگر انتقال یافت.

اما اکنون به برکت انقلاب بیش از 600 کیلومتر راه آسفالته با ایجاد پنج راه ارتباطی آسفالته این شهرستان را با استان‌های همجوار کرمان و خراسان جنوبی ارتباط داد و با ایجاد این راه‌های مواصلاتی در حوزه شهری و روستایی، بافق از بن‌بست خارج شد.

همچنین احداث بزرگراه یزد - بافق با طول 100 کیلومتر شهرستان بافق را به مرکز استان متصل می‌کند که در حال حاضر 60 کیلومتر آن با اعتباری بالغ بر 18 میلیارد تومان آماده بهره‌برداری است.

احداث چهار ایستگاه ریلی و پنج خط راه آهن از مسیرهای زاهدان، بندرعباس، کرمان به بافق و تهران و راه آهن بافق - مشهد از دیگر افتخارات نظام جمهوری اسلامی در شهرستان بافق است که باعث رونق اقتصادی و توسعه و آبادانی این شهرستان شده است.

 

* آب نیز از مهم‌ترین مسائل استان یزد است و بافق نیز به طور قطع از این مشکل مستثنی نیست، در این زمینه چه اقداماتی در بافق صورت گرفته است؟

قبل از انقلاب بافق از آب شرب بهداشتی و مناسب برخوردار نبود اما اکنون 300 کیلومتر شبکه آب‌رسانی در بافق ایجاد شده و مشکل مردم تا حد زیادی برطرف شده است.

مردم در آن دوران آب آشامیدنی خود را از قنوات یا چاه تامین می‌کردند که از لحاظ بهداشتی مناسب نبود و باعث شیوع بیماری‌های زیادی در شهر شده بود.

قبل از انقلاب سه حلقه چاه آب با برداشت 30 لیتر در ثانیه در شهرستان با حدود 4هزار و 500 مشترک وجود داشته و توسعه شبکه شهرستان 40 کیلومتر بوده است.

اکنون به برکت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بیش از 20 حلقه چاه آب آشامیدنی با 140 لیتر آب در ثانیه و 300 کیلومتر توسعه شبکه و زمینه لوله‌گذاری در شهرستان وجود دارد.

مهم‌ترین شاخص در زمینه تامین آب شرب شهرستان انتقال آب زاینده‌رود با حدود 80 لیتر در ثانیه و احداث چند سد خاکی در اطراف شهرستان بافق است.

 

* بافق اکنون به یکی از قطب‌های معدنی کشور تبدیل شده،‌ آیا پیش از انقلاب نیز این وضعیت بر بافق حاکم بود؟

قبل از انقلاب دو واحد معدنی سنگ آهن چغارت و معدن کوشک با میزان استخراج مواد معدنی در حد بسیار کمی شناسایی شده بود و استخراج آنها به طور عمده توسط کارشناسان خارجی و غیر بومی انجام می‌شد اما اکنون شاهد توسعه معدنی در این شهرستان هستیم به نحوی که به برکت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، واحدهای معدنی در شهرستان بافق بعد از انقلاب افزایش پیدا کرده است.

واحدهای میشدوان، چاگز، زاغیا، سه چاهون و... از جمله واحدهای معدنی هستند که بعد از انقلاب به ویژه طی دهه اخیر کشف و استخراج شده‌اند.

در حال حاضر سالانه حدود 7 میلیون تن سنگ اعم از کنسانتره، سنگ آهن دانه‌بندی و ... توسط متخصصان داخلی و بومی از واحدهای معدنی شهرستان بافق استخراج می‌شود.

 

* توسعه معدنی بافق چه تاثیری در اشتغال‌زایی در این شهرستان داشته است؟

به برکت انقلاب اسلامی در شهرستان بافق در راستای ایجاد صنایع جوار معدنی اقدامات بسیار خوبی در زمینه ساخت کارخانه کنسانتره، کارخانه فولاد، آگلومراسیون، گندله‌سازی و ... انجام گرفته است.

امیدواریم با تکمیل صنایع جوار معدنی بیش از 10 هزار شغل در شهرستان ایجاد شود که خود موجب توسعه و آبادانی شهرستان بافق خواهد بود.

اکنون بیش از یک سوم ذخائر سنگ آهن کشور در بافق است و زمینه ایجاد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و جذب این بخش برای انجام فعالیت‌های صنعتی معدنی در شهرستان بافق فراهم است.

بافق طی سال‌های گذشته در زمینه ورزش چه پیشرفت‌هایی داشته و آیا به ایده‌آل‌ها در این زمینه رسیده است؟

سرانه فضای ورزش قبل از انقلاب در بافق در حد بسیار پایینی و حدود 10 درصد بوده است و دوستداران ورزش در آن دوران در زمین‌های خاکی و نامناسب به امر ورزش می‌پرداختند اما به برکت انقلاب اسلامی در حال حاضر سرانه فضای ورزشی در شهرستان بافق به 80 درصد افزایش پیدا کرده است.

بافق در دوران قبل از انقلاب دو زمین ورزشی خاکی با امکانات بسیار کم داشت که این امکانات جوابگوی ورزشکاران نبود اما شرایط اکنون بسیار مطلوب‌تر شده اما برای رفع نیاز مردم به ویژه جوانان هنوز باید کارهای بسیاری در حوزه ورزش انجام شود.

احداث سالن‌های ورزشی در سطح شهر، ساخت سه زمین چمن ورزشی و تجهیز زمین‌های ورزشی در روستاها، احداث سه باب استخر شنا و اقداماتی در زمینه احیای ورزش قهرمانی و پهلوانی از برکات پیروزی انقلاب اسلامی در شهرستان بافق است.

 

* مهم‌ترین اقدام انجام شده در زمینه ورزش و فضاهای ورزشی در بافق چیست؟

مهم‌ترین اقدام در زمینه توسعه ورزش شهرستان بافق اقدام در زمینه ساخت مجموعه ورزش کارگران در زمینی به مساحت بیش از هزار و 600 مترمربع با اعتباری بالغ بر 5 هزار و 200میلیون ریال و احداث سالن ورزشی هزار و 200 نفره در زمینی به مساحت 2.5 هکتار و اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون تومان از اعتبارات ملی و استانی در حال ساخت است که تاکنون 40 درصد پیشرفت کاری داشته است.

 

* بافق در تولید برخی محصولات کشاورزی از جمله خرما دارای شهرت است، در طول سه دهه گذشته اقدامی در زمینه توسعه کشت نخیلات صورت گرفته است؟

وضعیت کشاورزی بافق قبل از انقلاب نابسامان بود و عدم توجه مناسب به وضع کشاورزان در شهرستان، میزان تولید محصولات کشاورزی را به شدت کاهش داده بود از سوی دیگر مردم دسترسی به چاه آب نداشتند و بیشتر محصولات آنها تنها در راستای مصرف خود آنها بود و حتی در بسیاری موارد میزان تولیدات، نیاز خود کشاورزان را نیز برطرف نمی‌کرد.

با پیروزی انقلاب اسلامی زمینه توسعه کشاورزی در شهرستان بافق به سرعت فراهم شد و بافق در کنار معادن خود به قطب مهم کشاورزی تبدیل شد.

در دوران قبل از انقلاب سطح زیرکشت نخیلات در بافق 2هزار هکتار بوده است که عملکرد برداشت خرما دو تن در هکتار برآورد شده است اما اکنون به برکت پیروزی انقلاب اسلامی با اصلاح بیش از 700 هکتار از نخیلات، عملکرد آن به هفت تن در هر هکتار رسیده است.

این پیشرفت در بخش دامی نیز قابل توجه بوده است زیرا قبل از انقلاب در شهرستان بافق یک واحد مرغداری وجود داشت که با پیروزی انقلاب این واحدها به 25 مرغداری افزایش پیدا کرد و اکنون بیش از 2هزار تن گوشت سفید در سال در این واحدها تولید می‌شود.

 

* بافق اکنون در تولید برخی محصولات از جمله برخی از گونه‌های ماهی در کشور یکه‌تاز است به عنوان مثال ماهی تیلاپیا فقط در بافق پرورش داده می‌شود، این ظرفیت‌ها قبل از انقلاب نیز در بافق وجود داشت؟

قبل از انقلاب بافق هیچ آشنایی با پرورش ماهی نداشت و به نظر می‌رسید در شهری در دل کویر، پرورش ماهی غیرممکن باشد اما اکنون تنها مرکز پرورش ماهی تیلاپیا در سطح کشور در بافق قرار دارد.

اکنون مرکز تحقیقات ماهیان آب شور در بافق راه‌اندازی شده و این مرکز با تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری و استقرار آن در آب‌های لب شور بافق موجب توسعه صنعت شیلات و ایجاد موقعیت استراتژیکی در این شهرستان شده است.

 

* مروری بر طرح‌های قابل افتتاح دهه فجر امسال

بیش از 40 پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر 16 میلیارد تومان در دهه مبارک فجر افتتاح می‌شود.

این پروژه‌ها در حوزه عمران شهری، روستایی، کشاورزی، صنعت و معدن، راه آهن، آموزش عالی و ... است که توسعه کمی و کیفی در بخش‌های کشاورزی، شیلات، نیرو، آب و برق، مراکز علمی و دانشگاهی و اقتصادی و اشتغال‌زایی در شهرستان بافق را به ارمغان خواهد داشت.

----------------------------------------

مصاحبه از محمدعلی عبداللهی

----------------------------------------

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول