اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور اوقافی اوقاف و امور خیریه اصفهان:

بیش از 12 هزار موقوفه در اصفهان وجود دارد

خبرگزاری فارس: معاون امور اوقافی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: 12 هزار و 575 موقوفه در سطح استان وجود دارد که از این تعداد موقوفه 41 هزار و 218 رقبه منشعب شده است.

بیش از 12 هزار موقوفه در اصفهان وجود دارد
علی صادقی‌مصلح امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه از ابتدای تا هفتم بهمن‌ماه جاری به عنوان هفته وقف نام‌گذاری شده است، اظهار داشت: وقف دارای کارکرد‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و وقف نتایج ارزشمندی در سطح جامعه دارد.
وی به کارکرد‌های اجتماعی وقف اشاره کرد و افزود: سنت حسنه وقف یکی از مصادیق بارز احسان، خیر‌خواهی و غیر‌خواهی بوده و انسان با بهره‌گیری از تعالیم انبیای الهی وقف را بنیان نهاده و در صحنه حیات اجتماعی به ودیعه گذاشته است.
معاون امور اوقافی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه این موضوع نشأت گرفته از روحیه تعاون اجتماعی است، تصریح کرد: دار‌الایتام، کاروان‌سرا‌ها، حمایت از کودکان بی‌سرپرست و ایجاد مجتمع‌های تربیتی در مناطق محروم کشور از موضوعات کارکرد‌های اجتماعی وقف به شمار می‌رود.
وی به کارکرد‌های اقتصادی وقف اشاره کرد و ادامه داد: کارکرد‌های اقتصادی وقف نقطه مقابل افراط و تفریط‌هایی است که در نظام‌های سرمایه‌داری و کمونیستی مشاهده می‌شود و اقتصاد را در جامعه تعدیل می‌کند.
صادقی‌مصلح با اشاره به اینکه اسلام دین عدالت و اعتدال است، تاکید کرد: فقر‌زادیی، کارآفرینی و تحقق عدالت اجتماعی تنها با اتکا به منابع دولتی امکان‌پذیر نیست و وقف یکی از مهم‌ترین راهکارهای تحقق این موضوع محسوب می‌شود.
وی به مهم‌ترین کارکرد وقف در جامعه اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: از گذشته‌های دور تا‌کنون کارکرد آموزشی و فرهنگی از مهم‌ترین کار‌کرد‌های وقف در جامعه اسلامی به شمار می‌رود و وقف پاسدار نشر معارف اسلامی است.
معاون امور اوقافی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اضافه کرد: استفاده از درآمد موقوفات برای ساخت مساجد، دانشگاه‌ها، خوابگاه‌های دانشجویی، تأسیس کتابخانه‌های عمومی، برگزاری کنگره جهانی حج و مسابقات قرآن کریم در سطح کشوری و بین‌المللی از کارکرد‌های آموزشی و فرهنگی وقف به شمار می‌رود.
وی به تعداد موقوفه‌های موجود در اصفهان اشاره کرد و گفت: 12 هزار و 575 موقوفه در سطح استان وجود دارد که از این تعداد موقوفه 41 هزار و 218 رقبه منشعب شده است.
صادقی‌مصلح با اشاره به اینکه این موقوفات در اجاره مستأجران است، اظهار داشت: در حال حاضر 700 نیت برای موقوفات احصاء شده است، اغلب رقبات موقوفات در استان دارای کارکرد‌های کشاورزی و زراعی است که درآمد‌های آن با توجه به خشکسالی‌های اخیر و به روز نبودن مال‌الاجاره‌ها اندک و نا‌چیز است.
معاون امور اوقافی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه بخشی از موقوفات نیز کارکرد‌های تجاری دارند، تصریح کرد: این موقوفات نیز با توجه به قانون و روابط مؤجر و مستأجر، حق کسب و پیشه مستأجران و عدم تمکین برخی از مستأجران از مقررات اوقافی دارای درآمد کافی نبوده و به روز‌رسانی مال‌الاجاره آنها نیاز به یک تلاش مضاعف دارد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از رقبات موقوفات نیز در محدوده مسکونی شهر‌ها و روستا‌ها قرار دارد، تاکید کرد: با توجه به حق تملک اعیان مستأجران، عرصه موقوفات از درآمد مناسبی برخوردار نیست و در برخی از موارد نیز متصرفان موقوفات یا از موقوفه بودن محل سکونت خود اطلاع کافی ندارند یا در صورت اطلاع نیز از مراجعه به اداره اوقاف و انعقاد قرارداد اجاره خود‌داری می‌کنند.
صادقی‌مصلح به نگرانی این افراد در راستای باز‌پس‌گیری املاک آنها از سوی اوقاف اشاره کرد و ادامه داد: اوقاف تنها با دریافت حق و حقوق موقوفه متصرف را به عنوان مستأجر آن عرصه به رسمیت می‌شناسد.
وی به باطل و حرام بودن اعمال غاصب در ملک غصبی اشاره کرد و بیان داشت: متصرفی که عالمانه از وقف تبعیت نمی‌کند و اجاره موقوفه را پرداخت نمی‌کند در حکم غاصب است.
معاون امور اوقافی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اضافه کرد: در این زمینه تفاوتی میان متصرف حقیقی و حقوقی وجود ندارد.
انتهای پیام/خ10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول