اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول دبیرخانه دریای خزر:

فروپاشی شوروی نباید به حقوق ایران در دریای خزر لطمه بزند

خبرگزاری فارس: مسئول دبیرخانه دریای خزر گفت: فروپاشی شوروی نباید به حقوق ایران در دریای خزر لطمه‎ای وارد کند.

فروپاشی شوروی نباید به حقوق ایران در دریای خزر لطمه بزند
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مجتبی دمیرچی صبح امروز در ادامه جلسه آشنایی با توانمندی استان گلستان در زمینه مسائل دریای خزر اظهار داشت: عدم تقسیم دریای خزر وضعیتی است که در زمان شوروی سابق بر دریای خزر حاکم بوده و همچنان پابرجا است.
وی تصریح کرد: در مذاکرات کشورهای تازه استقلال‎یافته شوروی که در ساحل دریای خزر جایگزین شدند ادعا شده که دریای خزر بین ایران و شوروی بر اساس یک خط موهوم تقسیم شده و استدلال‎شان این بود با توجه به اقداماتی که شوروی انجام داده و سکوتی که ایران داشته به مفهوم این است که این موضوع یکی از مبانی حقوقی در حقوق بین‎الملل است.
مسئول دبیرخانه دریای خزر در پاسخ به این ادعا و رد موضوع مذکور خاطر نشان کرد: هیچ‌گاه دریای خزر تقسیم نشده و دریای خزر دریای مشترک بین ایران و شوروی محسوب می‎شود و اگر قرار است تقسیمی صورت بگیرد باید با نظرات همه کشورهای ساحلی باشد.
دمیرچی ادامه داد: در همین چارچوب مذاکرات پیش رفته و امروزه تقریبا اتفاق نظری که بین کشورها وجود دارد این است که سطح آب به‎منظور استفاده از همه کشورها، تقسیم نشده باقی خواهد ماند ولی باید یک محدوده ملی برای آن تعریف شود.
وی یادآور شد: همان‌طوری که ما در دریاهای آزاد پهنه‎ای داریم که عرض آن 12 مایل است و آنجا کشور ساحلی دارای حقوقی برای اعمال حاکمیت است که در دریای خزر نیز باید به همین صورت باشد که مورد توافق صورت گرفته است.
مسئول دبیرخانه دریای خزر عنوان کرد: راجع به عرض این پهنه دیدگاه‎های مختلفی وجود دارد و هنوز ادامه پیدا می‎کند و بعد از آن پهنه‎ای به‎منظور فعالیت‎های شیلاتی انحصاری برای کشورها تعریف می‌شود و باقی پهنه نیز به منظور فعالیت‎های کشتیرانی، محیط زیست، مسائل انتظامی و مسائل شیلاتی برای کشورهای ساحلی خواهد بود.
دمیرچی در خصوص بهره‎برداری از منابع بستر و زیربستر دریا ابراز داشت: مهم‌ترین این منابع، نفت و گاز هستند که باید بین کشورهای ساحلی توافقاتی صورت بگیرد تا مشخص شود هر کشور در چه محدوده‎ای دارای حقوق بهره‎برداری است.
وی تصریح کرد: کشورهایی نظیر روسیه، قزاقستان و آذربایجان با توافقات دو جانبه‎ای که صورت دادند معتقد هستند باید از خط میانی برای تهیه این محدوده استفاده کرد ولی ایران با توجه به اینکه اعمال چنین قاعده‎ای در جنوب خزر به دلیل شکل مقعر و فرورفته سواحل ایران وجود ندارد، موافق نیست.
مسئول دبیرخانه دریای خزر در پایان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره بر این موضوع تاکید و پافشاری دارد تحولاتی که در نتیجه فروپاشی شوروی رخ داده به هیچ وجه نباید منافع و حقوق ایران را متضرر کند.
انتهای پیام/ح20 /د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول