اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای رسیدن به بازارهای جهانی انجام گیرد

استفاده از تکنولوژی در تولیدات کشاورزی به جای روش‌های سنتی

خبرگزاری فارس: استفاده از تکنولوژی و جدایی از روش‌های سنتی کشور در کشاورزی راه را برای رسیدن به بازارهای جهانی هموار می‌کند.

استفاده از تکنولوژی در تولیدات کشاورزی به جای روش‌های سنتی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کشاورزی در ایران از قدمتی چندین ساله برخوردار است که با شکل‌گیری تمدن‌ها و گذشت زمان، از این پیشینه در جهت تبدیل شدن به یکی از قطب‌های کشاورزی منطقه بهره برده است. 

صنعت کشاورزی از صنایع استراتژیکی است که به سبب تأمین غذا و نیاز اولیه هر جامعه، از اهمیت ویژه‌ای در مناسبات اقتصادی، تجاری، سیاسی و اجتماعی برخوردار است.

ایران کشوری است که با اتکا به الطاف الهی و در سایه کسب تجربه و باور توانایی‌‌های خویش، در تمام عرصه‌های جهانی پیشرفت چشمگیری در بخش‌های علم، فناوری، انرژی، پزشکی، صنعت و کشاورزی از خود نشان داده است.

به دلیل ویژگی خاص این حوزه در کشور ما، دهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع و ماشین‌آلات کشاورزی اصفهان با حضور شرکت‌های مختلف کشاورزی به منظور ارائه محصولات، تجهیزات و ماشین‌آلات خود در حال برگزاری است.

در همین زمینه خبرنگار این رسانه گفت‌وگویی با برخی از غرفه داران این نمایشگاه انجام داده است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان داشت: نمایشگاه سال جاری از کیفیت بالایی برخوردار بوده و ابتکارات و تولیدات داخلی نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده  است.

سعید اسماعیل خانیان ادامه داد: از نظر نوآوری نیز پیشرفت قابل توجهی در زمینه کشاورزی پیدا کردیم و به سوی مکانیزاسیون  نیز پیش می‌رویم که با توجه به شرایط موجود در چند سال آینده در حوزه کشاورزی کشور ما در منطقه حرف‌هایی برای گفتن داریم.

وی از طرح آبیاری تحت فشار که در این نمایشگاه رونمایی شده سخن گفت و اظهار داشت: این نوع آبیاری در زمین‌هایی که دچار مشکل هستند استفاده شده و از رشد علف‌های هرز نیز جلوگیری می‌کند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: این نوع آبیاری تحت‌فشار خطی، راندمان آبیاری پای ریشه را افزایش می‌دهد.

*رونمایی از سه طرح کشاورزی مهم در کشور برای نخستین بار

مسئول بخش پژوهش فنی مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی استان اصفهان با اشاره به رونمایی سه طرح کشاورزی اظهار داشت: این طرح‌ها برای نخستین بار در کشور ساخته شده و در این نمایشگاه در معرض بازدید قرار گرفته است.

اورنگ تاکی ادامه داد: ماشین گودال‌کن هیدرولیکی استوانه‌ای، ماشین نشاکار نیمه‌خودکار پیاز، و دستگاه کاهنده سرعت تراکتور MF-285 برای تأمین سرعت‌های خزشی، سه اختراع جدیدی بود که در این نمایشگاه، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

وی با اشاره به دستگاه نشاکار نیمه‌خودکار پیاز بیان داشت: این دستگاه هزینه زمان عملیات کاشت را تا یک پنجم کاهش داده و امکان کاشت تعداد 700 تا 800 بوته در هکتار را برای کشاورزان فراهم می‌کند.

این مسئول افزود: با استفاده از این دستگاه علاوه بر افزایش کیفیت محصول، همه غده‌های پیاز نیز در اندازه یکسان رشد می‌کند.

وی از کاربرد دستگاه گودال کن هیدرولیکی استوانه‌ای  سخن گفت و تصریح کرد: جاگذاری کود اطراف درختان از موارد استفاده این دستگاه است که تا پیش از این نیز دستگاه وارداتی بوده و کاربرد ضعیفی نیز داشته که با تولید آن در داخل کشور مشکلات ما تا حدودی برطرف شده است.

تاکی با اشاره به اختراع  سوم مرکز تحقیقات کشاورزی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: دستگاه کاهنده سرعت تراکتور MF-285 اختراعی است که با نصب در جعبه دنده این ماشین، سرعت آن را در حد خزشی کاهش می‌دهد.

*نظام بهره‌برداری در حوزه کشاورزی باید اصلاح شود

مدیرکل سازمان تعاون روستایی استان اصفهان با اشاره به معضلات بخش کشاورزی کشور بیان داشت: عدم بهره‌گیری از علم و فناوری روز در کشاورزی از مشکلات مهمی است که کشاورزان کشور با آن رو به ‌رو هستند.

علی جهازی ادامه داد: با بهره‌گیری از این فنون هزینه‌ها در حوزه کشاورزی کاهش پیدا کرده و بازدهی بیشتر می‌شود.

وی از اصلاح نظام بهره‌برداری کشور تاکید کرد: تا زمانی که نظام بهره‌برداری در بخش کشاورزی کشور اصلاح نشود با توجه به داشتن ماشین‌آلات و صنایع دیگر نمی‌توان به یک نتیجه ایده‌آل رسید.

به گزارش فارس، دهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع و ماشین‌آلات کشاورزی اصفهان بعد از چهار روز کاری به پایان رسید.

انتهای پیام/خ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول