اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با بهره‌‌برداری از 4 خط قطار شهری مشهد

بیش از 40 میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود

خبرگزاری فارس: قائم‌مقام شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد گفت: با بهره‌برداری از چهار خط قطار شهری مشهد، بیش از 40 میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود.

بیش از 40 میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، اظهار داشت: با افزایش جمعیت شهرها و به منظور جلوگیری از ایجاد ترافیک حرکت به سمت استفاده از حمل و نقل ریلی قوت گرفته است.

وی تصریح کرد: شهر مشهد در سال 1270 هجری شمسی تنها 45 هزار نفر جمعیت داشت اما در سال 89 این تعداد به بیش از 3 میلیون نفر رسیده است.

میرزایی ادامه داد: این افزایش جمعیت، خود دلیل حرکت به سمت حمل و نقل ریلی است. 

قائم‌مقام شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد با بیان اینکه به منظور جابه‌جایی مسافران با استفاده از خطوط ریلی هیچ معبری اشغال نمی‌شود، گفت: یکی از مزیت‌های استفاده از حمل و نقل ریلی جلوگیری از بروز خسارات ناشی از آلودگی هوا است.

میرزایی صرفه‌جویی در مصرف بنزین را دیگر مزیت استفاده از خطوط ریلی دانست و افزود: در کشور بیش از 70 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که 3 میلیون لیتر از این مقدار در استان خراسان‌رضوی است.

وی گفت: طبق افق طرح قطار شهری مشهد با فرض اینکه در سال 90 دو خط ریلی در مشهد بهره‌برداری شود، بیش از 31 میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود و در صورت راه‌اندازی هر چهار خط تا افق سال 1400 این میزان صرفه‌جویی به 40 میلیون لیتر می‌رسد.

قائم‌مقام شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد اظهار داشت: استفاده از حمل و نقل ریلی سفری ایمن، مطمئن و سریع را همراه دارد به گونه‌ای که سرعت جابه‌جایی با اتوبوس در شهر 12 کیلومتر در ساعت است، این در حالی است که در استفاده از حمل و نقل ریلی به بیش از 34 کیلومتر در ساعت افزایش می‌یابد.

میرزایی با بیان اینکه در یک افق 15 ساله در شهر مشهد 125 کیلومتر خطوط ریلی ایجاد می‌شود، گفت: در حال حاضر خط یک با احتساب توسعه آن تا فرودگاه هاشمی‌نژاد با طول 24 کیلومتر و 25 ایستگاه در اسفندماه سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

میرزایی با اشاره به میزان جابه‌جایی مسافر توسط خط یک قطارشهری مشهد افزود: در حال‌ حاضر خط یک قطارشهری بیش از 60 هزار مسافر را در روز جابه‌جا می‌کند. 

قائم‌مقام شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در ارتباط با راه‌اندازی دیگر خطوط قطار شهری مشهد گفت: خط دو با 15 کیلومتر طول و 13 ایستگاه، خط سه با 25 کیلومتر طول و 22 ایستگاه، خط چهار با 14 کیلومتر طول و 14 ایستگاه و قطار هوایی که این خطوط را به هم متصل می‌کند با 47 کیلومتر طول از دیگر خطوط ریلی شهر مشهد است.

میرزایی ادامه داد: هم‌چنین خط دو قطار شهری مشهد دارای 13 ایستگاه زیرزمینی و دارای 100 واگن است.

وی با بیان اینکه ساخت خط دو با استانداردهای جهانی منطبق است، اظهار داشت: زمان رسیدن قطار به ایستگاه در خط دو قطار شهری مشهد سه دقیقه است.

میرزایی با اشاره به روند ورود واگن‌های قطار شهری به مشهد گفت: در حال‌ حاضر شش واگن در کارگاه‌ها در حال مونتاژ است و هشت واگن نیز در راه بندرعباس است.

میرزایی خاطرنشان کرد: 10 واگن دیگر نیز بازرسی آن نهایی شده و تا اواخر اسفندماه به شهر مشهد ارسال‌ می‌شود.

قائم‌مقام شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد گفت: سه واگن نهایی نیز در اردیبهشت‌ماه سال آینده به ایران می‌رسد و تا آن زمان هر 60 واگن بر روی ریل قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/م30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول