اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کشاورزی طبس در معرض نابودی

کشاورزان طبسی قادر به پرداخت بهای برق نیستند

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کارهای کشاورزی طبس گفت: خشک‌سالی‌های پیاپی، پایین بودن سطح آب‌های زیرزمینی و EC بالای آب، کار را به حدی برای کشاورزان منطقه دشوار کرده است که دیگر قادر به پرداخت بهای برق چاه‌های آب کشاورزی نیستند.

کشاورزان طبسی قادر به پرداخت بهای برق نیستند

اسماعیل روزبه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در طبس، به بیان برخی از مهمترین مسائل و مشکلات بخش کشاورزی و دامپروری در شهرستان طبس پرداخت و اظهار داشت: باتوجه به اینکه شهرستان طبس در منطقه‌ای کویری و دارای آب و هوای گرم و خشک واقع شده است، همواره بیش از سایر نقاط کشور از عواقب خشک‌سالی متأثر می‌شود که این موضوع باعث تحمیل خسارت‌های جبران‌ناپذیری بر پیکره کشاورزی و دامپروری این شهرستان شده است.

وی ادامه داد: خشک‌سالی‌های متمادی باعث پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی حتی تا عمق 200 متر شده است و علاوه بر این آب بیش از 90 حلقه از چاه‌های آب شهرستان طبس دارای شوری (EC 3500) و بالاتر است که این موضوع باعث کاهش عملکرد و در نتیجه کاهش قابل توجه درآمد کشاورزان شهرستان طبس و سایر شهرستان‌های استان یزد شده است.

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان طبس، عضو هیئت مدیره نظام صنفی کارهای کشاورزی استان یزد و رئیس هیئت مدیره کانون خبرگان کشاورزی استان یزد یادآور شد: با اندکی بررسی متوجه می‌شویم که اکثر قریب به اتفاق کشاورزان شهرستان طبس و استان یزد دارای سن بالایی هستند و معمولاً دیگر جوانان رغبتی به اشتغال در بخش کشاورزی ندارند که علت آن درآمد ناچیز فعالان عرصه کشاورزی است.

وی تصریح کرد: چنانچه قرار است یارانه‌ای به بخش کشاورزی و دامپروری اختصاص یابد، باید به گونه‌ای باشد تا تمامی کشاورزان و دامپروران بتوانند به شکل عادلانه‌ای از آن بهره‌مند شوند تا در نهایت باعث افزایش رغبت آنها به این شغل شود.

روزبه با اشاره به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، بیان کرد: اجرای این قانون در بسیاری از بخش‌ها مفید و دارای اثرات مثبت بوده است، اما متأسفانه آزاد شدن نرخ برق و افزایش تعرفه‌های برق، برای کشاورزان به ویژه کشاورزان شهرستان طبس که دارای شرایطی خاص و منحصر به فردند مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است، به گونه‌ای که کشاورزان منطقه دیگر قادر به پرداخت هزینه برق مصرفی در موتورهای چاه آب نیستند.

وی اضافه کرد: پیشنهاد می‌شود میزان تخفیف قائل شده برای برق مصرفی کشاورزان در سراسر کشور به صورت یکنواخت نباشد و نرخ تعرفه برق موتور چاه‌های آب کشاورزی براساس سطح آب‌های زیرزمینی و میزان شوری آب هر چاه محاسبه شود تا به این طریق تخفیف‌ها و یارانه‌های بخش کشاورزی به شکل عادلانه‌تری توزیع شود.

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کارهای کشاورزی طبس عنوان کرد: باتوجه به اینکه رئیس جمهور طی سخنانی قبل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خواستار انعکاس مشکلات احتمالی حاصل از اجرای این قانون در راستای رفع مشکلات بودند، کشاورزان شهرستان طبس با ارسال طومار و نامه‌های متعددی به فرمانداری طبس، نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی و... خواستار پیگیری برای تخفیف بیشتر بهای برق موتورهای چاه آب کشاورزان شدند، اما متأسفانه تاکنون ترتیب اثر خاصی داده نشده است.

وی هم‌چنین ضمن انتقاد از اداره آب منطقه‌ای این شهرستان، گفت: چنانچه پمپ آب چاه یک کشاورز دچار مشکل شود باید کشاورز با مراجعه به اداره آب منطقه‌ای و پرداخت هزینه تعیین شده، اجازه تعویض پمپ را اخذ کند و معمولاً با هر نوبت اخذ پروانه استحصال، علی‌رغم اینکه چاه آب کافی دارد، اما مجوز آب قابل استحصال براساس میانگین آب استحصال شده طی پنج سال گذشته کاهش می‌یابد که با این روال ظرف چند سال آینده پروانه استحصال چاه‌های آب طبس به صفر خواهد رسید.

روزبه ضمن تقدیر از همکاری مطلوب بانک کشاورزی طبس در تمدید تسهیلات کشاورزان، اظهار داشت: با توجه به مصوبه هیئت دولت و دستور رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی، انتظار می‌رود بانک‌ها بدون دریافت کارمزد و جریمه تأخیر، اقدام به تمدید تسهیلات کشاورزان کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از مساعدت‌های بی‌دریغانه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طبس در زمینه آب‌رسانی به دام‌ها و حل مسائل کشاورزان و دامداران تقدیر کرد و خواستار ادامه آب‌رسانی به دام‌ها به صورت رایگان، توزیع علوفه یارانه‌ای در فصل زمستان بین دامداران، و حفر چاه آب شرب برای دام‌ها شد.

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کارهای کشاورزی طبس یادآور شد: نظام صنفی کارهای کشاورزی در راستای ساماندهی بخش کشاورزی و دامپروری و صنایع وابسته، در تمامی استان‌ها و شهرستان‌های کشور تشکیل شده است، که صدور پروانه نظام صنفی و کارت شناسایی برای کشاورزان و دامپروران از جمله وظایف این نظام صنفی است.

وی از کشاورزان و دامپروران خواست تا با مراجعه به دفتر نظام صنفی کارهای کشاورزی طبس مستقر در اداره تعاون روستایی این شهرستان، نسبت به عضویت و دریافت پروانه نظام صنفی و کارت شناسایی اقدام کنند.

روزبه ادامه داد: تسهیل در بیمه تأمین اجتماعی شخص کشاورز و دامدار و هم‌چنین افراد خانواده و کار وی، برخورداری از اعتبارات و تسهیلات مربوطه، و پیگیری مسائل و مشکلات کشاورز و دامدار از جمله مزایای عضویت در نظام صنفی کارهای کشاورزی است.

انتهای پیام/ش10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول