اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار گیلان خبر داد

تشکیل ستاد ویژه حفاظت از تالاب‌های گیلان

خبرگزاری فارس: استاندار گیلان از تشکیل ستاد ویژه حفاظت از تالاب‌ها در این استان خبر داد.

تشکیل ستاد ویژه حفاظت از تالاب‌های گیلان

مهدی سعادتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در انزلی با اشاره به ضرورت حفاظت از تالاب انزلی، اظهار داشت: تالاب انزلی دارای 15‌ هزار هکتار وسعت است.

وی با اشاره به کاهش عمق تالاب انزلی در سال‌های اخیر افزود: صید انواع ماهیان نیز از این تالاب به دلیل کاهش عمق و آلودگی‌های زیست‌محیطی کاهش یافته است.

استاندار گیلان با بیان اینکه برطرف شدن مشکلات این تالاب با حساسیت ویژه‌ای پیگیر می‌شود، گفت: تالاب انزلی می‌تواند نقش مهمی در تامین آب زمین‌های کشاورزی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه با بهره‌برداران غیرقانونی صنعتی و معدنی تالاب بین‌المللی انزلی به شدت برخورد می‌کنیم، تصریح کرد: تمام تلاش مدیران در راستای حفاظت از این تالاب ارزشمند بسیج شده است.

سعادتی به همکاری آژانس جایکای ژاپن در ایجاد مکانیزم مشارکتی درباره تالاب و افزایش آگاهی‌های عمومی برای حفاظت از تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: 24 ایستگاه پایش در تالاب انزلی راه‌اندازی شده است.

وی ایران را پیشتاز حفاظت از محیط زیست دانست و تصریح کرد: نخستین کنوانسیون بین‌المللی در ارتباط با حفاظت از تالاب‌های با اهمیت و محیط زیست در 13 بهمن ماه سال 1349 در رامسر منعقد شد.

مقام عالی دولت در گیلان، اضافه کرد: این معاهده تنها کنوانسیونی است که نام ایرانی دارد و باید با تلاش مضاعف جایگاه خود را به عنوان بنیانگذار این کنوانسیون ارتقا دهیم.

وی از اختصاص 900 میلیارد ریال برای احیای تالاب بین‌المللی انزلی خبر داد و گفت: مرحله نخست لایروبی تالاب با اعتبار 47 میلیارد ریال و نصب دستگاه رسوب‌گیر برای جمع‌آوری گل و لای دو رودخانه پیربازار و پسیخان که به این تالاب می‌ریزند، اجرایی شده است.

سعادتی حفاظت از تالاب بین‌المللی انزلی را از اولویت‌های کاری مسئولان گیلان عنوان کرد و اذعان داشت: ستاد ویژه توسعه و احیای تالاب‌های استان به ویژه تالاب بین‌المللی انزلی در استانداری گیلان تشکیل شده است.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی تالاب انزلی، خاطر نشان کرد: تالاب انزلی در جنوب غربی سواحل دریای خزر واقع شده گاز شرق به روستای پیر بازار، از غرب به کپورچال و آبکنار، از جنوب به صومعه‌سرا و بخشی از شهرستان رشت محدود می‏شود.

استاندار گیلان با تصریح بر اینکه تالاب انزلی زیستگاه مناسبی برای تخم‌ریزی و تکثیر ماهیان و نیز محل زمستـان‌گذرانی و جوجـه‏آوری گونــه‌های زیادی از پرندگان آبزی محسوب می‏شود، بیان داشت: تالاب انزلی جزو تالاب‌های طبیعی، دایمی و آب شیرین کشور است.

وی به اهمیت تالاب انزلی به عنوان محل مهاجرت و تخم‌ریزی ماهیان بومی دریای خزر اشاره کرد و ابراز داشت: در فصل تخم‌ریزی و مهاجرت، باید برداشت رسوب متوقف شود.

سعادتی یادآور شد: تالاب انزلی پشتوانه مهمی‌ در افزایش تولید گیاهی و پرندگان آبزی، تکثیر ماهیان اقتصادی ـ شیلاتی محسوب می‌شود و از نظر گردشگری، کنترل سیلاب‌های منطقه، فراهم کردن امکانات ارتباطی آبی و حمل و نقل، علمی، آموزشی و فرهنگی برای متخصصان و پژوهشگران نقش عمده‌ای دارد.

انتهای پیام/خ۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول