اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال جاری صورت گرفت

تدوین 170 استاندارد ملی در خوزستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی خوزستان از تدوین 170 استاندارد ملی از ابتدای سال تا کنون در استان خبر داد.

تدوین 170 استاندارد ملی در خوزستان
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، رضا دهدشتی زاده بعدازظهر امروز در پایان کارگاه آموزشی استاندارد و رسانه گفت: از ابتدای سال تا کنون 170 استاندارد ملی تدوین شده است و خوزستان رتبه نخست تدوین استانداردهای ملی را در کشور داراست.

وی با اشاره به رواج برخی کالاهای غیراستاندارد خارجی در بازار داخل،‌ اظهار کرد: این امر نشان می‌دهد که کالاها از مراجع غیررسمی و قاچاق وارد کشور می‌شود و تا زمانی که مسئله قاچاق حل نشود مشکل کالاهای غیراستاندارد را نمی‌توان در کشور رفع کرد. البته خوزستان جزو استان‌هایی است که کمترین بازار قاچاق را دارد.

دهدشتی‌زاده همچنین از مرجوع کردن 160 محموله صادراتی نامرغوب از خوزستان در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: این تعداد از میان 5 هزار اظهار نامه صادراتی مرجوع شده و به این ترتیب بیشترین شناسایی محموله‌های صادراتی در استان صورت گرفته است.

وی اظهار داشت:‌ پیش از این استاندارد فقط روی فرآیند تولید کالا نظارت می‌کرد اما از سه سال گذشته بر کنترل بازار و نحوه عرضه کالا نیز نظارت می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه اجباری شدن استاندارد کالاها راهکار اصلی ارتقای کیفیت کالاها نیست افزود: در هیچکدام از کشورهای صنعتی استانداردها اجباری نیست و تولیدکنندگان دریافته‌اند تنها راه بقا، عرضه کالای مرغوب است.

وی با تاکید بر نهادینه شدن فرهنگ استاندارد در جامعه اظهار داشت: تنها در صورتی که مشتریان از فروشندگان گواهینامه معتبر مطالبه کنند و فقط به اجناس با کیفیت رضایت دهند، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالا مجبور می‌شوند کیفیت کالا و خدمات خود را ارتقا دهند.

دهدشتی‌زاده تصریح کرد: در حالی که در کشوری مانند فرانسه از هر 11 نفر هشت نفر در این رابطه به دولت اطلاع‌رسانی می‌کنند،‌ در خوزستان از ابتدای امسال فقط 103 نفر نسبت به کالاهای غیراستاندارد اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

وی راه‌های اطلاع‌رسانی به اداره کل استاندارد را سایت اینترنتی این اداره کل و شماره تلفن 1517 اعلام کرد.

*برکالاهای ته‌لنجی نظارت نمی‌شود

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی خوزستان با بیان اینکه بر استاندارد کالاهای ته‌لنجی هیچگونه نظارتی صورت نمی‌گیرد، افزود: استاندارد تنها بر کالاهایی که از گمرکات رسمی وارد کشور می‌شود نظارت می‌کند.

وی نظارت استاندارد بر بازار کالاهای ته‌لنجی را خواستار شد و گفت: اگر چه هدف از صدور مجوز فعالیت بازارهای ته لنجی،‌کمک به مردم است اما این کمک‌ها به روشی نامناسب اعمال شده است و سلامت جامعه را به این صورت به مخاطره می‌افکند.

دهدشتی‌زاده همچنین افزود: تدوین استاندارد تیرهای چراغ برق در استان در حال حاضر در حال انجام است.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول