اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بحران برف در مازندران همچنان پابرجاست

برق، آب و سوخت نداریم

خبرگزاری فارس: حاکم شدن هوای سرد در سطح کشور به ویژه مازندران موجب شد تا مناطق کوهستانی این استان پوشیده از برف شود و برخلاف افزایش زیبای‌های طبیعی موجب بحران در مناطق بالادست شده است به ‌طوریکه آب، برق و سوخت این منطقه به سختی به مردم منطقه می‌رسد.

برق، آب و سوخت نداریم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، منطقه چهاردانگه که اکنون با یک‌هزار و 550 کیلومتر مربع وسعت در جنوب شهرستان ساری واقع شده است، جاده اصلی ساری سمنان است و محوری شریانی از مازندران به استان همجوار در این منطقه قرار دارد.

بخش چهاردانگه از سه دهستان گرماب، چهاردانگه و پشتکوه و یک شهر به نام"کیاسر" تشکیل شده که به عنوان مرکز بخش چهاردانگه در فاصله 75 کیلومتری جنوب شهر ساری واقع و مرکز استقرار بسیاری از خدمات اداری و صنعتی است که بارش برف شدید روز چهارشنبه 12 بهمن ماه سال جاری موجب شد تا شاهد ایستادگی برف 1.5 متری در این محور باشیم.

عدم امدادرسانی مناسب در این مناطق موجب شد تا گلایه‌های مردم منطقه به گوش رسانه‌ها برسد تا شاید کسی به فکر این ظرفیت‌های پنهان باشد.

* برق نداریم، آب نداریم، سوخت نداریم

سهراب ربانی که یکی از اهالی ساکن در منطقه پشتکوه است در تماس تلفنی با خبرنگار فارس در ساری با بیان اینکه از شروع بارش برف شاهد قطعی برق در منطقه پشتکوه شهرستان ساری و روستاهای منطقه بوده‌ایم، اظهار داشت: برق نداریم، آب نداریم، سوخت نداریم.

وی که از روستای کوات ساری با فارس تماس داشته است، اظهار داشت: 60 خانوار در روستای کوات ساکن هستند که قدرت فعالیت اقتصادی و حتی گذران امور با بحران برف از آنان گرفته شد.

ربانی با اشاره به اینکه ارتباطات مردمی با روستاهای بحران‌زده برفی منطقه چهاردانگه مسدود است، خاطرنشان کرد: دو خودروی حامل مواد موردنیاز برخی از خانوارهایی که به کمک نیازمند بودند در برف متوقف شدند و با کمک اهالی روستا مشکل تا حدودی حل شد.

 بر اساس سرشماری سال جاری بخش چهاردانگه دارای 4 هزار و 242 خانوار است که در این باره مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری مازندران گفت: منطقه چهاردانگه دارای 108 آبادی و 17 هزار جمعیت است که در سه دهستان گرماب، چهاردانگه و پشتکوه ساکن هستند.

در اظهارات محلی، جمعیت منطقه پشتکوه حدود یک‌هزار و 500 تا 2 هزار خانوار می‌دانند که 11 روستا را در خود جای داده است.

* راه‌های مواصلاتی همچنان مسدود است

این آمار به این منظور ارائه شد که یکی از مسئولان شهرستان ساری در تماس با خبرنگار فارس در ساری در مورد ضرورت حل مشکلات مردم گرفتار در سرمای این منطقه گفت: دو خانوار در این منطقه زندگی می‌کنند.

میزان بارندگی در منطقه چهاردانگه سالانه از 750 تا 850 میلی‌متر بوده و معمولا حداکثر درجه حرارت بین 22 تا 42 درجه سانتی‌گراد و حداقل آن بین صفر تا پنج درجه است.

بارش برف در فصول سرد سال مهیاکننده مناظر و چشم‌اندازهای بسیار زیبا شده ولی با بارش برف روزهای اخیر در منطقه چهاردانگه کیاسر حاکی از آن است که جمعیت این منطقه در حالت بحران فراموش شده هستند.

دهیار روستای اروست نیز درباره بحران برف در منطقه گفت: با پیگیری‌های انجام شده، امروز قرار است فرماندار شهرستان ساری و بخشدار منطقه به روستا اعزام شوند تا از نزدیک مشکلات را در این منطقه ملاحظه کنند.

علی عالیشاه تصریح کرد: با مدیریت بخشی از مشکلات بعد از بارش برف در این روستا تا حدودی حل شده است ولی راه‌های مواصلاتی همچنان مسدود است.

* پیگیر تشکیل ستاد بحران در منطقه چهاردانگه کیاسر هستیم

عالیشاه بیان کرد: یکی از اهالی ساکن در روستای اروست به دیار باقی شتافته ولی به دلیل مسدود بودن محور مواصلاتی سمنان به مازندران خانواده این متوفی نمی‌توانند در مراسم تدفین حضور داشته باشند.

خبرنگار فارس در تماس تلفنی معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران درباره حل مشکلات این بخش گفت: پیگیر تشکیل ستاد بحران در منطقه چهاردانگه کیاسر هستیم.

هادی ابراهیمی اظهار داشت: این مسئله را به فرماندار ساری تاکید می‌کنم.

شهردار شهر کیاسر نیز در این گفت‌وگو بیان کرد: شهرداری اقدام خوبی نسبت به برف‌روبی معابر شهر کیاسر داشت و مردم این شهر موقعیت مناسبی را برای گذران زندگی در این وضعیت سرمای حاکم در منطقه دارند.

سید بشیر عمادی بیان کرد: با باز شدن ادارات در این شهر کمک خوبی از سوی شهرداری به شهرک‌های همجوار شده است.

وی تصریح کرد: کارگران شهرداری کیاسر همچنان برای کاهش بحران در منطقه فعال هستند.

شهردار کیاسر خاطرنشان کرد: شهر کیاسر از لحاظ زیرساختی بحران ندارد تنها نارسایی در آنتن‌دهی است.

انتهای پیام/آ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول