اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با انجام بررسی‌های باستان شناختی

512 محوطه باستانی در لردگان شناسایی شد

خبرگزاری فارس: سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: در مجموع طی سه فصل بررسی‌های باستان شناختی تعداد 512 محوطه باستانی در لردگان شناسایی شد.

512 محوطه باستانی در لردگان شناسایی شد

شاهین ایل بیگی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: فصل سوم و آخرین مرحله عملیات میدانی بررسی و پژوهش‌های باستان شناختی شهرستان لردگان به پایان رسید.

وی با بیان اینکه فصل اول و دوم این عملیات در شهریور و مهرماه امسال به پایان رسید، گفت: منج، بارز و شوارز، ارمند همراه با قسمت‌هایی از جنوب بخش خانمیرزا و بخش میلاس در فصل پایانی شهرستان لردگان شناسایی شدند.

ایل بیگی‌پور خاطرنشان کرد: در این مرحله 102 محوطه باستانی و قابل ثبت در فهرست آثار ملی شناسایی شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به آثار شناسایی شده در این محوطه‌های باستانی، گفت: اشکفت‌ها، پناهگاه‌های سنگی، تپه‌ها، محوطه‌ها، گورستان‌های عصر آهن و گورستان‌های دوره اسلامی از جمله آثار کشف شده در این محوطه‌های باستانی است.

وی افزود: در این میان معدود آثاری چون بردگوری، هاون‌های سنگی بستری و سنگ‌های آسیاب در کل منطقه شناسایی شده است.

ایل بیگی‌پور با اشاره به اینکه بررسی‌ها در فصول گذشته به صورت پیمایشی انجام گرفت، افزود: در مجموع تعداد 512 محوطه باستانی طی سه فصل بررسی‌های باستان شناختی شناسایی شد.

وی با تأکید بر اینکه میراث فرهنگی تنها در حفظ آثار خلاصه نمی‌شود، افزود: باید محافظت و صیانت از میراث معنوی از جمله آیین‌های بومی و محلی، صنایع دستی و میراث طبیعی صورت بگیرد.

ایل بیگی‌پور خاطرنشان کرد: حفظ و صیانت از میراث فرهنگی نیازمند عزم همه‌جانبه مردم و تمام دستگاه‌های دولتی است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: حفظ و صیانت از افتخارات گذشتگان وظیفه مهم نسل امروز و تکلیفی سنگین بر دوش دوستداران میراث‌های فرهنگی ایرانی و اسلامی به ویژه مسئولان دستگاه‌های دولتی و مردم منطقه است.

وی حفظ و صیانت از میراث فرهنگی را منجر به راه‌اندازی چرخه‌ تولید صنایع دستی دانست و افزود: حفاظت از تاریخ و میراث فرهنگی کشور بیش از آنکه نیازمند پوشش امنیتی و انتظامی گسترده باشد، نیازمند گسترش آگاهی‌های فرهنگی و آموزش‌های مرتبط با مقوله میراث فرهنگی است.

انتهای پیام/ح10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول