اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار اردکان در گفت‌وگو با فارس:

انقلاب اسلامی اوج اقتدار ایران در تاریخ/ اردکان در مسیر توسعه

خبرگزاری فارس: فرماندار اردکان گفت: انقلاب اسلامی اوج اقتدار، شکوه و عظمت کشور بزرگ ایران در دوره‌های متمادی تاریخی بوده است.

انقلاب اسلامی اوج اقتدار ایران در تاریخ/ اردکان در مسیر توسعه

به گزارش خبرگزاری فارس از اردکان، انقلاب اسلامی ایران بی‌شک در طول سه دهه گذشته دستاوردهای بسیاری برای مردم در عرصه‌های مختلف به دنبال داشته است اما برخی از این دستاوردها به ویژه در روستاها و شهرهای کوچک بسیار چشمگیر است.

از آنجا که اطلاع‌رسانی از دستاوردهای نظام یکی از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب و گام مؤثری در راستای جلب اعتماد مردم به نظام اسلامی است، بر آن شدیم تا برخی از این دستاوردها را در شهرهای مختلف استان یزد تشریح کنیم بر همین اساس خبرنگار فارس مصاحبه‌ای با فرماندار اردکان در مورد این دستاوردها انجام داده که ماحصل آن را در این گزارش می‌خوانید.

* آب مهم‌ترین مسئله مردم در استان یزد است، دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه آب‌رسانی به مردم اردکان چگونه بوده است؟

خدمات انجام شده در طول سال‌های پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی در شهرستان اردکان در 12 اما در حوزه آب و فاضلاب شهری حجم آب تولیدی شهرستان اردکان قبل از پیروزی انقلاب 620 هزار مترمکعب بوده که در حال حاضر به 6 میلیون مترمکعب رسیده است.

هم‌اکنون در شهر اردکان 100 درصد خانوارها زیر پوشش آب آشامیدنی سالم هستند که این میزان در سال‌های قبل از انقلاب از 45 درصد تجاوز نمی‌کند، حجم مخازن ذخایر آب شهری ابتدای انقلاب هزار مترمکعب بوده و در حال حاضر به 25 هزار مترمکعب رسیده است.

تاکنون 65 کیلومتر شبکه فاضلاب شهری در این شهر ایجاد شده و انتقال آب از سرچشمه‌های کوهرنگ به شهر اردکان در سال 79 به طول 300 کیلومتر انجام شده است، بزرگترین پروژه در حال احداث این بخش  تصفیه‌خانه فاضلاب پسماند شهری است که این پروژه عظیم با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال در حال انجام است.

عملیات اجرایی یک واحد مخزن 10 هزار مترمکعبی نیز با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال آغاز شده که پیش‌بینی می‌شود تا تیرماه سال آینده تکمیل و بهره‌برداری شود.

* میزان بهره‌مندی روستاها از خدمات آب و فاضلاب روستایی به چه میزان بوده است؟

 هیچ یک از روستاهای شهرستان تا قبل از انقلاب از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار نبوده‌اند اما در حال حاضر مفتخریم که قریب به 95 درصد روستاهای اردکان به شبکه آب شرب سالم متصل هستند.

کار اجرای شبکه فاضلاب در روستاها نیز آغاز شده و در حال حاضر اجرای شبکه فاضلاب در روستای ملکوه اردکان در حال انجام است، عملیات انتقال آب به روستای مغستان به طول 5.5 کیلومتر انجام شده و اجرای خط انتقال آب به روستای سروعلیا نیز به طول 9.5 کیلومتر به زودی به پایان خواهد رسید، ساخت مخزن 100 مترمکعبی دو قلو و تعویض شبکه توزیع و انتقال مجتمع سروسفلی، عطرآباد و علی‌آباد از مهم‌ترین پروژه‌های در حال احداث در حوزه آب و فاضلاب روستایی است.

* پس از انقلاب اسلامی و در سه دهه اخیر، وضعیت عمرانی روستاهای اردکان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 اجرای طرح هادی در روستاها از نعمات پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است، در حال حاضر در 100 درصد روستاهای بالای 20 خانوار شهرستان طرح هادی و بهسازی معابر صورت گرفته است، پروژه احیای بافت قدیم عقدا به عنوان طرح نمونه کشوری در سال‌های اخیر در شهرستان اردکان انجام شده و احمدآباد نخستین روستای شهرستان اردکان است که پس از انقلاب، طرح هادی در آن انجام شد.

با اجرای این طرح روستای احمدآباد پس از گذشت مدت زمان کوتاهی به شهر توسعه یافت، در این راستا به‌سازی روستاهای رباط پشت بادام، روستای نمونه گردشگری هامانه و مزرعه نو با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال در حال انجام است.

* وضعیت بهداشتی و درمانی و امکانات در این حوزه را در حوزه شهری و روستایی اردکان قبل و بعد از انقلاب مقایسه کنید؟

قبل از انقلاب خدمات بهداشتی و درمانی به صورت فوق‌العاده ضعیف و تنها در شهر اردکان انجام می‌شده و روستاییان و پابرهنگان از ابتدایی‌ترین امکانات بهداشتی هم محروم بوده‌اند.

خدمات اورژانس پیش‌بیمارستانی قبل از پیروزی انقلاب در شهرستان اردکان وجود نداشته است و نخستین واحد اورژانس در سال 1371 در شهر اردکان راه‌اندازی شده اما در حال حاضر در روستاهای رباط، ساغند، خرانق، عقدا، اردکان و چوپانان پایگاه‌های اورژانس فعال هستند، ساختمان اورژانس بین‌راهی ترک‌آباد نیز در آینده با اعتباری بالغ بر 300 میلیون ریال افتتاح خواهد شد.

قبل از پیروزی انقلاب تنها یک واحد درمانگاه و یک واحد شیر و خورشید در دسترس مردم قرار داشته است، در حال حاضر 10 مرکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی و 14 خانه بهداشت حتی در دورافتاده‌ترین نقاط روستایی این شهرستان در حال فعالیت هستند.

افتتاح بیمارستان 148 تخت‌خوابی ضیایی اردکان نیز از افتخارات شهرستان اردکان است و در حال حاضر به جز جراحی مغز و اعصاب، کلیه بخش‌های درمانی در این بیمارستان در حال فعالیت هستند.

*مهم‌ترین پروژه در دست احداث در حوزه بهداشت و درمان اردکان؟

مهم‌ترین پروژه در حال احداث در بخش بهداشت و درمان، اجرای طرح توسعه بیمارستان ضیایی است که در چهار طبقه و با 6 هزار مترمربع زیربنا انجام خواهد شد.

بخش روان‌پزشکی، پلی‌کلینیک تخصصی، پانسیون نیروهای طرحی و ساختمان مسکونی پزشکان نیز به تازگی افتتاح شده است.

* وضعیت برق‌رسانی در اردکان را به عنوان یکی از نیازهای اولیه و اساسی مردم در قبل و بعد از انقلاب مقایسه کنید.

قبل از انقلاب تعداد مشترکان برق در اردکان 4 هزار مورد بوده است و این تعداد در حال حاضر به 35 هزار و  573  نفر افزایش یافته است و تمام روستاییان نیز از نعمت برق برخوردار هستند.

جشن اتمام برق‌رسانی به روستاهای بالای پنج خانوار در شهرستان اردکان در آذرماه امسال برگزار شد و با تأمین بودجه‌ای که صورت گرفته به زودی روستاهای زیر پنج خانوار باقی‌مانده نیز برق‌دار خواهند شد.

بزرگترین پروژه در دست اقدام این بخش نیز برق‌رسانی به روستاهای حاجی‌آباد زرین است که در شرف افتتاح است.

* فعالیت‌های انجام شده در حوزه گازرسانی اردکان را تشریح کنید.

اداره گاز شهرستان اردکان در سال 77 تاسیس شده و با فعالیت‌هایی که این شرکت در اردکان انجام داده تا سال 91 کل اماکن شهر اردکان از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

در حال حاضر 24 هزار و 150 مشترک گاز در شهرستان اردکان هستند که از این تعداد 22 هزار مورد شهری و 2 هزار و 150 مورد روستایی است و در مجموع 12 روستا در اردکان از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

مهم‌ترین پروژه این بخش گازرسانی به روستای سروعلیا و هم‌چنین انتقال گاز به پروژه مسکن مهر اردکان و احمدآباد است.

* شهرستان اردکان در حوزه راه و ترابری از چه پیشرفت‌هایی برخوردار است؟

خدمات صورت گرفته در حوزه راه و ترابری و توسعه راه‌های برون شهری اردکان به هیچ عنوان با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و این توسعه بیش از 100 درصد بوده است.

جاده‌های برون شهری شهرستان اردکان قبل از انقلاب تنها به چند کیلومتر محدود بوده و در حال حاضر مسافت راه‌های برون شهری شهرستان هزار و 200 کیلومتر است.

مهم‌ترین پروژه در دست احداث این شهرستان کمربندی غربی اردکان ـ یزد و جاده اردکان - چوپانان است.

* شهرستان اردکان در تولید برخی محصولات کشاورزی نه تنها در استان بلکه در کشور یک قطب محسوب می‌شود، میزان پیشرفت‌های بخش کشاورزی قبل و بعد از انقلاب را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

 طی 33 سال گذشته شاهد رشد کمی و کیفی محصولات کشاورزی در شهرستان اردکان بوده‌ایم و با وجود خشک‌سالی‌هایی که وجود داشته است توسعه کشاورزی در قالب سطح زیر کشت و برداشت محصولات عمده کشاورزی این شهرستان بسیار ملموس است.

سطح زیر کشت پسته از 3 هزار هکتار به 7 هزار و 53 هکتار، روناس از 250 هکتار به 820 هکتار رسیده است، تنها سطح زیر کشت انار به دلیل تخریب باغات و توسعه شهرنشینی از هزار و 200 هکتار به 820 هکتار تقلیل یافته است.

در زمینه تولیدات دامی نیز افزایش کمی قابل توجه است به نحوی که تولید شیر از 650 تن قبل از انقلاب به 16 هزار تن در سال‌جاری رسیده است و تولید گوشت سفید از 2 هزار و 150 تن به 6 هزار و 280 تن توسعه یافته است، تولید تخم مرغ از 560 تن به هزار تن در سال‌جاری رسیده است و گوشت قرمز نیز از 730 تن به هزار و 190 تن افزایش یافته است.

* خدمات ارائه شده به مردم در بخش مسکن و شهرسازی در اردکان در سه دهه اخیر چه میزان بوده است؟

در سال‌های اخیر با اجرای طرح عظیم مسکن مهر در سراسر کشور به همراه اعطای تسهیلات مسکن ریاست جمهوری مشکل مسکن اقشار کم درآمد تا حد زیادی رفع شده است.

با توجه به اجرای پروژه مسکن مهر در همه شهرها، اردکان نیز از خدمات آن بهره‌مند شده و فاز اول مسکن مهر اردکان با 295 واحد مسکونی 85 درصد پیشرفت کار داشته است و تا پایان سال شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

مسکن مهر احمدآباد نیز در قالب 45 واحد مسکونی با پیشرفت کار 90 درصد همراه بوده و تا پایان سال به متقاضیان واگذار خواهد شد، عملیات اجرایی فاز دوم مسکن مهر اردکان در قالب 150 واحد مسکونی از دو ماه پیش آغاز شده و 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، تاکنون هزار و 250 نفر در شهرستان اردکان تسهیلات مسکن ریاست جمهوری دریافت کرده‌اند.

* تعاونی‌ها اکنون به عنوان محور توسعه و اشتغال مطرح هستند، اردکان امروز با روزهای قبل از انقلاب در زمینه فعالیت تعاونی‌ها چه پیشرفت‌هایی داشته است؟

پیش از پیروزی انقلاب تنها یک واحد تعاونی با فعالیت محدود به ثبت رسیده است اما این آمار با گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب به 394 مورد رسیده است.

در حال حاضر 28 هزار نفر در تعاونی‌های مختلف عضویت دارند و این واحدهای تعاونی از حمایت‌های دولتی بهره‌مند هستند.

* اردکان اکنون به عنوان یک شهر صنعتی در کشور مطرح است، چه بخشی از این پیشرفت‌ها را می‌توان در زمره دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست؟

کمالی: قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی هیچ‌گونه فعالیت صنعتی در شهرستان اردکان وجود نداشته و تنها چند کوره دستی تولید خشت و آجر به چشم می‌خورده است اما در حال حاضر در مجموع 300 واحد صنعتی با ظرفیت اشتغال‌زایی بیش از 18 هزار نفر مشغول به فعالیت هستند و این شهرستان در آینده نزدیک به سومین قطب فولاد کشور تبدیل خواهد شد.

تعداد معادن فعال در شهرستان اردکان بیش از 50 مورد است که حدود هزار نفر در این واحدها اشتغال دارند.

* مهم‌ترین پروژه‌های در دست احداث صنعتی اردکان؟

مهم‌ترین پروژه‌های در حال احداث و در شرف افتتاح صنعتی در اردکان کارخانجات شیشه فلوت، خط دوم فولاد غدیر هم‌چنین دو واحد کاشی و سرامیک است که ظرف چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

* یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، پیشرفت چمشگیر در عرصه علمی است، جایگاه شهرستان اردکان در زمینه سوادآموزی و پیشرفت‌های علمی چگونه بوده است؟

 قبل از انقلاب تنها 45 درصد مردم شهرستان اردکان از نعمت سواد بهره‌مند بودند و در حال حاضر بیش از 97 درصد مردم شهرستان سواد دارند و در آینده نزدیک جشن باسوادی در اردکان برگزار خواهد شد.

خوشبختانه تمام روستائیان شهرستان اردکان در گروه سنی 10 تا 50 سال از نعمت سواد بهره‌مند هستند.

قبل از پیروزی انقلاب تنها شش باب مدرسه در شهرستان اردکان وجود داشت اما در حال حاضر 111 مدرسه در کل شهرستان دایر است و تعداد کل دانش‌آموزان این شهرستان 11 هزار و 650 نفر است.

توسعه مراکز آموزش عالی و حوزه‌های علمیه در شهرستان اردکان طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی نیز چشمگیر است به نحوی که قبل از انقلاب مراکز آموزش عالی محدود به پایتخت و چند شهر بزرگ بود اما در حال حاضر بیشتر شهرستان‌ها و حتی شهرهای کوچک و روستاها دانشجوپذیر هستند.

هم‌اکنون در شهرستان اردکان 10 هزار دانشجو با بیش از 50 کد رشته تحصیلی در شش مرکز آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند، سه مرکز حوزه علمیه با بیش از 400 نفر طلبه خواهر و برادر نیز در این شهرستان به تحصیل اشتغال دارند.

* تفاوت برنامه‌های فرهنگی قبل و بعد از انقلاب در اردکان؟

بیشتر برنامه‌های وزارت فرهنگ و هنر در دوران طاغوت در راستای خودکامگی و پیشبرد اهداف نظام شاهنشاهی بود اما از آنجا که انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود در این دوره توجه جدی به حوزه فرهنگ و هنر اسلامی و ایرانی شده است.

در حال حاضر شش انجمن فرهنگی و هنری زیر پوشش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اردکان هستند و در این شهرستان با وجود پنج چاپخانه، شش کانون تبلیغاتی، شش گروه تعزیه‌خوانی، شش گروه نمایشی، دو گروه موسیقی و آواز، فعالیت‌های هنری خوبی انجام گرفته است.

دو سالن مجهز به سیستم آمفی‌تئاتر، یک نگارخانه، دو موزه و یک سالن نمایشگاهی از تجهیزات و امکانات این اداره فرهنگی در شهرستان اردکان محسوب می‌شود.

* پیشرفت‌های ورزشی اردکان در سه دهه اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید و مهم‌ترین پروژه ورزشی در دست احداث این شهرستان را معرفی کنید.

کمالی: موفقیت ورزشکاران شهرستان اردکان در رشته‌های مختلف ورزشی یکی دیگر از موهبت‌های انقلاب اسلامی است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به بحث ورزش و سلامتی مردم انجام و زمینه رشد و ترقی بسیاری از جوانان از اقشار مختلف جامعه فراهم شد.

قبل از پیروزی انقلاب دو سالن ورزشی و یک زمین خاکی در این شهرستان وجود داشت اما در حال حاضر 50 باب فضای ورزشی شامل سالن، باشگاه و زمین ورزشی در این شهرستان وجود دارد.

هم‌اکنون 4 هزار ورزشکار در رشته‌های مختلف ورزش همگانی و قهرمانی در شهرستان اردکان فعالیت می‌کنند، مهم‌ترین پروژه در شرف افتتاح این بخش سالن هزار و 200 نفره فجر و زورخانه فرخنده است که تا چند روز آینده افتتاح می‌شود.

----------------------------------------------

مصاحبه: حمیدرضا مستوفی‌اردکانی

----------------------------------------------

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول