اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محقق و پژوهشگر مازندرانی:

روستاهای مازندران محل رویش ویلا شده است/ساخت و ساز بی‌رویه در مازندران

خبرگزاری فارس: پژوهشگر و محقق برجسته مازندرانی گفت: امروزه دریا محل تخلیه فضولات، رودخانه‌ها محل انتقال فاضلاب، جنگل محل دفن زباله و روستا محل رویش ویلا شده است که با این اتفاقات در زمینه ساخت و ساز باید احساس خطر کرد.

روستاهای مازندران محل رویش ویلا شده است/ساخت و ساز بی‌رویه در مازندران
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان محمودآباد، محمدرضا حائری پژوهشگر و محقق مازندرانی عصر امروز در همایش مهندسان عمران مازندران در مجتمع نفت محمودآباد با بیان اینکه امروزه ساخت و ساز همه‌گیر شده و نیاز به تخصص ندارد، تصریح کرد: هر کسی به خود اجازه می‌دهد در این مقوله دخالت کند و در نتیجه ساخت ‌و ساز به عنوان یک جریان همه‌گیر شده است.
وی با انتقاد از عدم تحقق معماری در کشور تصریح کرد: معماری یعنی سازماندهی خلاقانه و آگاهانه در فضا، ولی شهرسازی و ساخت و ساز در کشور ما در حد جاده‌سازی، خیابان‌کشی و تفکیک زمین باقی مانده است.
وی ادامه داد: این امر در مازندران چند‌ برابر بیش از نیاز استان رخ می‌دهد که به عنوان نمونه میزان ساخت و ساز در کلاردشت بیش از ساری است.
حائری با بیان اینکه شهر و بنا رابطه مستقیم با تفکر ما و کیفیت بنا با آگاهی جامعه ارتباط دارد، بیان کرد: ممکن است شهر و بنایی که در آن زندگی می‌کنیم بازگوی نیازهای ما نباشد.
این محقق مازندرانی با اشاره به اینکه در نیم قرن اخیر تعداد شهرهای مازندران دو برابر شده است، سلامت مازندران در اثر ساخت و ساز بی‌رویه در خطر است و دستیابی به توسعه متعادل، آرمان مسئولان، متخصصان و مردم است.
حائری با بیان اینکه معلوم نیست در مازندران توسعه یا تخریب را مدیریت کردیم، تصریح کرد: مازندران در نیم قرن اخیر رشد و توسعه فیزیکی و سرزمینی نامتعارف داشته است و اگر این روند ادامه داشته باشد دچار بحران می‌شود.
وی بارگذاری بیش از اندازه بر سرزمین و سکونت بی‌اختیار شهروندان را تهدیدی واقعی برای مازندران دانست و گفت: تراکم جمعیتی از 35 نفر به 133 نفر رسیده است و سومین استان پرتراکم کشور است و در نتیجه قسمت‌های کمی از استان برای سکونت باقی مانده است.
حائری اضافه کرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که متوسط عمر مدیریت شهری در مازندران 18 ماه است که در نتیجه دچار خلاء مدیریت شهری شده است.
پژوهشگر برگزیده مازندرانی خاطرنشان کرد: جاذبه و منابع طبیعی که نقطه قوت استان بوده است به نقطه آسیب تبدیل شده است و گردشگرمالک، یکی دیگر از معضلات استان است که بررسی‌ها نشان می دهد از 100 درصد گردشگران استان حدود 20 درصد به ساحل می‌رسند و پنج درصد موفق به استفاده از دریا می‌شوند.
حائری عنوان کرد: امروزه دریا محل تخلیه، رودخانه‌ها محل انتقال فاضلاب، جنگل محل دفن زباله و روستا محل رویش ویلا شده است که با این اتفاقات در زمینه ساخت و ساز باید احساس خطر کرد.
وی با انتقاد از ساخت و سازهای جریمه‌ای افزود: شهرداری و کمیسیون ماده صد، ساخت و سازهای جریمه‌ای را رواج داده است که همه ما در آن دخیل هستیم .
حائری با مقایسه بافت قدیمی خانه‌ها در مازندران که متناسب با شرایط اقلیمی بوده است، خاطرنشان کرد: آیا مازندران نیم قرن گذشته آبادتر از امروز نبوده است و آیا توسعه فیزیکی شهر، بنا و ساخت و ساز امروز، بنای تخریب آینده نیست.
پژوهشگر و محقق مازندرانی در پایان اظهار کرد: باید تجدیدنظری در این مورد شود که این امر مهم عزم ملی را می‌طلبد.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول