اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار ناحیه 4 منطقه ۲۰ تهران در گفت‌و‌گو با فارس:

پایان خوش قلعه دولت‌آباد با مشارکت مردم / چرخ نوسازی قلعه دولت‌آباد تندتر می‌چرخد

خبرگزاری فارس: براساس سخنان شهردار ناحیه چهار منطقه ۲۰، مشکلات دیرینه محله قلعه دولت‌آباد در صورت همکاری شهروندان رفع می‌شود؛ بر این اساس اکنون با همکاری شورایاران و دعوت از کارشناسان حقوقی و اجتماعی جلسات متعددی برای آگاه سازی شهروندان و جلب مشارکت آنها برگزار شده تا بر این اساس چرخه نوسازی این محله تندتر از گذشته بچرخد.

پایان خوش قلعه دولت‌آباد با مشارکت مردم / چرخ نوسازی قلعه دولت‌آباد تندتر می‌چرخد

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، اهالی منطقه 20، محدوده شهرداری ناحیه چهار با عنوان دولت‌آباد را به نام "قلعه دولت‌آباد" می‌شناسند.

قلعه دولت‌آباد یکی از قدیمی‌ترین بافت مسکونی این ناحیه محسوب می‌شود. البته اکنون هیچ اثری از دیواره قدیمی قلعه باقی نمانده است، ولی همچنان نام قلعه و مشکلات ریز و درشت آن بر دوش ناحیه سنگینی می‌کند.

همچنین چندی پیش شهردار تهران در مراسم افتتاح 120 پروژه شهری منطقه 20 به اهالی ری قول داد تا هر چه زودتر شرایط اتصال خط شش مترو تهران را به این منطقه فراهم کند. هنوز یک ماه از این وعده نگذشته بود که قالیباف بی‌سر و صدا به منطقه 20 آمد تا کلنگ وعده‌اش را در محله دولت‌آباد به زمین بزند.

تا آنجا که ما یادمان است همیشه رسم بر این بود که پروژه‌های شهری از شمالی‌ترین نقاط شهر آغاز و در نهایت به مناطق جنوبی ختم می‌شده است، اما این بار قضیه جور دیگری بود و برای تحقق شعار کاهش فاصله شمال و جنوب شهر، ساخت خط شش مترو از ری آغاز شد.

رحیم حیدریان، شهردار ناحیه چهار منطقه ۲۰ پایتخت، نوسازی بافت فرسوده ناحیه را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این ناحیه معرفی کرد و از اجرای طرح نوسازی خانه به خانه در این ناحیه خبر داد. 

آنچه در ادامه می‌خوانید ماحصل گفت‌و‌گوی فارس با وی است که اقدامات نوسازی این ناحیه و چگونگی راه‌اندازی خط شش مترو تهران از جنوب این کلانشهر را برایمان معرفی می‌کند.

فارس: آقای حیدریان مختصری از بیوگرافی قلعه دولت‌آباد بگویید.

این قلعه به‌طور تقریبی سه هزار و 200 مترمربع مساحت دارد که 245 پلاک مسکونی فرسوده در آن جای گرفته است.

فارس: برای نوسازی این پهنه فرسوده چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟

با توجه به طرح جامع تفصیلی شهر تهران، کاربری این محدوده، فضای سبز تعریف شده است. به همین منظور اجرای طرح نوسازی امکان پذیر نیست و ما به دنبال اجرای طرح خانه به خانه هستیم تا در ازای تحول واحدهای آپارتمانی نوساز به ساکنان محله، ملک فرسوده آنها را تملک و تخریب کنیم تا فضای مورد نظر آزادسازی شود.

فارس: اجرای طرح خانه به خانه در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

اکنون ساخت مجتمع مسکونی 100 واحدی در دستور کار شرکت نوسازان قرار دارد که در صورت همکاری و توافق مالکان این پروژه به مالکان واگذار می‌شود.

فارس: برای مالکی که به انجام معامله پایاپای واگذاری خانه فرسوده در ازای دریافت واحد نوساز، رضایت نداشته باشند، چه تسهیلاتی پیش‌بینی شده است؟

بنا به مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و اعتبارات پیش‌بینی شده، املاک بنا به قیمت کارشناسی شده از سوی شهرداری خریداری می‌شود و در صورت توافق طرفین، شهروندان می‌توانند از تسهیلات غیرنقدی مانند تراکم تشویقی در محدوده این ناحیه حتی محلات دیگر شهر تهران برخوردار شوند.

فارس: با توجه به اهمیت نوسازی محله‌های فرسوده، چرا طرح نوسازی قلعه دولت‌آباد به کندی پیش می‌رود؟

متاسفانه درصد قابل توجهی از ساکنان این محله به محله‌های دیگر مهاجرت کرده‌اند و ملک فرسوده خود را با قیمت مناسب به اتباع افغانی و پاکستانی اجاره داده‌اند و به دلیل اینکه خودشان در محله حضور ندارند و با مشکلات آن مواجه نیستند، حاضر به همکاری برای نوسازی محله نمی‌شوند بنابراین سایر اهالی محله نیز این فرصت را غنیمت شمرده و از واگذاری ملک به شهرداری شانه خالی می‌کنند.

البته اکنون با همکاری شورایاران و دعوت از کارشناسان حقوقی و اجتماعی جلسات متعددی برای آگاه سازی شهروندان و جلب مشارکت آنها برگزار کرده‌ایم که امیدواریم با فرهنگ‌سازی‌های انجام شده بتوانیم چرخه نوسازی محله را تندتر از گذشته بچرخانیم.

فارس: با خبر شدیم پروژه اتصال بزرگراه امام علی (ع) به کمربند بزرگراهی منطقه از این ناحیه کلید می‌خورد. در این ارتباط توضیحات بیشتری بدهید.

بنا به نقشه‌ها و طرح‌های تهیه شده، بزرگراه امام علی (ع) از محله مشیریه وارد پهنه ناحیه چهار می‌شود و 1.5 کیلومتر این پروژه در محدوده این ناحیه واقع شده است که هفت پلاک معارض در مسیر اجرای طرح قرار دارد که در حال حاضر تملک آنها در دستور کار شهرداری این ناحیه است.

فارس: در مورد راه‌اندازی خط شش مترو پایتخت از شهرری به شمال تهران هم توضیح دهید.

در طراحی‌های اولیه این پروژه مقرر شد تا خط شش مترو از محله دولت‌آباد آغاز سپس به میدان سپاه، بلوار کشاورز و در نهایت به کن ختم شود اما با توجه به مطالبات شهروندان و پیگیری شهردار منطقه 20، دستور موافقت ساخت ادامه پروژه تا ضلع جنوبی حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) از سوی مدیریت شهر تهران اعلام شد و اکنون نیز مطالعات لازم از سوی کارشناسان انجام شده است و پس از اتمام طراحی، کارهای اجرایی ساخت تونل ایستگاه‌های مذکور آغاز می‌شود.

انتهای پیام/و۱۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول