اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل خبر داد

توسعه باغات در اردبیل تا 36 هزار هکتار/ اردبیل بیش از یک میلیون اصله نهال تولید می‌کند

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در 10 سال اخیر سطح باغات استان از 12 هزار هکتار به 36 هزار هکتار افزایش یافته است.

توسعه باغات در اردبیل تا 36 هزار هکتار/ اردبیل بیش از یک میلیون اصله نهال تولید می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، خلیل نیکشاد صبح امروز در جلسه بررسی مشکلات پرداخت تسهیلات به فعالان بخش کشاورزی در اردبیل برنامه مدیریت بخش زراعت در عرصه‌های کشاورزی و توجه به، به‌زراعی را یادآور شد و اظهار داشت: در کنار مدیریت مناسب و به‌زراعی، مسایل خاک‌‌ورزی، مدیریت آب، مدیریت مبارزه با آفات و امراض و کنترل بیماری‌ها را مورد توجه قرار دادیم به گونه‌ای که نقطه ثقل این حرکت‌ها افزایش راندمان تولید در واحد سطح است.
وی با یادآوری اینکه در 10 سال اخیر سطح باغات استان از 12 هزار هکتار به 36 هزار هکتار افزایش یافته است، افزود: زمانی به خرید نهال نیازمند بودیم اما در حال حاضر با تولید یک میلیون و 300 اصله نهال نیاز استان را تامین و حتی آماده صدور نهال به سایر استان‌ها هستیم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه به شیوه‌های مبارزه بیولوژیک و تلفیقی با بهره‌گیری از شیوه‌های مختلف کنترلی در دفع آفات و بلایای مزارع کشاورزی اشاره کرد و ابراز داشت: این شیوه مبارزه را در شمال استان و در مزارع بیله‌سوار و پارس‌آباد آزمایش کردیم و با آثار مثبت روبرو شدیم.
نیکشاد تصریح کرد: برای اولین بار در باغات شهرستان مشگین‌شهر و مزارع تولید گوجه‌فرنگی کوثر بهره‌گیری از شیوه مبارزه بیولوژیکی و تلفیقی را در دفع آفات و امراض زراعی و باغی به کار گرفتیم که امیدواریم از نتایج آن در سایر مناطق نیز استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در این ارتباط از پیمانکاران بخش خصوصی و شیوه‌های اجرایی و کنترلی بهره‌برداری کردیم و با بهره‌گیری از توان 150 نفر مهندس ناظر شبکه مراقبت اعمال مدیریت فنی در این حوزه انجام شده است.
این مسئول یادآور شد: در بخش زراعت به ویژه گندم، جو و غلات دیگر نیز برای مدیریت شایسته مزارع از توانمندی 200 مهندس ناظر استفاده کردیم تا بتوانیم روند رو به رشد این بخش را توسعه دهیم.
 
فعالیت دو ایستگاه تحقیقات کشاورزی در اردبیل
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل در مورد حوزه آموزش و فعالیت‌های انجام شده نیز ابراز داشت: خوشبختانه در استان اردبیل دو مرکز ایستگاه تحقیقات کشاورزی و یک مرکز تحقیقات محصولات باغی وجود دارد که به صورت دقیق امر تحقیق روی تولید محصولات مناطق سردسیری و گرمسیری را ارزیابی و رصد دقیق کرده و در حقیقت بهره‌گیری از آموزش و فعالیت‌های ترویجی پل ارتباط بین حوزه اجرا و بهره‌برداری است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نیکشاد در پایان سخنان خود اظهار داشت: با وجود گستردگی حوزه آموزش و ترویج و ضرورت اطلاع‌رسانی، اعتبارات این بخش دو سالی است که کاهش پیدا کرده که از مسئولان امر انتظار داریم با تقویت این بخش و نگرش واقع‌بینانه به حوزه آموزش و ترویج، فعالان این حوزه را شایسته و مناسب یاری کنند.
انتهای پیام/ر20/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول