اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات خبر داد

راه‌اندازی 2500 استخر دو منظوره پرورش آبزی در کشور

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات گفت: از 18 ماه پیش تاکنون دو هزار و 500 استخر دو منظوره پرورش آبزی در کشور راه‌اندازی شده است.

راه‌اندازی 2500 استخر دو منظوره پرورش آبزی در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از قم مرتضی افراسیابی ظهر امروز در مراسم افتتاحیه پروژه استخر دو منظوره پرورش ماهیان سردابی در دهستان قمرود اظهار داشت: بهره‌برداری از پروژه‌های شیلات، بزرگ‌ترین راهکار توسعه بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: در بحث آبزی‌پروری میانگین کشوری و دامنه تولید 30 کیلوگرم در مترمربع است اما این دامنه از 10 تا 80 کیلوگرم تعریف شده که نشان از بومی شدن این دانش در کشور دارد.

مدیرکل دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات ابراز داشت: انتظار می‌رود آبزی‌پروران با توجه به بحث هدفمندی یارانه‌ها از این رویکرد استقبال کرده و میزان افزایش تولید در مترمربع را تا پایان برنامه پنجم توسعه به 50 کیلوگرم برسانند.

افراسیابی خاطر نشان کرد: در استان قم آبزی‌پروران علاقه‌مند و متعهد حضور دارند و این نوید دهنده آن است که شاهد جهش خوبی در حوزه آبزی‌پروری خواهیم بود.

* راه‌اندازی 2هزار و 500 استخر دو منظوره پرورش آبزی در کشور

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به دنبال امضای تفاهم‌نامه با وزرات نیرو مقرر شد که استخرهای کشاورزی که یک بار کاربری کشاورزی دارند و با اعتباراتی که معاونت آب و خاک وزرات جهاد کشاورزی در اختیار آنها قرار می‌دهد، با راه‌اندازی استخرهای ذخیره اقدام به پرورش آبزی کنند.

مدیرکل دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات تصریح کرد: این مسیر در کشور در یک سال و نیم گذشته پیگیری شده و 16 درصد اراضی در منابع آبی خرد و استخرهای آب کشاورزی قرار گرفته است.

افراسیابی بیان داشت: استان‌های کم آب مانند قم و سایر استان‌های مشابه با وضعیت آب و اقلیم قم، می‌توانند وارد این بخش شده و در مسیر توسعه اقتصادی گام بردارند.

به گفته وی در حال حاضر دو هزار و 500 استخر در کل کشور از این ظرفیت بومی استفاده کرده و راه‌اندازی شده است.

مدیرکل دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات گفت: برنامه راه‌اندازی استخرهای دو منظوره در اراضی کشاورزی که از چاه آب تغذیه می‌شوند در چارچوب توسعه آبزی‌پروری در کشور صورت گرفته است.

افراسیابی عنوان کرد: کشاورزانی که دارای چاه‌های کشاورزی هستند می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و با مراجعه به ادارات شیلات استان خود از سودآوری اقتصادی بهره‌مند شوند.

وی پایین بودن هزینه سرمایه‌گذاری برای بهره‌مندی از این طرح و تولید زیاد در کنار سایر بخش‌های کشاورزی را از جمله مزایای ایجاد استخر دو منظوره پرورش ماهی در کنار زمین‌های زراعی عنوان کرد.

مدیرکل دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات در پایان گفت: در سال 90، 255 هزار تن آبزیان سردابی و گرمابی در کل کشور تولید می‌شود.

انتهای پیام/و۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول