اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون تخصصی اصل 44 مجلس:

5 درصد از سهام شرکت‌های دولتی را بخش خصوصی خریداری کرده است

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون تخصصی اصل 44 مجلس شورای اسلامی گفت: فقط 5.4 درصد از سهام شرکت‌های دولتی واگذار شده را بخش خصوصی واقعی خریداری کرده است.

5 درصد از سهام شرکت‌های دولتی را بخش خصوصی خریداری کرده است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی، جواد آرین‌منش اظهار داشت: بررسی‌های صورت گرفته از سوی کمیسیون اصل 44 مجلس حاکی است 97 درصد از واگذاری‌های انجام شده در فاصله سال‌های 1380 تا90 صورت گرفته و در سال‌های 1370 تا 1390 رقمی معادل 88 میلیارد تومان از سهام دولت واگذار شده که 39 درصد آن در قالب طرح توزیع سهام عدالت،24.5 درصد بابت رد دیون دولت و 36.5 درصد در قالب واگذاری به بخش خصوصی بوده است.
وی ادامه داد: در مجموع میزان واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی واقعی از سال 84 تا 90 بسیار ناچیز بوده است به طوریکه حدود 18 نفر از خریداران سهام شرکت‌های دولتی از بخش خصوصی واقعی بوده‌اند که این تعداد حدود 5.4 درصد از سهام شرکت‌های دولتی واگذار شده را خریداری کرده‌اند و در واقع 86.7 درصد از سهام واگذار شده را بخش خصوصی غیرواقعی یعنی مالکیت خصوصی همراه با مدیریت دولتی یا شبه دولتی خریداری کرده‌اند و سهم مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی نسبت به مجموع واگذاری‌ها در این دوره معادل 7.9 درصد بوده است و بخش تعاونی هیچ سهمی را نداشته است.
آرین‌منش افزود: تنها 60 درصد از درآمدهای حاصل از واگذاری در سال‌های 84 تا 90 در بودجه‌های سالانه محقق شده است.
آرین‌منش از جمله چالش‌های موجود در اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 را ، حجم بالای فعالیت‌های اقتصادی دولت در قالب بنگاهداری، عدم تناسب تعداد شرکت‌های مصوب واگذاری با توان اجرایی دستگاه‌ها، نبود برنامه‌ریزی و تفکیک وظایف حاکمیتی و تصدی گری و ورود شبه دولتی‌ها در واگذاری‌ها و نبود ایجاد فضای رقابتی میان بخش خصوصی و تعاونی و دولت دانست.
وی عملکرد کمیسیون اصل 44 مجلس را در راستای نظارت بر اجرای قانون بسیار موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد.
انتهای پیام/آ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول