اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار قم خبر داد

موفقیت قم در تولید 900 تن انواع آبزی در سال 89

خبرگزاری فارس: استاندار قم گفت: در زمینه تولید آبزیان، در سال 58 تولیدی در قم صورت نمی‌گرفت که در این زمینه در سال 89، 900 تن تولید داشتیم.

موفقیت قم در تولید 900 تن انواع آبزی در سال 89

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین موسی‌پور ظهر امروز در مراسم افتتاحیه پروژه استخر دو منظوره پرورش ماهیان سردابی در دهستان قمرود اظهار داشت: یکی از آسیب‌هایی که رژیم پهلوی به کشور وارد کرد نابودی بخش کشاورزی بود.

وی ادامه داد: کشوری که در تمام محصولات به ویژه بخش زراعی خودکفا و صادرکننده بود در سال‌های پایانی این رژیم واردکننده تمام محصولات شد که بعد از پیروزی انقلاب با وجود مشکلات متعدد، به بخش کشاورزی در کنار دیگر بخش‌ها توجه شد.

استاندار قم با اشاره به محدودیت آب و خاک در استان قم تصریح کرد: چالش بخش کشاورزی در کشور چالش زمین است اما در استان قم هم چالش آب و هم چالش زمین وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسی‌پور عنوان کرد: با وجود هر دو مشکل در قم مجموع محصولات دامی، زراعی، باغی، شیلات و... در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی 196 هزار تن بود که این میزان در سال 89 به 700 هزار تن رسیده و این در حالی است که 11 هزار هکتار زمین‌های اطراف شهر تغییر کاربری داده‌اند.

وی عنوان کرد: استان قم با وجود اینکه 0.68 درصد خاک کشور را به خود اختصاص داده در بخش کشاورزی و دامی توسعه خوبی داشته است.

استاندار قم گفت: ما در تولید گوشت، مرغ و تخم‌مرغ جزو تولیدکنندگان برتر کشور هستیم و عمده تولیدات دامی و زراعی ما صادر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسی‌پور خاطر نشان کرد: استانی که 0.68 درصد خاک کشور را به خود اختصاص داده است، هفت درصد تولید تخم‌مرغ، 2.1 درصد تولید مرغ و 3.7 درصد گوشت کشور را در سال 89 تامین کرده است.

وی گفت: در زمینه تولید آبزیان در سال 58 تولیدی در قم صورت نمی‌گرفت که در این زمینه در سال 89، 900 تن تولید داشتیم که با برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌ها این رقم به 5 هزار تن خواهد رسید.

استاندار قم یادآور شد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه در این بخش صورت گرفته است و عملیات اجرایی نیز با کمک دستگاه‌های دولتی انجام خواهد شد.

* نهضت توسعه کشاورزی اجرایی می‌شود

موسی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت: با وجود پیشرفت‌های موجود در تولید محصولات کشاورزی، به این بخش متناسب با دیگر بخش‌ها توجه نشده است.

وی گفت: نهضت توسعه کشاورزی کار جدیدی است که با جدیت برنامه‌ریزی شده و دولت در این زمینه کارگروهی تشکیل داده است.

استاندار قم بیان داشت: در قالب این طرح دو میلیون هکتار از اراضی قابل کشت به زیر کشت می‌رود و 500 هزار شغل ایجاد می‌شود.

موسی‌پور اضافه کرد: در این راستا تمام زمین‌های قابل کشت باید شناسایی شده و آماده‌سازی شود.

وی عنوان داشت: برای توسعه بخش کشاورزی ظرف دو سال آینده، زمین‌های قابل کشت به زیرکشت رفته و از آبی که برای کشت استفاده می‌شود، استخرهای دومنظوره ایجاد خواهد شد.

استاندار قم گفت: مواردی که باید از سوی سازمان کشاورزی مورد توجه قرار گیرد، اصلاح و تغییر الگوی کشت در قم است.

موسی‌پور یادآور شد: در قم باید مناسب با آب و خاک کشت صورت گیرد، در این خاک باید محصولات متناسب با اقلیم قم کشت شود و از تولید محصولات زراعی به سمت تولید محصولات باغی برویم.

وی با بیان اینکه کشت گلخانه باید مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: بحث‌های آبخیزداری به منظور تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و استفاده بهینه از آب با روش‌های جدید باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/و۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول