اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر کنگره سراسری خون و سرطان کودکان ایران:

تشخیص کمبود آهن عوارض ضریب هوشی را کاهش می دهد

خبرگزاری فارس: دبیر علمی ششمین کنگره سراسری خون و سرطان کودکان ایران گفت: تشخیص به موقع کمبود آهن موجب کاهش عوارض جبران‌ناپذیر ضریب هوشی می‌شود.

تشخیص کمبود آهن عوارض ضریب هوشی را کاهش می دهد

بیژن کیخایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: آهن نقش مهمی در حیات انسان دارد و اکسیژن سوخت و ساز بدن توسط آهن موجود در هموگلوبین جابه‌جا می‌شود که شایع‌ترین علت کم‌خونی در انسان کمبود آهن است.

وی گفت: کمبود آهن عمدتاً در دوره شیرخوارگی، زنان باردار و نوجوانان، جوانان دیده می‌شود که علائم آن در سنین مختلف متفاوت است، در دوره شیرخوارگی عمدتاً به‌ صورت بی‌قراری، تحریک‌پذیری، گریه‌های بی‌مورد، عدم رشد کافی و تمایل به خوردن خاک (مصرف مهر نماز) و گچ دیوار است.

کیخایی در ادامه عنوان کرد: نداشتن  شناخت از بیماری و تشخیص به موقع موجب کاهش جبران‌ناپذیر ضریب هوشی می‌شود چرا که آغاز به موقع قطره آهن (زمانی‌که وزن شیرخوار دو برابر وزن موقع تولد می‌شود) و تغذیه غذاهای جامد پروتئینی طبق دستورالعمل‌های بهداشتی باعث کاهش شیوع کم‌خونی فقر آهن در این دوره سنی می‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: هم‌چنین کم‌خونی ناشی از فقر آهن در دوره کودکی و تحصیلی سبب بی‌قراری، عدم تمرکز و افت تحصیلی و در زنان باردار نیز سبب نارسی نوزاد و رشد ناکافی نوزاد می‌شود.

دبیر علمی ششمین کنگره سراسری خون و سرطان کودکان ایران تأکید کرد: دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاق به دلیل مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌ها، تنقلات و غذاهای آماده و مصرف کمتر پروتئین‌ها بیشتر مستعد کم‌خونی فقر آهن هستند، عدم تمایل به انجام فعالیت‌های ورزشی و اتلاف مستمر وقت در تماشای تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری و تنقلات باعث چاقی و کم‌خونی می‌شود.

کیخایی اظهار کرد: ششمین همایش سراسری خون و سرطان کودکان ایران از 19 تا 21 بهمن‌ماه در اهواز برگزار می‌شود و محور آن تمام بیماری‌های خونی اطفال است و در زمینه مباحثی مانند کم کاری مغز استخوان، انواع سرطان خون، سرطان غدد لنفاوی، اختلالات انعقادی، اختلالات پلاکتی، تزریق خون و فراورده‌های خونی، انواع کم‌خونی‌ها، پیوند مغز استخوان در کودکان و ضرورت افزایش کیفیت زندگی بیماران، تست‌های ژنتیک و هموویژیلانس (نظارت بر حسن انجام خون‌گیری و خون‌دهی) مقالاتی ارائه می‌شود.

انتهای پیام/صا10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول