اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران:

نرم‌افزار ملی برای صیانت از اسناد و نسخ خطی قدیمی تولید می‌شود‌

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت نسخ خطی ایران در دیگر کشورهای جهان گفت: باید آنها را به زبان روز دنیا یعنی تکنولوژی درآوریم و کتابخانه ملی وظیفه خود می‌داند یک نرم افزار ملی برای صیانت از اسناد و نسخ خطی قدیمی تولید کند.

نرم‌افزار ملی برای صیانت از اسناد و نسخ خطی قدیمی تولید می‌شود‌
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، اسحاق صلاحی ظهر امروز در نشست مشترک رئیس و معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با مسئولان دانشگاه یزد و گروه کتابداری این دانشگاه با اشاره به موضوع تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با دانشگاه یزد اظهار داشت: دانشگاه یزد بر اساس این تفاهم‌نامه باید طرح تدوین فرآیند طراحی و پیاده‌سازی سامانه خودکار ماشین‌خوانی، سازماندهی و مدیریت اسناد مکتوب کاغذی را به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ارائه کند و در صورت موافقت این سازمان، طرفین برای تامین هزینه‌های اجرای طرح از مراجع ذی‌صلاح به شکل سازمان اسناد به عنوان بهره‌بردار و دانشگاه یزد به عنوان مجری طرح فعالیت کنند.

رئیس کتابخانه ملی ایران تمایل خود را برای ارائه طرح به معاونت تحقیقات علمی ریاست جمهوری به منظور اجرای طرح در سطح ملی اعلام کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به غنای فرهنگی و علمی ایران در گذشته بیان کرد: اگر قرار باشد، متولی متون قدیمی خودمان مثل نوشته‌های ابن سینا، شیخ اشراق و فارابی باشیم، باید آنها را به زبان روز دنیا یعنی تکنولوژی درآوریم و کتابخانه ملی وظیفه خود می‌داند یک نرم افزار ملی برای صیانت از اسناد و نسخ خطی قدیمی تولید کند.

صلاحی با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت نسخ خطی ایران در دیگر کشورهای جهان عنوان کرد: در برخی کشورها نسخ خطی ما را در گونی می‌کنند و آن را زیر پایشان می‌گذارند تا دستشان به طبقه بالای کتابخانه برسد که نمونه بارز این اتفاق در هندوستان می‌افتد و این جای نگرانی زیادی دارد.

معاون کتابخانه ملی ایران نیز در این نشست از تلاش مشترک مسئولان کشور ایران با مقامات کشورهای ترکیه، پاکستان و آذربایجان برای راه‌اندازی کنسرسیوم محتوای اکو در آیند‌ه‌ای نزدیک خبر داد.

حبیب‌الله عظیمی عنوان کرد: به جز ایران، ترکیه، پاکستان و تا حدودی آذربایجان، دیگر کشورهای عضو اکو چندان فعالیت ویژه‌ای در این زمینه نداشته‌اند با این حال در حال ارتباط با مسئولان مربوطه در این کشورها برای راه‌اندازی این کنسرسیوم منطقه‌ای هستیم.

معاون کتابخانه ملی ایران همچنین با اشاره به بحث‌های مربوط به کپی رایت خاطرنشان کرد: برای قرار دادن محتوای کتاب‌های قدیمی که زمان زیادی از انتشار آنها گذشته است روی اینترنت مشکل خاصی وجود ندارد و سئوال جدی در زمینه کتاب‌هایی است که در دوره معاصر منتشر می‌شوند.

رئیس دانشگاه یزد نیز در این نشست با اشاره به فعالیت‌های حوزه کتاب و صنعت در دانشگاه یزد اظهار داشت: در سال 1385 حدود 80 هزار جلد کتاب در دانشگاه یزد وجود داشت که 120 هزار جلد دیگر تا اواسط سال 89 به این تعداد اضافه شد و در حال حاضر دانشگاه یزد بیش از 200 هزار جلد کتاب دارد.

علی‌محمد میرمحمدی خاطرنشان کرد: سالانه 200 تا 250 میلیون تومان برای خرید اسناد و مدارک در دانشگاه یزد هزینه می‌شود.

وی همچنین با اشاره به ساخت بیش از 60 درصد ساختمان‌های مختلف دانشگاه یزد توسط خیران از افتتاح ساختمان جدید کتابخانه مرکزی این دانشگاه در هفته آینده خبر داد.

رئیس دانشگاه یزد ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک رشته‌های علم‌سنجی و کتابداری در مقطع کارشناسی ارشد توسط گروه‌های مربوطه در دانشگاه یزد راه‌اندازی شوند.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول