اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا سال آینده

یک میلیارد برگ سند در اختیار سازمان اسناد ملی کشور خواهد بود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌های ملی کشور گفت: هم‌اکنون 70 میلیون برگ سند در اختیار این سازمان است که تا پایان سال آینده این میزان به یک میلیارد برگ خواهد رسید.

یک میلیارد برگ سند در اختیار سازمان اسناد ملی کشور خواهد بود

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، اسحاق صلاحی در جمع پژوهشگران برگزیده اسناد و مدیران فعال رسانه‌های گروهی با بیان اینکه قرن 21 قرن انفجار اطلاعات است، اظهار داشت: قبل از این و در قرن 19 همه به دنبال تولید محتوا و ایجاد اطلاعات بودند.

وی افزود: با بهره‌گیری از فضای مجازی موجی ایجاد شده با اطلاعات غلط موجب تصمیم‌گیری غلط می‌شوند و به همین دلیل این عصر را عصر عدم قاطعیت نامیده‌اند.

صلاحی ادامه داد: در این عصر همه اقشار اعم از مدیر و دانشجو و مردم با چند راهی‌هایی مواجه می‌شوند که قدرت تصمیم‌گیری صحیح و قطعی از آنها سلب می‌‌شود اما خوشبختانه به دلیل هوشیاری ملت و داشتن فرهنگ غنی و سابقه تاریخی روشن و شفاف نتوانستند در این توطئه موفق شوند.

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: امروز نگاه به سند تنها یک نگاه تجاری نیست و بسیاری به دنبال خرید و انتقال اسناد برای خود هستند به عنوان نمونه کشوری مانند کانادا با چنگ و دندان به دنبال جمع‌آوری اسناد برای هویت‌سازی برای خود هستند اما ایران با سابقه غنی و طولانی و شفاف خود باید از آثار و اسنادی که در دست دارد نگه‌داری کند.

صلاحی خاطرنشان کرد: سند در زمانی یک شی محسوب می‌شد اما اکنون فضای پژوهشی سبب شده این اسناد به برگ‌هایی از تاریخ و هویت ما تبدیل شوند.

وی با تاکید بر اینکه جمع‌آوری و مستندسازی اسناد کار دشواری است و دغدغه‌های بسیاری دارد، افزود: جوانان باید بیش از پیش در این بحث ورود کنند.

صلاحی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: سازمان اسناد و کتابخانه‌های ملی کشور اکنون 40 جلد نسخ کتب خطی را در فهرست چاپ دارد و تا سال 92 حدود 38 جلد از این نسخ به چاپ خواهد رسید و این گنجینه به روز می‌شود تا در اختیار پژوهشگران و مردم قرار گیرد.

وی یادآور شد: آنچه باید در سازمان اسناد اتفاق می‌افتاد، نگه‌داری و اشاعه اسناد است اما دلیل اینکه این اتفاق رخ نداده این است که روش استانداردی در دستگاه‌ها برای نگه‌داری و ثبت اسناد وجود نداشت و هر دستگاه روشی خاص برای خود در زمینه نگه‌داری از صدور اسناد داشت.

صلاحی خاطرنشان کرد: امروز به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده که بر یک اساس مشترک اسناد را تهیه و تنظیم کنند و روش واحدی را برای صدور و نگه‌داری به کار گیرند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌های ملی کشور با تقدیر از قوه قضائیه، فعالیت و تعامل این دستگاه با سازمان اسناد را بسیار خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: این دستگاه همکاری بسیار خوبی برای در اختیارگزاری اسناد به سازمان اسناد داشته است.

وی عنوان کرد: ما وظیفه داریم برای محققان کشور پشتوانه فرهنگی ایجاد کنیم تا عرصه مطالعه و تدوین کتاب فراهم شود.

صلاحی یادآور شد: در شأن کشوری مثل ایران نیست که سهم خواندن کتاب در آن این چنین باشد و نیاز به قوانین جدیدی داریم تا بهتر و با دست بازتری برای ارائه نسخ ارزشمند اقدام کنیم.

وی ادامه داد: امروز در کشور جمع‌آوری میراث فرهنگی کشور و بازگرداندن آنها به کشور هدف اصلی سازمان اسناد است و تمام تلاش ما این است که هر چه از میراث این کشور داریم توسط اینترنت در اختیار مردم و پژوهشگران و علاقمندان به میراث کشور قرار دهیم.

صلاحی در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار تاسف نسبت به اینکه خون دل‌های بسیاری خورده شده تا یک برگ سند تولید شود، بیان کرد: امروز وضعیت نگهداری این اسناد تاریخی و ارزشمند در یزد نگران‌ کننده است و بد نگه داشتن کتب و اسناد و نگه‌داری در مخازن شخصی باعث می‌شود که تا چند سال آینده حتی نتوانیم آنها را ورق بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 70 میلیون برگ سند در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سطح کشور است و تا سال آینده این میزان به یک میلیارد برگ خواهد رسید و تمام کتب و نسخ تصویربرداری شده و به زودی در سایت کتابخانه ملی قرار می‌گیرد.

صلاحی هم‌چنین از حمایت این سازمان از دانشجویانی که در مقطع دکترا و کارشناسی فعالیت و تحقیق و پژوهش می‌کنند خبر داد.

وی هم‌چنین با بیان اینکه بسیاری از اسناد ایران متاسفانه در خارج از کشور نگه‌داری می‌شود، افزود: ما آن اسناد را نیز از آن خود و از آن ملت و فرهنگ ایران می‌دانیم و با اسکن و تصویربرداری و فهرست‌نویسی آنها را این‌گونه به ایران باز می‌گردانیم.

صلاحی خاطرنشان کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اکنون دارای مقام سومین کتابخانه بین‌المللی دنیاست و چهارمین کتابخانه شبانه‌روزی دنیاست که از طریق اینترنت درخواست کتاب می‌کند و از ساعت شش عصر تا هفت صبح کتاب بر روی میز آن قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: اکنون تولید کتاب جدید وظیفه مهم‌تری است که برعهده داریم زیرا این تولیدات برای نسل بعدی سند محسوب خواهد شد.

در این مراسم از پژوهشگران برتر اسناد هم‌چنین رسانه‌های فعال استان یزد در زمینه اسناد با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.

خبرگزاری فارس و سایت محلی یزد فردا دو رسانه تجلیل شده در این مراسم هستند.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول