اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

16 و 18 بهمن صورت می‌گیرد

حضور 50 نفر از علمای افغانستان در همایش رسالت علمای افغانستان

خبرگزاری فارس: مسئول برگزاری همایش دین، فرهنگ و رسالت علمای افغانستان در قم از حضور 50 نفر از علمای برجسته و طراز اول افغانستان در این همایش خبر داد.

حضور 50 نفر از علمای افغانستان در همایش رسالت علمای افغانستان
به گزارش خبرگزاری فارس از قم مصطفی محامی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود اظهار داشت: همایش دین، فرهنگ و رسالت علمای افغانستان 16 بهمن ماه در مشهد مقدس و 18 بهمن ماه در سالن قدس مدرسه امام خمینی (ره) قم برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این همایش به منظور اطلاع‌رسانی در خصوص ضرورت بررسی مباحث دینی و فرهنگی در حقوق و رسالت علمای اسلام به ویژه افغانستان برگزار می‌شود.

مسئول برگزاری این همایش ادامه داد: اشتراکات دینی، فرهنگی، زبانی و تاریخ تمدنی دو کشور ایران و افغانستان و همسایگی دو کشور و عوامل مشترک دیگر موجب شده است نسبت به همکاری با علمای افغانستان و نیز مسائل دینی و فرهنگی با توجه به شرایط و مسائل به وجود آمده همفکری و هم‌اندیشی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه از قدیم ملجأ و پناهگاه طلاب دینی و سفیران علوم اسلامی بوده‌اند به خصوص بعد از انقلاب و به برکت انقلاب قم پایگاه علمای شیعه شد و عده‌ای نیز برای آشنایی با این مکتب به قم آمدند و بعد از انقلاب جمع کثیری از طلاب افغانستان با توجه به اشتراک زبانی دینی و فرهنگی در جامعةالمصطفی حضور پیدا کردند که در حال حاضر یک سوم خدمات جامعةالمصطفی به طلاب افغانی تعلق می‌گیرد.

محامی طلاب افغانستانی را طلابی با استعداد و در عرصه‌های مختلف فرهنگی پیشتاز دانست و افزود: این دسته از طلاب در زمینه‌های پژوهشی دارای رتبه هستند و امتیاز کسب کرده‌اند.

وی بیان کرد: نمایندگی جامعة‌المصطفی نیز با اخذ مجوز از وزارت دادگستری افغانستان برای کمک به برنامه‌ریزی دینی و قرآنی و کسب مجوز از وزارت علوم برای افتتاح شعبه جامعة‌المصطفی در افغانستان در زمینه‌های علمی، دینی، پژوهشی انتشاراتی انجام می‌دهد.

مسئول برگزاری همایش دین، فرهنگ و رسالت علمای افغانستان در قم ادامه داد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با وزارت حج و اوقاف افغانستان و وزارت دادگستری مبنی بر انجام فعالیت‌های پژوهشی قرآنی امضا شده است.

وی برگزاری همایش، برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و بلندمدت، انجام فعالیت‌های پژوهشی و بکارگیری دانش‌آموختگان در وزارتخانه و امضای تفاهم‌نامه با وزارت آموزش و پرورش ایران و افغانستان برای تربیت معلمان دینی در مدارس، ایجاد تفاهم‌نامه با آکادمی علوم افغانستان برای کارهای پژوهشی را از دیگر فعالیت‌های نمایندگی جامعة‌المصطفی در افغانستان ذکر کرد.

محامی افزود: علاوه بر این تاکنون برنامه‌هایی چون آموزش در حوزه و کمک به برنامه‌های درسی و نرم‌افزاری و اعزام اساتید، تاسیس واحد آموزشی بر اساس وزارت علوم، تاسیس مرکز پژوهشی، برگزاری کلاس‌های روش‌های تحقیق و برگزاری همایش و نشر مجله در بخش‌های فرهنگی و المپیادها توسط معاونت فرهنگی این مرکز برگزار شده است.

وی تصریح کرد: این همایش با توجه به اقبال علما و فضلا و طلاب افغانستان نسبت به فعالیت‌های نمایندگی، ضرورت هم‌اندیشی برای رفع نیازها، آسیب‌ها و چالش‌ها و ایجاد راهکار و زمینه کاری برای دانش‌آموختگان در جامعه برگزار شده است.

مسئول همایش یادآور شد: 30 محور قابل بحث در این همایش از جمله جایگاه عالمان دینی در فرهنگ افغانستان، عالمان دینی و حقوق زنان، نقش علما در تعمیق باورهای دینی، علما و مهندسی فرهنگی و علما و مقابله با تهاجم فرهنگی ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/و۲۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول