اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آغاز مرحله اول انتخابات مجلس شورا در مصر

خبرگزاری فارس: مردم مصر از ساعاتی دیگر پای صندوق‌های رای حضور می‌یابند تا در مرحله اول انتخابات پارلمانی مصر (مجلس شورا) شرکت کنند،‌ این درحالی است که انتظار می‌رود، بسان انتخابات مجلس ملت در این انتخابات نیز اسلام‌گرایان پیروز انتخابات باشند.

آغاز مرحله اول انتخابات مجلس شورا در مصر

به گزارش فارس به نقل از الجزیره، مرحله اول انتخابات مجلس شورا مصر تا ساعاتی دیگر در 13 استان مصر یعنی قاهرة، اسکندریة، المنوفیة، الغربیة، الدقهلیة، دمیاط، الفیوم، اسیوط، قنا، الوادى الجدید، شمال سیناء، جنوب سیناء و البحر الأحمر برگزار می‌شود.

در این مرحله قرار است، 25 میلیون و 400 هزار رای دهنده مصری پای صندوق‌های رای طی دو روز (یک‌شنبه و دوشنبه) حضور یابند. این درحالی است که بسیاری از صاحبنظران انتظار تکرار سناریوی مجلس ملت و پیروزی مجدد اسلام‌گرایان در انتخابات را دارند.

براساس اطلاعیه منتشره توسط دولت انتقالی مصر در این مرحله 23 حزب و ائتلاف در قالب 115 لیست حزبی که 460 کاندیدا را در برمی‌گیرد، برای احراز 60 کرسی مجلس شورا با هم رقابت می‌کنند.

این درحالی است که 1001 کاندیدای فردی مستقل نیز برای کسب 30 کرسی دیگر این مجلس با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

تعداد کل کاندیداهای شرکت‌کننده در مرحله اول انتخابات مجلس شورای مصر 1461 نفر اعلام شده‌ است که برای احراز 90 کرسی این مجلس با یک‌دیگر به رقابت خواهند پرداخت.

در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای مصر نیز 90 نماینده دیگر این مجلس انتخاب خواهند تا 180 نماینده را مردم و 90 نماینده دیگر را رئیس جمهور آینده مصر انتخاب کند. مجلس شورای مصر دارای 270 نماینده است.

براساس گزارش رسانه‌های مصری حزب "آزادی و عدالت"، شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون دارای بیشترین تعداد از کاندیداهاست و پس از حزب سفلی النور و الوفد و اصلاح و توسعه و حزب الوسط قرار دارند.

دور دوم مرحله اول انتخابات مجلس شورای مصر نیز قرار است، روز 7 فوریه اینده برگزار شود.

مرحله دوم انتخابات مصر در 14 استان دیگر مصر یعنی در جیزة و القلیوبیة و الشرقیة و البحیرة و کفر الشیخ و الإسماعیلیة و پورت سعید و سوئز و مطروح و بنى سویف و المنیا و سوهاج و الأقصر و أسوان طی روزهای 14 و 15 فوریه اینده و دور دوم آن در 22 همان ماه برگزار شود.

قرار است، مجلس شورای مصر اولین جلسه خود را 28 فوریه برگزار کند تا در کنار مجلس ملت مجلس موسسان این کشور را که متشکل از 100 عضو است، برای تدوین قانون اساسی جدید مصر انتخاب کند.

به دلیل تسریع انتقال قدرت از نظامیان به غیر نظامیان، ‌شورای عالی نظامی حاکم بر مصر تصمیم گرفت، انتخابات مجلس شورای این کشور به جای سه مرحله در دو مرحله برگزار شود.

مصر دارای دو پارلمان تحت عنوان مجلس ملت و مجلس شورا است. مهمترین وظیفه مجلس ملت قانونگذاری است و مجلس شورا نیز نقش نظارتی و مشورتی را ایفا می‌کند.

طی انتخابات مجلس ملت مصر اسلام‌گرایان به رهبری حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون موفق شدند، 75 درصد کرسی‌های مجلس ملت را به خود اختصاص دهند که موفقیت بزرگی برای اسلام‌گرایان مصری و از جمله جماعت اخوان المسلمون به شمار می‌امد.

 انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول