اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر صنعت، معدن و تجارت: واردکنندگان حوزه تولید و تجارت نگران دریافت ارز‌ نباشند

عرضه ال‌سی داخلی در بانک‌ها‌ / پیش‌بینی 10 هزار میلیارد ریال ‌تسهیلات در حوزه صنعت‌

خبرگزاری فارس: وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور گفت: با هماهنگی صورت گرفته ال سی داخلی از چند روز پیش در بانک‌ها عرضه شده است و سرمایه‌گذاران می‌توانند از این خدمت برخوردار شوند.

عرضه ال‌سی داخلی در بانک‌ها‌ / پیش‌بینی 10 هزار میلیارد ریال ‌تسهیلات در حوزه صنعت‌

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان محمودآباد، واحد صنعتی ایمن تک طبرستان واقع در شهرک صنعتی شهدای این شهرستان بعدازظهر امروز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرکل و دیگر مدیران استان و شهرستان افتتاح رسمی شد.

مهدی غضنفری در آیین افتتاح این واحد بزرگ صنعتی بیان داشت: این توفیق نصیب بنده شد تا در جمع مردم کوشا، ولایت‌مدار و متعهد مازندران حضور پیدا کرده و شاهد دو افتتاح نیکو و ارزشمند باشم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور با تبریک ایام دهه فجر انقلاب و ماه ربیع الاول این دهه و این ماه را دوران جشن و سرور برای همه مومنان دانست.

غضنفری با تقدیر از مدیرعامل این واحد صنعتی ابراز داشت: امروز در این واحد بزرگ صنعتی در شهرک صنعتی محمودآباد با انسانی برخورد کردیم که شاخصه‌های گسترده‌ای دارد از جمله استاد بودن، تولیدکننده، مدیر، سرمایه‌گذار، ولایتمدار، خانواده دوست اصیل و البته یک شهید زنده که 30 سال پیش یک بار شهید شد ولی به لطف خدا برگشت تا دوباره با تولید و ایجاد اشتغال پای در رکاب شهدا به ایثارگری بپردازد.

وی مسیر توسعه کشور را سبز و نورانی توصیف کرد و گفت: با افتتاح پروژه‌های به مانند همین پروژه که جای بسی خوشحالی است مسیر آینده کشور را همچون مازندران سبز و متجلی ترسیم می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور با اشاره به اینکه مجموعه ایمن تک طبرستان که مهندسی طراحی، دانش و تولید را همزمان در یک جا را دارد بسیار بی‌نظیر است و در هیچ کجای کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در این واحد صنعتی طراحی در آزمایشگاه صورت می‌گیرد و در بخش تولید به تجربه گذاشته می‌شود و این کمک می‌کند که محصول در اختیار مشتری آزمون پس داده و امتحان شده باشد.

غضنفری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه بعد از جریان فساد مالی در سیستم بانکی کشور سرویس خوب ال‌سی داخلی متوقف شد، تصریح کرد: با هماهنگی صورت گرفته ال‌سی داخلی از چند روز پیش در بانک‌ها عرضه ‌شده است و سرمایه‌گذاران می‌توانند از این خدمت برخوردار شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: چند روز پیش مصوبه خیلی خوبی در دولت داشتیم که بر اساس آن افرادی که از صندوق توسعه ملی تسهیلات اخذ می‌کنند و بر‌اساس قانون باید آن را به صورت ارزی بازپرداخت کنند، می‌توانند از دو گزینه استفاده کنند.

غضنفری افزود: گزینه اول اینکه این تسهیلات به صورت ارزی اخذ و بازپرداخت و محاسبه نرخ سود آن نیز ارزی باشد و گزینه دوم نیز اینکه تسهیلات، نرخ سود و بازپرداخت آن برای تسهیلات گیرندگان ریالی باشد اما بانک مرکزی آن را به صورت ارزی به صندوق توسعه ملی پرداخت می‌کند که این شیوه‌ها را به عنوان ساز و کاری کمکی برای بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی در نظر گرفته‌ایم .

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: صندوق توسعه ملی ارز پرداخت می‌کند و ارز هم دریافت می‌کند اما وام‌گیرنده می‌تواند از کمک‌های بانک مرکزی استفاده کند تا بازپرداخت خود را ریالی انجام دهد.

وی تاکید کرد: از آنجایی که قیمت ارز نوساناتی به همراه دارد و در آینده هم برای سرمایه‌گذاران نگرانی ایجاد می‌شد این کمک خوبی به افزایش سرمایه‌گذاری و استفاده از توان صندوق توسعه ملی و مدیریت نوسانات نرخ ارز است.

غضنفری همچنین اضافه کرد: براساس توافق انجام شده مقرر شد بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای تمامی واردات از مسیرهای قانونی و براساس ثبت سفارش کالا را با قیمت مرجع (نرخ رسمی) تامین کند.

وی با بیان اینکه هیچکدام از واردکنندگان حوزه تولید و تجارت نگران دریافت ارز برای واردات بعدی خود نباشند، افزود: آنها باید کالای خود را مطابق معمول در مسیرهای توزیع عرضه کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور همچنین درباره بسته‌های حمایتی دولت اظهار داشت: برای بازسازی بزرگ دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی چون تجهیزات خارجی را به همراه دارد با هماهنگی صورت گرفته با معاونت برنامه‌ریزی از منابع صندوق توسعه ملی در این زمینه استفاده می‌شود.

غضنفری با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال آینده 10 هزار میلیارد ریال به عنوان تسهیلات حوزه صنعت پیش‌بینی شده است، تصریح کرد : از این تسهیلات به عنوان یک منبع مستقل برای کمک به مشکلات پیش روی صنعت و تامین نیازمندی‌های این بخش استفاده می‌شود.

وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه ناخرسندی از سوی تولیدکنندگان مبنی بر عدم تامین سرمایه در گردش وجود دارد افزود: از طرفی بانک‌های عامل گله‌مند از عدم بازپرداخت تسهیلات به بانک‌ها هستند تا آنها را در اختیار دیگر تولیدکنندگان قرار دهند.

غضنفری ادامه داد: از این رو از شورای پول و اعتبار، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌خواهیم این وزارتخانه را در حل مشکلات مربوط به تامین مالی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی یاری رسانند.

وی همچنین ابراز داشت: آیا تسهیلاتی که به صنعتگر، تاجر و بازرگان داده می‌شود برنمی‌گردد یا بانک تسهیلات مورد نظر را در جایی دیگر هزینه می‌کند و یا تخلف 3 هزار میلیارد تومانی باعث شده است که قدرت ریسک از مدیران گرفته شود و دست ما به کار نرود.

وزیر صنعت معدن و تجارت خاطرنشان کرد: یک نفر بیش از 80 درصد از کارخانه خود را ساخته است اما برای ادامه ساخت نیازمند تسهیلات است ولی در اختیار قرار نمی‌گیرد و یا سرمایه در گردش کافی در اختیار ندارد و از این رو ما نیازمند رسیدگی عاجل به این موضوع هستیم.

غضنفری اذعان داشت: اگر می‌خواهیم در امر تحریم و دور زدن آن موفق باشیم که هستیم و از آن به عنوان فرصتی مناسب برای اقتصاد کشورمان استفاده کنیم باید توجه به تولیدکننده و تولیدات داخلی و حمایت و پشتیبانی از این بخش را چند برابر کنیم که این مهم از تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور نیز است.

وی در پایان با ابراز محبت به دو پدری که هر کدام سه شهید را تقدیم انقلاب کردند، تصریح کرد: اگر ما امروز در آزادی، استقلال و امنیت کامل به سر می‌بریم و درباره موفقیت‌هایمان صحبت می‌کنیم، یادمان نرود که این شهدا بوده‌اند که امنیت امروز را با خون خود برایمان به ارمغان آورده‌اند.

انتهای پیام/‌ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول