اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اعتباری افزون بر 60 میلیارد ریال

آب کارون به شلمچه منتقل شد

خبرگزاری فارس: مجری پروژه سیفون معکوس خرمشهر گفت: آب‌اندازی آزمایشی سیفون معکوس خرمشهر انجام و در نتیجه این پروژه با اعتباری افزون بر 60 میلیارد ریال، آب کارون به شلمچه منتقل شد.

آب کارون به شلمچه منتقل شد

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان به نقل از روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان، فرامرز قلمباز اظهار کرد: آب کارون به شلمچه منتقل شد.

وی افزود: این پروژه به دلیل منحصر به فرد بودن، جزو شش پروژه برتر کشور در صنعت آب شناخته شده است.

مجری پروژه سیفون معکوس خرمشهر اضافه کرد: با توجه به اینکه چنین پروژه‌ای برای نخستین‌ بار در کشور اجرا می‌شود، بنابراین مراحل اجرای عملیات و تطبیق روش‌های اجرایی اولیه با مفاد قرارداد، در حین ساخت تدوین و تکمیل شد.

وی هدف از اجرای این پروژه را چنین عنوان کرد: هدف از اجرای پروژه سیفون معکوس کارون، انتقال آب کانال اصلی ولیعصر(عج) به میزان 13.5 مترمکعب بر ثانیه از جناح چپ رودخانه کارون به جناح راست آن است.

قلمباز خاطرنشان کرد: سیفون معکوس کارون (خرمشهر) یکی از سازه‌های کانال اصلی انتقال آب ولی عصر(عج) در محل تقاطع این کانال با رودخانه کارون بوده که از این طریق آب کانال از زیر رودخانه عبور داده شده و به شلمچه منتقل می‌شود.

وی هم‌چنین گفت: این سیفون معکوس به صورت پنج ردیف لوله فولادی به قطر 1.6 متر طراحی شده و دبی طراحی سیفون به ‌منظور انتقال آب 13.5 مترمکعب در ثانیه است.

مجری پروژه سیفون معکوس خرمشهر اضافه کرد: هم‌چنین طول هر خط لوله حدود 247.5 متر و سرعت متوسط جریان در لوله‌های سیفون به میزان 1.34 مترمکعب بر ثانیه خواهد بود.

وی افزود: اجرای این پروژه که از سال 1388 آغاز شده، افزون بر 60 میلیارد ریال هزینه در بر داشته است.

قلمباز تصریح کرد: سازمان آب و برق خوزستان به عنوان کارفرما، شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس به‌ عنوان مشاور و شرکت ساختمانی ژیان، پیمانکار این پروژه است.

گفتنی است پروژه سیفون معکوس خرمشهر به همت معاونت طرح و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان، در شمال‌شرقی خرمشهر و روی رودخانه کارون و در نزدیکی روستای حفار شرقی و غربی در حال اجراست.

انتهای پیام/ج30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول